Porsche Semper Vivus – První hybridní auto na světě z roku 1900

Od začátku minulého století je jméno Porsche spojováno s inovacemi ukazujícími směr v konstrukci aut. Už od roku 1896 se Ferdinand Porsche, zakladatel dnešní společnosti Porsche AG ve Stuttgartu, zabýval konstrukcí a vývojem vozů. Vznikly tak světové premiéry auta s pohonem všech kol i hybridního vozu.

Prvním výsledkem jeho práce byl elektromobil s názvem Lohner Porsche, poháněný motory umístěnými v nábojích kol, které se postaralo o pořádný rozruch na světové výstavě v Paříži v roce 1900. Brzy ukázal Ferdinand Porsche, jak zajímavé jsou jeho inovátorské vize. Závodní vůz vybavený čtyřmi elektromotory umístěnými také v nábojích kol se stal prvním osobním autem s pohonem všech čtyř kol na světě. Současně vynikal i brzdami na všech kolech.

Porsche Semper Vivus – první funkčně schopný hybridní auto světa

Neméně vizionářská byla i další myšlenka slavného konstruktéra. Ještě v roce 1900 kombinoval akumulátory napájené elektromotory v nábojích kol s benzinovým motorem, a tak se zrodil princip sériového hybridního pohonu. S prvním funkčně schopným hybridním autem světa „Semper Vivus“ vstoupil F. Porsche na novou půdu techniky. U tohoto vozu tvořily dva generátory propojené s benzinovými motory jednu nabíjecí jednotku, která zásobovala elektrickým proudem současně motory v nábojích kol a akumulátory. Jako plně hybridní koncept byl „Semper Vivus“ schopen zvládnout i větší vzdálenosti na čistě elektrický pohon, než bylo nutné uvést do provozu spalovací motor.

Elektřinu vyráběly dva benzínové motory

Elektromotory jsou uloženy v nábojích předních kol

Aby snížil hmotnost a získal prostor pro benzinový motor, použil Ferdinand Porsche na voze „Semper Vivus“ menší akumulátory se 44 články. Pro výrobu elektrické energie byly uprostřed vozu umístěny dva vodou chlazené benzinové motory De Dion Bouton o výkonu 2,5 koně, které poháněly dva generátory o výkonu zhruba 2,7 koně. Oba motory běžely nezávisle na sobě a dodávaly 20 ampér při napětí 90 voltů. Proud vyrobený v dynamech proudil nejdřív k elektromotorům v nábojích kol, od nich byl přebytečný výkon veden k akumulátorům. Vedlejší efekt spočíval mj. v tom, že generátory bylo možné využívat při změně směru otáček jako elektrické startéry benzinových motorů.

Věrná kopie auta se sériově uspořádaným hybridním pohonem vznikla ve spolupráci společnosti Porsche Engineering a karosárny Karosseriebau Drescher z Hinterzartenu. Od roku 1901 jako Lohner Porsche „Mixte“ a od roku 1906 jako „Mercedes Electrique“ dotáhl Ferdinand Porsche svůj koncept hybridního pohonu až k sériové výrobě. Dnes můžete Porsche Semper Vivus vidět v expozici Ferdinanda Porsche ve Vratislavicích.

O století později, v březnu 2010 vystavila značka Porsche s mottem „Porsche Inteligent Performace“ hybridní pohon na Ženevském autosalonu v podobě Porsche RS Spyder 918 s technologií Plug-in Hybrid.

Ovšem to jen dokazuje starou pravdu, že všechno už tu bylo.

 

Jindřich Lasík

Celý profesní život se věnuje motorismu, první články společně s vlastními fotografiemi publikoval v sedmdesátých letech v časopisu Motoristická současnost. Velkou novinářskou školu získal v odborném měsíčníku Automobil pod vedením Ing. Milana Jozífa. Byl prvním šéfredaktorem časopisu Auto Tip, dva roky vydával časopis Autosport, patnáct let až do současnosti působí v časopisu OffROAD, dnes SUV magazín.

jindrich-lasik napsal 9 článků.Zobrazit všechny články autora: jindrich-lasik