Nové Audi A8 poprvé s lehkým hybridním pohonem

Nová generace vlajkové lodi automobilky Audi bude mít poprvé v sériové výbavě elektrifikovaný pohon. Jeho motory totiž budou vybaveny částečně hybridním systémem. Základem je elektrická síť s napětím 48 voltů, která bude v novém modelu Audi A8 hlavní elektrickou sítí.

Podvozek s hybridním 48voltovým pohonen

Částečně hybridní pohon se skládá ze dvou hlavních komponentů: generátoru, který zároveň zastává funkci startéru, a lithium-iontových akumulátorů. Kapalinou chlazený generátor BAS (Belt Alternator Starter) pracujcí s napětím 48 voltů je poháněn řemenem a doplňuje konvenční pastorkový startér. Ten se v novém modelu Audi A8 používá už jen ke spuštění studeného motoru. Sada lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 10 A.h je uložena v zavazadlovém prostoru a slouží pro částečně hybridní systém MHEV (Mild-Hybrid Electric Vehicle) jako zásobník energie.

Přínosy generátoru/startéru BAS jsou pro řidiče nejvíc patrné v situacích, ve kterých se vůz například přibližuje k červené na semaforu, nebo přijíždí ke kruhovému objezdu. Pokud změní semafor během zpomalování barvu na zelenou, nebo se řidič může zařadit do vzniklé mezery na kruhovém objezdu a uvolní pedál brzdy, dojde k okamžitému spuštění spalovacího motoru. Automobil bez prodlevy zrychlí. To je možné jen díky generátoru s funkcí startéru, který je trvale spojený se spalovacím motorem prostřednictvím řemene.

Plachtěním k úsporám

Nové poháněcí ústrojí kombinuje hospodárnost s komfortem. Čtvrtá generace A8 umožňuje nehlučnou setrvačnou jízdu v rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h. Auto se může tímto způsobem, s kompletně vypnutým motorem a bez emisí, pohybovat po dobu až 40 sekund. Jakmile řidič opět sešlápne pedál plynu, zajistí BAS rychlé a velmi komfortní opětovné spuštění motoru. Funkce start-stop se navíc spouští už při rychlosti 22 km/h.

Nové Audi A8 bude mít systém mild hybrid

Komfortní funkce start-stop v novém modelu Audi A8 se od dosavadních systémů výrazně odlišuje. Luxusní limuzína s vysokým stupněm síťového propojení dokáže rozlišovat mezi různými dopravními situacemi. Jakmile se jízdní pruh před autem uvolní, BAS komfortně a rychle spustí spalovací motor a Audi A8 se může rychle rozjet. Novinkou je předvídavé komfortní spuštění motoru. Jakmile se vozidlo před vozem Audi A8 rozjede, dojde ke spuštění motoru už v okamžiku, kdy je ještě sešlápnutý pedál brzdy. V tomto případě řídicí jednotka předvídá, že řidič bude spontánně následovat dopravní kolonu.

Auto samo pozná, jak se chovat hospodárně

Nové Audi A8 disponuje moderním systémem řízení poháněcího ústrojí. Ten zpracovává jak údaje o průběhu trasy, tak i informace ze síťově propojené soustavy senzorů, k níž patří taky přední kamera. Systém řízení poháněcího ústrojí se na základě toho rozhoduje, zda A8 pojede setrvačností, nebo přejde do režimu rekuperace kinetické energie. K zpětnému získávání energie dochází nejen při brzdění či brzdění motorem, ale i při setrvačné jízdě v situacích, kdy by se Audi A8 dostalo příliš blízko k vpředu jedoucímu vozidlu. Částečně hybridní pohon modelu A8 snižuje spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,7 litru na 100 kilometrů.

Nové Audi A8 bude mít světovou premiéru 11. července na akci Audi Summit v Barceloně.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 38 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha