Test Kia Niro – hybridem k Balatonu

Testované kompaktní SUV z Koreje se nabízí pouze v hybridním provedení. Má osobitý design a umí jezdit pod pět litrů. Jak si povede, když převezme úlohu rodinného auta na dovolenou? Abychom to zjistili, vzali jsme Kiu Niro na výlet k maďarskému Balatonu.

Pokud se podíváte na přední část, jasně rozpoznáte plochý předek a šikmé halogenové světlomety směřující do stran, jednoznačné rysy asijských aut. Automobilka Kia to však nežene do extrému jako někteří japonští výrobci, proto zbytek karoserie odpovídá spíše konvenčnímu provedení. O dílenském zpracování nemůžeme říct nic špatného, všechny části přesně lícují a kvalita lakování je na vysoké úrovni. Zádi dominují dělená LED světla a velké páté dveře.

Rozvor mezi nápravami je 2700 mm

Na manipulaci s nimi si ale musíme postěžovat, nejenže je tlačítko otevírání příliš nízko, ale samotné dovření vyžaduje sílu navíc, s jemným citem kufr zkrátka nedovřete. Na druhou stranu jeho deklarovaný objem 427 litrů postačí pro zavazadla na rodinnou dovolenou. Ozdobou tohoto hybridního SUV jsou jeho 18“ litá kola nesoucí se s asijskou designovou vlnou.

Dva pohony v jednom

Pod kapotu výrobce zastavuje benzinovou šestnáctistovku naladěnou na 77 kW (105 k, 147 Nm), která spolupracuje s elektromotorem produkujícím výkon 32 kW (44 k, 170 Nm). Celkově máte k dispozici 104 kW (141 k) a 265 Nm už od 1000 otáček za minutu. Akumulátory mají kapacitu 1,56 kWh a jsou dobíjeny výhradně motorem. Elektrický pohon slouží Niru na rozjezdy, nízké rychlosti či popojíždění v kolonách, dojet pouze na elektriku v běžném provozu dál než několik set metrů, vyžaduje lehkou nohu a velkou dávku trpělivosti.

Niro v nízkých rychlostech využívá elektromotor

Celou situaci by mohl změnit čistě elektrický režim, ovšem ten Niro nemá. Autu rozhodně nechybí živost a dravost. Znatelný tah od volnoběhu společně se šestistupňovým automatem dokáže tuhle předokolku rozhýbat poměrně rychle. Samotná převodovka fungovala hladce a softwarové nastavení nezmatkovalo jako u nedávno testovaného modelu Kia Optima Plug-in hybrid.

Nicméně při předjíždění jsme párkrát automatu museli pomoci manuálním podřazením, jelikož i přes sešlápnutý plyn na podlaze nepodřadil tak, jak by měl. Podvozek byl naopak pohodlný i při jízdě po rozbitých silnicích, auto neskákalo podobně jako funkové SUV Kia Soul a ani se příliš nehoupalo jako Hyundai Grand Santa Fe.

Balatonské jezero

Spotřeba by šla snížit

V rámci komplexního testu spotřeby jsme Niro provětrali po slovenských a maďarských silnicích až k balatonskému pobřeží. Pochválen buď navigační systém za svoji přehlednost a českou lokalizaci. Maďarština je kapitola sama pro sebe, nicméně mapové podklady byly až na jeden nový úsek dálnice aktuální.

Nápis na palubní desce označuje hybridní pohon

V předinstalovaných bodech zájmů se nám nedařilo najít jednu specifickou restauraci a posilovnu, což jsme vyřešili připojením iPhonu a zapnutí podporované funkce Carplay, která zrcadlí navigaci mobilu na 7“ dotykové obrazovce.

Popojíždění po balatonském pobřeží a následná cesta zpět přes rakouské Neziderské jezero nás ve finále stála 5,5 litru benzinu na 100 kilometrů. Což je na čtyřčlennou posádku se zavazadly na víkendovou dovolenou slušný výsledek. Celkové skóre spotřeby by zajisté vylepšila možnost dobití ze zásuvky a výše zmíněná varianta jízdy pouze na baterie.

Rakouská čistá energie

V interiéru nás už tradičně zklamaly loketní opěrky levé i pravé ruky, nedostatečné měkčení má po delší jízdě značně bolavé následky. Překvapením byla parkovací brzda ovládaná nohou, ta je standardem spíše u amerických aut a několikrát se nám při nastupování stalo, že jsme ji omylem uvolnili.

Přístrojová deska

Polodigitální přístrojová deska se vyznačuje přehledností a dostatkem zobrazovaných informací, jedině při sportovním režimu s manuálním řazením jsme postrádali otáčkoměr, protože nebylo jasné, kdy můžeme nejpozději přeřadit.

Líbil se nám kůží potažený vyhřívaný volant s ovládacími prvky v pohodlném dosahu palců. Pod dotykovou obrazovkou najdeme dva asymetricky sladěné ovládací panely. Z praktického hlediska na ně řidič lépe vidí, z pohledu designu jejich umístění nesedí. Kromě běžné výbavy typu dvouzónová klimatizace nebo vyhřívaná sedadla, přišel vhod systém aktivního hlídání jízdy v pruzích i adaptivní tempomat. Niro po jejich zapnutí umělo řídit téměř samo. Zadní třímístná sedadla jsou ideální spíše pro dva pasažéry, ti budou mít dostatek místa pro nohy i prostoru kolem sebe.

Na stopě králi

Hybridní Kia Niro nabízí osobitý design a dostatečně objemný kufr. V rámci své třídy se nabízí pouze s hybridním pohonem, a proto dokáže řidiči samotnému nabídnout spotřebu pod 5 litrů na 100 kilometrů. Tři cestující navíc nestojí o moc víc benzinu, proto z ekonomické stránky se auto jeví docela výhodně. Jak bývá u korejského výrobce zvykem, k vozu dostanete bohatou výbavu a sedmiletou záruku.

Kia Niro hybrid

Ačkoli segmentu hybridů kraluje Toyota, Kia ji začíná pomalým tempem dohánět, protože letos Niro podle statistiky Svazu dovozců automobilů dosáhlo už 83 nových registrací v České republice. Pochvalu si zaslouží také multimédia, navigace a konektivita. Původní skepse k halogenovým světlometům zmizela hned první noc, ačkoli LED světla můžete mít až v nejvyšší výbavě, halogeny odvedly svoji práci dobře, i když jejich automatické přepínání na dálkové nám v noci chybělo.

 

Základní technické údaje:

Kia Niro, 1,6 GDI HEV 6st. DCT 104 kW

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec

Objem: 1580 cm3

Výkon: 77 kW (105 k) při 5 700 1/min

Točivý moment: 147 Nm při 4 000 1/min

Typ akumulátoru: Lithium-iontový polymerový

Napětí: 240 V

Kapacita: 1,56 kWh

Nejvyšší výkon (elektromotor): 32 kW (44 k) při 1 798 – 2 500 1/min

Max. točivý moment: 170 Nm při 0 – 1 798 1/min

Systémový (celkový) výkon: 104 kW (141 k) při 5 700 1/min

Celkový točivý moment: 265 Nm při 1 000 – 2 400 1/min

Rychlost: 162 km/h

Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,5 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 4,4 / 4,5 / 4,4

Provozní hmotnost: 1 425 kg

Nosnost: 505 kg

Rozměry: 4 355 x 1 805 x 1 545 mm

Rozvor: 2 700 mm

Objem zavazadlového prostoru: 427 l

Základní cena: 669 980 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 38 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik