Test Kia Rio 1.0 T-GDI – premiéra litrového tříválce

Čtvrtá generace kompaktního auta Kia Rio si dala načas, střídaní nastalo po dlouhých pěti letech. Novinka zato přišla s parádní fazónou: svěžím sportovním designem zvenku i v interiéru, prostornějším kokpitem a také u modelu debutujícím litrovým tříválcem, který slibuje spotřebu pod pět litrů.

Sytě červené Rio se uprostřed luk na severozápadě Prahy blyští v poledním slunci. Designéři jihokorejské automobily se poctivě činili. Podívejte se na něj z boku. Silueta dává tušit podobnost se sesterským Hyundai i20, která se projevuje především tam, kam oko na první pohled nedohlédne. Rio má ovšem notně sportovnější vzezření, všimněte si, jak je nízké. Vpředu zaujme šelmí čumák s linkami propojujícími hlavní světlomety a zužujícími se přesně uprostřed pod znakem automobilky. Projektorové světlomety obepíná LED pásek pro denní svícení a vytváří uvnitř lampy pozoruhodný 3D efekt.

O třídu prostornější

Pěkně ergonomicky vyvedený je pak hlavně interiér s logicky uspořádanými tlačítky a ovladači. Může působit stroze, je ale přesně tak vkusně funkční jako exteriér a řidič tu má všechno pěkně po ruce. Určitě se vyplatí investovat 11 tisíc do sedmipalcové navigace, protože základní rádio působí namísto malého tabletu na palubce celkem nepatřičně. A samozřejmě já bych tablet raději viděl zabudovaný.

Interiér je pěkně ergonomicky vyvedený

Široká a plochá deska je jinak jednoduše elegantní, škoda že výdechy klimatizace se při silnějším slunci odráží v čelním skle. Opěradlům ve dveřích zase chybí čalounění, opřený loket po čase pěkně bolí. Naopak komfortní je prostor pro pravé koleno pod zapalováním vlivem chytře tvarovaná středové konzole.

Kia Rio je velká, skutečně velká. Na délku mezigeneračně povyrostla na 4065 milimetrů. Větší je také rozvor, který dosahuje ve třídě výjimečných 2850 milimetrů, díky čemuž je na zadních sedadlech opravdu hromada místa – za dvoumetrovým řidičem mi zůstává 10 centimetrů pro kolena. Ramenatí cestující se ale budou na zadní lavici mačkat, podprůměrných 113 centimetrů u žádného vážnějšího konkurenta nenaměříte. To zavazadlový prostor nově pojme o 37 litrů víc zavazadel, rovných 325 litrů. Velký kufr se do něj vejde bez problémů.

Vrrr a chodci v klidu

Kia v případě Ria poprvé – pozor – nenabízí v Česku naftový motor. Kromě objemů 1.25 a 1.4 litru můžete pořídit i testovaný litrový T-GDI s šestistupňovou manuální převodovkou. Tříválcový oturbený benzín o výkonu 88 kW (120 koní) má točivý moment 172 Nm v rozsahu od 1500 (pocitově spíš od 2100) do 4000 otáček za minutu a je nejsilnějším Riem v nabídce.

Čtvrtá generace kompaktní Kii Rio

Už na volnoběh máte trochu pocit, že trojice pístů při běhu trochu šourá nohama. Vrrr. Agregát je poměrně dost hrubý, hlasitý a v nízkých otáčkách trochu nevychovaný. Změna přijde s dynamikou na okreskách a vůbec nejlépe mu dělají (překvapivě) dálniční rychlosti, zrychlení z 80 na 130 je výjimečně bryskní. Takovou dynamiku by od přeplňovaného litru kdekdo nečekal. Síly má v tu ránu jednotka víc než dost a uklidní se i její projev.

Nutno počítat, že auto si za tu práci rozhodně neřekne papírových 4,7 litru. Ve městě jezdí mezi 6,5 až 7 litry, mimo Prahu jsem jezdil i za 6, ale níž to nešlo. Na dálnici pak počítejte stabilně s vyšším apetitem.

Nutno dodat, že tužší odpružení není na úkor komfortní jízdy. Celkem výrazný je hluk od podběhů, ale jinak v autě nic nebouchá, nelomozí. Z dostupných technologií popřemýšlejte o paketu ADAS, ten za 14 tisíc nabídne systém samočinného nouzového brždění, který umí jako jediný ve třídě detekovat i chodce. Jen nezapomeňte, že cenovka se pak spolu s metalízou za 13 tisíc přiblíží hranici 400 tisíc.

 

Základní technické údaje:

Kia Rio 1.0 T-GDI

Motor: zážehový tříválec

Objem: 998 cm3

Výkon: 88 kW (120 k) při 6300 ot./min

Točivý moment: 172 Nm při 1500–4000 ot./min

Max. rychlost: 190 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 10,2

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná):  5,6 / 4,2 / 4,7

Provozní hmotnost: 1160–1248 kg

Rozměry: 4065 x 1725 x 1450 mm

Rozvor: 2580 mm

Objem zavazadlového prostoru: 325 l / 980 l

Základní cena testované motorizace: 359 980 Kč

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 15 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky