Test plug-in hybridu Kia Optima – na cestě k Jadranu

Smysl aut s pohonem na elektrickou energii můžeme najít v ekologické i ekonomické jízdě. Hlavně pak v městském provozu, který lze pohodově překonat bez hluku a emisí. Na dlouhých trasách auta na baterky strádají nedostatkem dobíjecích stanic, proto většina výrobců nabízí dva pohony v jednom. Řeč je o hybridech. Jsou na dlouhé cesty opravdu vhodné? Vzali jsme plug-in hybridní Kiu Optimu a vydali jsme se to zjistit cestou do Itálie a Chorvatska.

Nabíjení v Hradci Králové

Na benzín až později

Celý výlet odstartoval v Hradci Králové, kde jsme před cestou dobili baterie a vyrazili za plážemi a slanou vodou. Neveliký zavazadlový prostor o objemu 307 litrů pojal nakonec čtyři batohy a čtyři malá zavazadla, naskládat do něj více už chtělo pokročilou znalost Tetrisu. Předpisovou jízdou jsme začali polykat první kilometry a pozorně sledovali distribuci výkonu na přední kola.

Benzínový motor 2.0 GDI

První překvapení přišlo po 45 kilometrech jízdy, kdy poprvé sepnul atmosférický benzínový motor 2.0 GDI o výkonu 115 kW (156 k), který převzal úlohu hlavní pohonné jednotky a generátoru energie. Palubní počítač po 101 ujetých kilometrech hlásil spotřebu 1,6 litru na 100 kilometrů, což je na auto s benzínovým dvoulitrem a automatem takřka komické číslo. V hybridním režimu jsme uháněli dále až do Brna, kde se naše náš průměr pohyboval kolem hranice 2,7 litru, tentokrát už v hybridním režimu. Těsně před hranicemi s Rakouskem jsme se dostali na 3,4 litru a potřebovali jsme dobít baterie.

Komfort pro všechny

Kia Optima spadá do segmentu vyšší střední třídy, čemuž odpovídal i komfort této 4855 milimetrů dlouhé limuzíny. Podvozek byl striktně podřízen pohodlí a na něj povedeně naladěný. Větší nerovnosti a rozbité silnice mu nedělaly potíže a naše posádka neztrácela pohodlí. To samé se dalo říct o samotném řízení, které šlo hladce díky elektrickému posilovači. Uvnitř netrpěli nouzí ani zadní pasažéři, prostor pro nohy byl dostatečný i pro vysoké lidi. Středový tunel končil výdechem ventilace, ovšem bez možnosti nastavení vlastní teploty. Cestující vzadu jsou tedy odkázáni na teplotní vůli řidiče.

Letištní nabíječka v Rakousku

Po překonání kolony na hranicích, kterou jsme úspěšně zvládli díky adaptivnímu tempomatu, naše spotřeba vzrostla na 3,6 litru. Předpisově jsme se ploužili Rakouskem, auto si střídavě měnilo pohonné ústrojí a průběžně dobíjelo baterie. V malých rychlostech téměř vždy poháněl předek 50 kW elektromotor s 9,8 kWh bateriemi a benzíňák se připojil až po nájezdu na dálnici. Sedmdesát kilometrů před Štýrským Hradcem jsme jeli za 4,4 litru a na snídani ve městě dojížděli za stavu 4,5 litru na 100 kilometrů. Ochotná obsluha benzínky nás nechala napojit se do sítě, abychom během odpočinku dobili. Internetová stránka Plugshare nám navíc ukázala dobíječku na letišti necelé dva kilometry od nás. Po vydatném jídle jsme strávili necelou hodinu v okolí letiště a doplnili energii, která sice byla zdarma, ovšem bylo nutné nejprve uhradit parkovné.

Neposedná převodovka

Úklid v Itálii

Cestou jsme pravidelně zastavovali na rakouských čerpacích stanicích, mnohé z nich byly vybaveny dobíjecí stanicí, ovšem k jejich použití bylo třeba mít speciální kartu. Ekonomickým nepřítelem je také čas, Optimu nelze rychle nabít přes konektory Chademo ani Combo, proto k efektivnímu čerpání potřebujete minimálně 45 minut. Ačkoli si auto rozumí s Tesla konektorem, je rozvinutá síť Superchargerů ostatním značkám konstrukčně zapovězena. Zastávka ve Štýrském Hradci nám alespoň pomohla srazit průměrnou spotřebu na 4,2 litru.

Při cestě po rakouských cestách jsme si všimli zmateného chování šestistupňové samočinné převodovky při jízdě na tempomat do kopce. Mnohdy totiž nevěděla, zdali má podřadit a jestli připojit elektromotor. Následkem bylo několikeré prostřídání kvaltů během pár vteřin. To jinak komfortní cestovní vůz proměnilo na dočasně cukavý a uřvaný dopravní prostředek, bez ekonomického cítění. Od cíle, italského Monfalcone, nás dělilo něco přes stovku kilometrů a spotřeba opět stoupla na 4,6 litru.

Italský chaos

Délka je 4855 mm

Po celou dobu jsme využívali komfortu, který Kia nabízí. Klimatizace běžela v automatickém režimu, chlazení sedadel a výhřev jsme si také užívali do sytosti. Drtivou většinu kilometrů nás provázel adaptivní tempomat i aktivní asistent pro jízdu v pruzích, stačilo tedy jen držet volant a auto dělalo většinu práce za řidiče. Přičteme-li naladěný podvozek a kožená sedadla, dostáváme kombinaci vysoké úrovně pohodlí, ačkoli za masážní posezení bychom se vůbec nezlobili.

Slabé místo jsme našli tradičně na loketních opěrkách, nedostačující měkčení mělo po 800 km v kuse bolestivé následky. Středový tunel by si také zasloužil výstelku pro kolena. Samotné vyztužené dveře jsou poměrně těžké, proto jejich otevření vyžadovalo vždy trochu síly navíc. Odkládací prostory na středovém tunelu byly dostačující, ovšem dveřní přihrádky jsou vhodné maximálně pro litrovou lahev.

Na elektrický režim je auto velmi tiché

Po příjezdu na místo jsme byli lehce konsternováni laxním italským přístupem k práci a dopravě. Najít otevřenou pizzerii v době oběda bylo takřka nemožné a nepotkat auto či skútr ignorující předpisy taktéž. Samotná manipulace vzhledem k rozměrům sedanu 4855 x 1860 x 1465 milimetrů nebyla v úzkých místech vůbec snadná, především čelní výhled dost omezuje zkosené přední sklo. Kdyby tu tak byla prosklená střecha, nemuseli bychom se na semaforech mnohdy hrbit. Kia Optima má sice panoramatický parkovací systém a sama zaparkuje, ale kvůli aerodynamice přišla o důležitou přední kameru i mlhovky. Kvalita přenášeného obrazu byla vzhledem k nízkému rozlišení kamer hodně pod průměrem.

Teoretický dojezd přesahuje 1100 km

Uzavřené objížďky

Naše hybridní cestování jsme dočasně zakončili poblíž chorvatského města Umag s benzínovým apetitem 3,9 litru na 100 kilometrů. Přepravu po plážovém resortu zajišťoval výhradně elektromotor a mnozí lidé kolem nás vypadali, že elektromobil vidí poprvé. Při zpáteční cestě několikrát pršelo a měnila se intenzita deště. Automatický senzor nefungoval dle našich představ, v nízkých rychlostech aktivoval stěrače až zbytečně dlouho a mnohdy vůbec. Bohužel tímto syndromem trpí například také Hyundai Grand Santa Fe.

Nabíjení v Chorvatsku

Polykali jsme dlouhé kilometry a na další trable narazili až v Česku. Kolem Brna se nachází několik uzavírek se značenými objížďkami, ovšem některé z nich také uzavřené. Silnicemi třetích tříd jsme se dostali až na hlavní tah, jenže slunce už dávno zapadlo. Ke slovu se dostaly vysoce svítivé adaptivní Bi-LED světlomety, jejichž automatické přepínání na dálkové opět vyžadovalo chvilku strpení.

Pokračovali jsme nocí a konečně měli možnost vyzkoušet dynamiku při předjíždění. Po sešlápnutí plynu naplno převodovka podřadí o dva stupně a nastává vteřinová prodleva, než znatelný nástup výkonu rozhýbe Optimu k prudké akceleraci. Ačkoli má hybridní systém dohromady 151 kW (205 k) a 395 Nm, nedá řidiči příliš pocítit akcelerační přetížení ani hluk. Pokud toužíte využívat sportovní potenciál hybridního pohonu, budou vám v některých zatáčkách chybět pádla pod volantem.

Více elektřiny, méně benzínu

Kia Optima Plug-in Hybrid

Konečně jsme po 2000 kilometrech dorazili zpět do Hradce Králové s výslednou spotřebou 4,7 litru. Hybridní Kia dokázala, že umí jezdit na svou třídu úsporně a pohodlně. Pokud bychom dokázali využít potenciálu častějšího dobíjení, byla by naše spotřeba ještě nižší. Svůj smysl má jednoznačně pro městský provoz a krátké trasy, které umí odjet za minimum benzínu. Kdo chce cestovat levně, musí to řešit pomocí nabíječek a obětovat tomu nějaký čas.

 +  –
Kvalitní audiosystém Absence pádel pod volantem
Spotřeba Malé rozlišení kamer
Polodigitální přístrojová deska Nepohodlné loketní opěrky
Hodně výbavy ve standardu Nelze rychlonabíjet
Dojezd na elektřinu Malý zavazadlový prostor
Klimatizovaná přední sedadla Pomalý dešťový senzor
Bezdrátová nabíječka mobilu Pomalý světelný senzor
Úložné prostory ve středu Palubní deska s imitací čalounění
Svižná akcelerace Malý prostor ve dveřních výplních
Vysoký komfort Těžké dveře
Design Výhled dozadu
Podrobná navigace v češtině Chybí přední kamera a mlhovky
V Česku moře nemáme

 

Základní technické údaje:

Kia Optima Plug-in Hybrid

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec

Objem: 1999 cm3

Výkon: 115 kW (156 k) při 6000 1/min

Točivý moment: 189 Nm při 5000 1/min

Typ akumulátoru: Lithium-ion polymer

Napětí: 360 V

Kapacita: 9,8 kWh

Nejvyšší výkon (elektromotor): 50 kW (67 k) při 2 330 – 3 300 1/min

Max. točivý moment: 205 Nm při 2 300 – 3 330 1/min

Systémový (celkový) výkon: 151 kW (205 k) při 6000 1/min

Celkový točivý moment: 375 Nm při 2300 1/min

Rychlost: 192 km/h

Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,4 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): – / – / 1,6

Provozní hmotnost: 1775 kg

Nosnost: 425 kg

Rozměry: 4855 x 1860 x 1465 mm

Rozvor: 2805 mm

Objem zavazadlového prostoru: 307 l

Základní cena: 1 149 980 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 38 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik