Test Mitsubishi Outlander PHEV – kdo dobíjí, ten jede

Stalo se, že mezi severskými fjordy a Baltským mořem leží země, která se zbláznila do elektrických aut. Uspět v Norsku je pro automobilky, jež sázejí na auta na proud, velké vítězství. Japonskému Mitsubishi se to s hybridním Outlanderem v zemi krále Haralda V. loni podařilo hned nadvakrát. Byl nejprodávanějším autem do zásuvky, ale hlavně nejžádanějším modelem v Norsku vůbec.

Stoupání na Galdhøpiggen do dvou a půl tisíc metrů nad mořem zvládne zdatný horal i bez průvodce, auto ale musí nechat v údolí, nejlépe ve Spiterstulenu. Nahoru vede cesta po místní pětapadesáté silničce, která se klikatí drsnou přírodou kraje Oppland. V zimě tuhou půdu pod nejvyšší horou Norska pokrývá nezdolný led. A to je celkem ukázkový příklad, proč Nory první plug-in hybridní čtyřkolka tak upoutala. Nehledě na štědré dotace.

Aktuálně Outlander pohání elektřina z baterky

Hybridní Outlander má dvoulitrový benzínový motor MIVEC s výkonem 89 kW (121 koní). Jako ze staré školy. Dva synchronní motory umístěné na přední a zadní nápravě nabídnou výkon dvakrát 60 kW (82 koní). Paralelně dá hybridní soustava dohromady 149 kW (203 koní). To v případě, že spalovací motor přes spojku pomáhá pohánět přední kola.

Mechanika se obejde bez kardanu, takže po cestě neztrácí koně a nemaje spojovací hřídel, je servisně jednodušší ji opravit. Chybí i převodovka.

Čím se naopak auto pochlubit může, to je už od základu systém S-AWC z Lanceru s předním aktivním diferenciálem, a to i v limitované edici k 100. výročí značky. Operativně rozděluje hnací moment, a tím pomáhá zlepšit trakci i manévrovatelnost v převisech, na nezpevněných površích nebo třeba na sněhu a ledu. Aktuální verze má navíc přepracovaný multimediální systém, který je sice graficky primitivní, ale funguje a alespoň konečně zapadá do ergonomie palubní desky. Tak třeba svérázní japonští designéři do budoucna opustí i tlačítko pro ovládání palubního počítače za volantem.

Jedna baterie, 80 článků

Pod podlahou najdete lithium-iontovou baterii složenou z 80 článků s celkovou kapacitou 12 kWh. Těžiště auta snižuje o 30 milimetrů. Čistě elektrický dojezd se pohybuje kolem 50 kilometrů. Mimochodem Mitsubishi na baterku nedávno rozšířilo záruku na osm let, nebo do ujetí 160 tisíc kilometrů, po které by si měla udržet minimálně 70 procent své kapacity.

Outlander má benzínový dvoulitr o výkonu 89 kW

Auto má několik jízdních režimů, mezi kterými buď samo variuje, nebo nechá na instinktu a chuti řidiče, který pro svou trasu zvolí. Ovládají se tlačítky u joysticku automatické převodovky. Čistě elektrický režim pohání kola energií z baterky až do rychlosti 120 kilometrů za hodinu, nejplatnější je ovšem samozřejmě v městském provozu a za podstatně nižších rychlostí. Jinak avizovanou padesátku jen těžko splní. V režimu Charge pak auto využívá energii spalovacího motoru k dobití baterie a v režimu Save pak vůz přestane čerpat elektřinu a uchová ji pro pozdější využití. Například po dálničním přesunu opět ve městě.

Lepší město než dálnice

V automatickém režimu Outlander čistě elektrický pohon využívá poměrně často a při rekuperaci vybitou energii zdatně dobíjí. Řidič může pomoct pádly pod volantem, kterými volí míru, s níž motor brzdí.

Sada dobíječek Mennekes a 230 V

Na rovinu je třeba říct, že hybridní Outlander se vyplatí hlavně těm, kteří jezdí kratší vzdálenosti a mají možnost auto dobíjet. Japonské SUV pak dokáže jezdit za výrazně nižší hodnoty než na převážně dálničních tazích a okresních cestách, které jsem si na trase z Prahy do Frankfurtu a zpět přichystal já. Plně dobité a natankované auto se pak nezastaví po ujetí zhruba 450 kilometrů, ale možná o dvě tři stovky dál.

Takže máte-li práci 20 kilometrů od domova, nejezdíte celoročně velké dálniční túry, líbí se vám svérázný japonský design, myšlenka ekologické jízdy a tu a tam na horách uvítáte terénní schopnosti Outlanderu, neváhejte. Akční cena k 100. výročí značky se teď pohybuje lehce nad milion. To je o pár statisíců méně než normálně.

Mitsubishi Outlander PHEV je na trhu 3 roky

 

Základní technické údaje:

Mitsubishi Outlander PHEV 4WD

Motor: zážehový 2.0 MIVEC + dva synchronní elektromotory

Výkon: 89 kW (121 k) / 4500 ot./min. + 2 x 60 kW (82 k)

Objem spalovacího motoru: 1998 cm3

Točivý moment spalovacího motoru: 190 Nm / 4500 ot./min.

Točivý moment předního elektromotoru: 137 Nm

Točivý moment zadního elektromotoru: 195 Nm

Maximální rychlost: 170 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 11 s

Kombinovaná spotřeba benzínu: 1,7 l / 100 km

Spotřeba elektrické energie: 13,4 kWh

Provozní hmotnost: 1935 kg

Rozměry: 4695 x 1800 x 1703 mm

Rozvor: 2670 mm

Světlá výška: 190 mm

Objem zavazadlového prostoru: 451 l / 1590 l

Akční cena testovaného auta: 1 079 900 Kč

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 15 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky