První jízda se Škodou Rapid 1.0 TSI – Jaký je nový litrový tříválec?

Lidový Rapid vyjel poprvé v novodobé historii mladoboleslavské automobilky už před pěti lety. Za pár týdnů se začne vyrábět jeho modernizovaná verze. Je stylovější a má nové litrové tříválce.

Kopce malého pohoří kolem Frankfurtu nad Mohanem daly těsně před válkou jméno kolínskému Fordu Taunus. Tentokrát se do Hesenska vydala faceliftovaná Škoda Rapid ve verzi liftback i spaceback.

Nový a dvakrát lomený LED proužek

Na první pohled si všimnete, že v nejvyšších výbavách přibyly přední bi-xenony a dvakrát lomený LED pásek. Zadní světla jsou pak zatmavená a litá kola mají několik designových variant. V interiéru jsou upravené dekorační lišty i výdechy klimatizace. Stále ovšem tlačí vystouplý konec podsedáku u jinak dobře tvarovaných sedaček.

Auto je nově online, na dálku se dokáže spojit s chytrým telefonem a umí se dovolat do servisu nebo zavolat pomoc v případě nehody. V loketní opěrce můžete mít dva USB konektory pro cestující na zadních sedadlech (pokud ovšem oželíte tlačítka vyhřívání, která zdířky nahrazují), pěkně jsou upravené ovladače manuální klimatizace.

Litrový tříválec nahradil 1,2 TSI

Největší novinku nový Rapid ale přiváží pod kapotou. Nové litrové tříválce o výkonech 70 kW (95 koní) a 81 kW (110 koní) nahradily čtyřválce 1.2 TSI. Utáhnou větší Octavii, takže ani s Rapidem nemají v táhlých stoupáních ve výšce do 900 metrů nad mořem zásadní problém. Rozjezdy „oturbené“ jednotky jsou ovšem citelně vlažnější než u dieselových 1.4 nebo 1.6 a nejvíc auto ožije tak od 1700 otáček. Hodně taky záleží, kolik pasažérů zrovna veze, výkon znatelně klesá s váhou.

Lehký Rapid se řídí pohodlně, klidně, úzké auto je dobře ovladatelné. Spotřeba se při krátkých jízdách v německých kopcích držela v případě zkoušené slabší varianty do sedmi litrů. S automatem, který trochu cukal a nebyl tak spořivý, se dostala k 7,5 litru. To se ale jezdilo hodně ve stylu brzda-plyn, v běžném plynulejším provozu budou agregáty úspornější.

Rapid je teď online, má CareConnect

Nový litrový tříválec pořídíte v Rapidu Spaceback za bezmála 300 tisíc korun, liftback stojí o 5 tisíc víc. Diesely jsou o 60 tisíc dražší. Mimochodem Škodovka také zveřejnila informaci o tom, jaký je průměrný věk řidiče Rapidu v Evropě – 49 let. V dosavadních prodejích pak vede benzín (přes 80 procent) před naftou a naprosto drtivě manuál před automatickou převodovkou.

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 15 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky