Suzuki Swift 1.0 BoosterJet – japonský svišť jako mild hybrid

Automobilka Suzuki postavila po sedmi letech novou verzi sympatického hatchbacku Swift. Toho se od první generace v roce 2004 prodalo celosvětově skoro pět a půl milionu kusů. Nový Swift od posledně pořádně zhubl a nově je to mild hybrid. Základ pořídíte za 260 tisíc korun.

Okolní rozsáhlé lány za pražským Zličínem nenapovídají, že jen kousek odtud pole protíná Pražský okruh a spojka na Rozvadov, kudy denně projedou desetitisíce aut. Civilizaci takříkajíc za kopcem dávají na obloze tušit jen přistávající letadla. Stovky metrů pod nimi po rozlámané okresce nový Swift doslova letí, zhubl váhu pořádně vzrostlého chlapa a teď na kolech stojí jen 840 kilogramů hmotnosti.

Stejně jako všechny předcházející generace nabízí i nový Swift na přání pohon všech kol

Lehčí je i díky tomu, že nová platforma Heartect přišla o rovných 30 kilo. Mechanici mimo jiné přepracovali nápravy, upravili zavěšení i řízení. Vzadu je stále torzní příčka, ale cestování je se Swiftem vlivem měkce nastavených tlumičů pohodlné, jen na zadních sedadlech bych se bál o místo na kolena. Přeci jen japonský svišť se vrací ke kořenům první generace a je kratší, širší a nižší než předchůdce, kterého japonská automobilka vyráběla v maďarské Ostřihomi od roku 2010. Co do vnitřního prostoru prý ale narostl ve všech směrech.

Hybridní systém váží jen šest kilo

Ukázkové auto pohání přeplňovaný zážehový tříválec s litrovým objemem o výkonu 82 kW (111 koní) a točivým momentem 170 Nm při 2 000 až 3 500 otáčkách. Je spřažený s pětistupňovou manuální převodovkou. Zmíněný základ za 260 tisíc nicméně tvoří dvanáctistovka DualJet s dvojicí vstřikovacích trysek na každý ze čtyř válců. Ten má výkon 66 kW (90 k) a jezdí s ním například i nové Suzuki Ignis.

První generace Swiftu se představila v roce 2004

Obě dvě jednotky (a v případě motoru 1.2 i co se týče pohonu 4×4) pak pořídíte i s novým hybridním pohonem, kterému Suzuki říká SHVS. Prakticky jde jen o šest kilo vážící mild hybrid systém sestávající z alternátoru a baterie. Pomáhá při startech i prudké akceleraci, a to výkonem až 2,3 kW.

Při velmi krátké projížďce nebylo možné změřit jeho účinnost, ale Suzuki tvrdí, že do jízdy zasahuje často a má zaznamenatelný vliv na nižší spotřebu. Mimochodem mild hybrid systém bude mít i nové Audi A8, u kterého je díky němu podle výrobce úspora 0,7 litru.

Interiér na výbornou

Vrcholná výbava Elegance je napěchována u japonské automobilky dosud nevídaným balíkem bezpečnostních asistentů zahrnujících radar, laserový senzor i kameru. To znamená, že auto může mít adaptivní tempomat nebo třeba parkovací kameru. Základní verze ovšem postrádá automatické nouzové brždění, a tak získala při crash testech Euro NCAP jen tři hvězdy z pěti.

Palubka je o pět stupňů natočená směrem k řidiči

Interiéru vládnou módní motivy kulatých tvarů, volant je zploštělý a ctí designérský trend tvaru písmene D. Palubka je natočená o pět stupňů směrem k řidiči a subjektivně je to jeden z nejpovedenějších interiérů v asijských autech.

A šmrncovní je mimochodem také sytě rudá metalíza, která mění odstín podle úhlu dopadajícího světla. Suzuki jí říká Burning Red Pearl Metallic a spolu se stříbřitě šedou jsou to určitě dva nejpohlednější kabáty pro nového sviště na českém trhu. Suzuki Baleno se už nemusí cítit tak osamoceně.

 

Základní technické údaje:

Suzuki Swift 1.0 BoosterJet 5MT 4×2 SHVS

Motor: zážehový tříválec

Objem: 998 cm3

Výkon: 82 kW při 5500 ot./min

Točivý moment: 170 Nm při 2000–3500 ot./min

Max. rychlost: 195 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 10,6 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná):  4,8 / 4,0 / 4,3

Pohotovostní hmotnost: od 840 kg

Rozměry: 3840 x 1735 x 1495 mm

Rozvor: 2450 mm

Objem zavazadlového prostoru: 265 l

Základní cena testované motorizace: 392 900 Kč

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 15 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky