Mnichovská elektrostřela BMW i8 v akci

Zpočátku to byl nápad na vizionářskou studii. Ještě před pár lety by v BMW podobné futuristické zjevení jen těžko někdo obhájil. Teď tu stojí, už dva roky se celkem obstojně prodává a s cenovkou přes 3,5 milionu a designem intergalaktické epifanie vytváří budoucí image elektrických modelů mnichovského výrobce.

BMW má s hybridním supersportem velké plány. Už letos zřejmě odtajní chystanou verzi Spyder, která by mohla přidat asi 50 koňských sil. Teď má hybridní soustava 362 koní, stovku zvládá pod 4,5 vteřiny. Slušná numera. Mimochodem zmíněný benzínový agregát před pár dny ocenili novináři třetím místem v anketě Engine of the Year 2017.

Koeficient odporu vzduchu jen 0,26

Elektrická osmička působí jako z jiného světa, design je šílený, nebo spíš šíleně hypermoderní. Skutečný úkaz. GT-R vedle něj působí silně antikvárně. Na fotkách ani na videích, nikde nevypadá i8 tak nízká, jak je ve skutečnosti. Koeficient odporu vzduchu je 0,26, což jedno z deseti nejnižších čísel u sériových aut. Výrobce tvrdí, že auto má na výšku 1293 milimetrů, s nadsázkou osobně tipuji tak dvakrát méně. Ohnout se do patvaru, který rezignuje na anatomické možnosti kyčelních kloubů, a zalehnout do sedaček, bolí i mladé a pružné tělo. Ale neodpusťte to těm velkolepým výklopným dveřím… Miloval jsem je už u legendárního stuttgartského racka 300 SL.

Teď, hned, okamžitě

Nad slovenským automotodromem Slovakia Ring nedaleko Orechové Potôně ještě září slunce, ale zdálky se blíží hutná mračna, která nástup do kokpitu značně urychlí. Pro sichr se zamykám, aby si snad nepřisedl někdo z Hradu. Plán je až banálně stručný: projet na zkušenou slalom o šesti kuželech, provést úhybný manévr vlevo, vpravo, zabrzdit, zprudka se rozjet na sto metrech na stovku a zabrzdit – pokud vše vyjde, jak má. Pak to samé dvakrát znovu, ale už naostro.

Místa je málo. Těžko se nastupuje i vystupuje

Osmičky jsou na improvizované trati čtyři – bílá, modrá, červená, černá. Vedle sebe a shora vypadají jako logotyp bavoráckých modelů M. Jedno auto za druhým startuje do slalomu, letmý tlak na plyn dává tušit ohromnou sílu. Kombinovaně i8 nabídne až 570 Nm točivého momentu. Přepnutí na sport režim stírá roušku přiškrceného kulového blesku. Na povel do vysílačky lehoučká, půl druhé tuny vážící mnichovská elektrostřela s rozložením hmotnosti půl na půl vystřelí. Teď, hned, okamžitě. To je obrovská výhoda auta na elektřinu. Tělo se zaboří do kožených sedaček a levé koleno křečovitě tlačím do výplně dveří. Vau! Žádná kolo na zkušenou, hned pěkně zostra. Jinak to snad ani nejde.

Těšení se na budoucnost

Z původně plánovaných tří kol je pět, možná šest, sedm? Už je ani nepočítám, tohle je děsně návykové. Řazení nechávám na šestistupňovém automatu, oběma rukama svírám modrošedý věnec volantu a kmitám s ním sem a tam, do rejdu a zpátky. Kotouče nevadnou, auto s karbonovou karoserií a nizoučko položeným těžištěm drží stopu jak přibité. Tak trochu si přeju, aby tahle zábava nikdy neskončila. Do města, na dálnici? Děkuju, nechci, znám skladnější, pohodlnější. Ale sem, na okruh, na místo, kde se může člověk vydovádět, svádí BMW i8 k nesmírnému řidičskému pokušení. Jestli takhle vypadá autobudoucnost, tak se fakt těším.

 

Základní technické údaje:

BMW i8 TwinPower Turbo

Motory: zážehový tříválec 1499 cm3 (vzadu) + elektromotor (vpředu)

Výkony:170 kW (231 k) + 96 kW (131 k)

Maximální točivé momenty: 320 Nm při 3 700 ot./min + 250 Nm

Max. rychlost: 250 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 4,4 s

Dojezd na elektřinu: cca 37 km

Kombinovaná spotřeba: 2,1 l/100 km

Pohotovostní hmotnost: 1485 kg

Rozměry: 4689 x 1942 x 1293 mm

Rozvor: 2800 mm

Cena testované verze: 3 686 800 Kč

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 15 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky