Scania – bezdrátové nabíjení autobusů i kamiónů a náklaďák na vodík

Švédská Scania pracuje na budoucnosti kamiónů i autobusů. Vyvíjí hybridní i elektrické dopravní obry, kteří se dobíjejí bezdrátově, mají troleje nebo jezdí na vodík.

Elektrický kamion Scania alá trolejbus s technologií od společnosti Siemens

První elektrifikovaná silnice na světě

V červnu 2016 byl poblíž švédského města Gävle zahájen provoz na první elektrifikované silnici. Elektrické nákladní auto Scania po ní jezdí v běžném provozu a využívá technologii vyvinutou společností Siemens. Ta umožňuje jízdu v čistě elektrickém režimu, pokud se nachází v pravém, elektrifikovaném, pruhu. V případě, že nákladní vůz potřebuje předjíždět nebo opustit elektrifikovanou silnici, je zapojen klasický spalovací motor Euro 6 na bionaftu.

Bezdrátově nabíjené autobusy

V prosinci 2016 Scania odstartovala jízdy elektrických hybridních autobusů s bezdrátovým nabíjením. Jejich trasa vede ze Södertälje, kde sídlí společnost Scania, do Královského technologického institutu ve Stockholmu. Akumulátory jsou nabíjeny bezdrátově na konečných stanicích. K ujetí 10 kilometrů stačí 7 minut nabíjení.

Elektrický hybridní autobus Scania s bezdrátovým nabíjením

Vodík vyrobený ze solárních článků

Ve spolupráci s norskou přepravní společností Asko, začala Scania testovat nákladní vozidla s elektromotorem, kterému dodává energii vodík v palivových článcích. Ten je navíc vyráběn lokálně, prostřednictvím solárních článků. Třínápravová souprava o celkové hmotnosti 27 tun zvládne ujet až 500 kilometrů.

Tahač na hybridní pohon

Švédská firma Löfbergs, která se zabývá obchodem s kávou, teď testuje hybridní nákladní vůz Scania model P 320. Ten dokáže ujet čistě na elektrický pohon 2 kilometry. K plnému nabití baterií stačí necelých deset minut. Spotřeba paliva je díky hybridnímu systému nižší o 18 procent a umožňuje taky tiché doručování nákladu, například v nočních hodinách. Toto hybridní nákladní auto je zároveň schopno spalovat hydrogenované rostlinné oleje. (HVO) V této kombinaci jsou pak emise CO2 nižší o víc než 90% v porovnání s klasickým naftovým motorem.

Elektrický hybridní autobus Scania s bezdrátovým nabíjením

Pokrok v hybridních městských autobusech

S uvedením hybridního městského autobusu Scania Citywide v roce 2015 udělala Scania další krok ke snížení emisí v přepravě. Hybridní jednotka, zahrnující elektromotor a automatickou spojku, je umístěna mezi klasickým motorem a převodovkou. Jako palivo se může použít 100% bionafta, čímž se emise CO2 sníží o 60-65%. V roce 2016 dodala Scania do Madridu 51 hybridních autobusů.

Elektrický autobus s akumulátory

Na konci roku 2017 začne Scania ve švédském Östersundu testovat elektrický autobus s akumulátory. Tři autobusy Scania Citywide LF, kterých by během roku 2019 měl být dvojnásobek, se nabíjejí prostřednictvím střešního pantografu na dvou dobíjecích stanicích. Ty jsou na obou koncích čtrnáctikilometrové linky. Po deseti minutách nabíjení je autobus schopen opět vyrazit na trasu a celkem zvládne sto jízd denně.

Hybridní nákladní vozidlo pro tiché doručování

Nákladní vozidlo Scania s celkovou hmotností soupravy osmnáct tun může ujet čistě na elektrický pohon až 2 kilometry. Výkon elektrické soupravy je 130 kilowatů. (174 koní) Tichý provoz se využívá hlavně pro distribuci zboží v centrech měst a dalších oblastech citlivých na hluk nebo emise. Toto nákladní vozidlo se pyšní titulem Green Truck Future Innovation 2016, který mu udělil prestižní německý časopis Verkehrsrundschau.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 48 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha