Test Hyundai Ioniq PHEV – takhle chutná budoucnost

Čekání na plug-in hybrida. Skoro beckettovské drama, které po roční prodlevě nakonec končí. Jihokorejská automobilka Hyundai v červnu konečně zkompletovala triangl pohonných jednotek svého nejnovějšího modelu Ioniq. Plug-in hybrid má větší baterku, delší dojezd a pořád ten uhlazeně stylový design o třídu hodnotnějšího auta. Nic absurdního, naopak – vskutku pořádně povedený mix.

Už přes dva roky je Thomas Schmid výkonným ředitelem evropské části automobilky Hyundai. Šestapadesátiletý usměvavý elegán za prvních šest měsíců letošního roku dovedl jihokorejského výrobce k nejlepšímu pololetí na starém kontinentu. Podle dat Evropské asociace výrobců automobilů prodala automobilka přes 270 tisíc vozů.

Za design dostal Ioniq i Red Dot Award

„Definovali jsme čtyři strategické základní pilíře, každý z nich vychází z požadavků a očekávání našich zákazníků tak, abychom se do roku 2021 stali asijskou automobilovou jedničkou v Evropě,“ vysvětlil v červenci Thomas Schmid. Jedním z hlavních cílů je výroba 14 ekologických modelů do roku 2020. Mezi nimi bude pět hybridů, čtyři plug-in hybridy, čtyři elektromobily a jeden model poháněný palivovým článkem. Už teď je patrné, že Jihokorejci do toho pořádně šlápli.

Jedno auto, tři pohony

Za první pololetí se v Evropě prodalo přes 10 tisíc kusů modelu Ioniq. Protože plug-in hybrid přichází na trh až teď, všechny udané Ioniqy byly buď hybridy, nebo elektromobily. Hyundai je prodává od loňského léta. Teď je modelová řada kompletní a jde de facto o první auto na světě se třemi druhy elektrifikovaného pohonu. Takový nášlap do budoucnosti.

Baterka má kapacitu 8,9 kWh

Plug-in hybrid má velké ambice. A slušný potenciál. Přeci jen nabízí aktuálně nejpřívětivější kombinaci dlouhého dojezdu a ekologické jízdy s možností externího dobíjení baterky. Její kapacita oproti hybridní verzi povyrostla na 8,9 kWh, a auto tak zvládne jet zhruba šedesát kilometrů čistě na elektřinu. Při kombinované spotřebě s nastartovanou zážehovou šestnáctistovkou, která se pohybuje mezi 4,5 až 5 litry paliva, to dává reálný dojezd nad 1000 kilometrů. A to přesto, že má plug-in hybrid o dva litry menší nádrž než hybrid. Takže Praha – Paříž? Na jednu nádrž.

Větší dojezd, menší kufr

Co je u plug-in hybridu ještě jinak? Oproti hybridnímu Ioniqu má o sedm kilometrů nižší maximálku a o pár setin rychlejší stovku. Je o 120 kilogramů těžší a má zhruba o 100 litrů menší zavazadlový prostor. Kufr je tu dokonce menší než u elektromobilu, který konstrukčně bojuje s velkokapacitními bateriemi. Mimochodem auto se dobíjí přes zdířku na pravém předním blatníku, ne vzadu jako u elektrického Ioniqu. A ano, stále to trvá hodiny, v případě Ioniqu tak tři čtyři.

U řadicí páky přibylo tlačítko, kterým řidič může operativně přepínat mezi elektrickým a spalovacím pohonem přímo za jízdy. V praxi to funguje především v nižších městských rychlostech, při silnějším sešlápnutí plynového pedálu si režim začne auto opět řídit automaticky. A to i s využitím asistenčního navigačního systému, který v rychlostech od 40 do 160 kilometrů za hodinu předvídá trajektorii auta a optimalizuje využití dostupných pohonů pro co nejhospodárnější jízdu.

Hyundai Ioniq PHEV

V nabídce multimediálního systému najdete nové panely informující o dojezdu, využití energie a nabízící i přehlednou historii spotřeby vozu. Také si můžete nastavit časové sepnutí nabíjení, aby auto začalo brát energii ze sítě až v noci, kdy je levnější.

Milionové auto

Plug-in hybridní Ioniq dostal identickou cenovku jako čistě elektrická verze – v základní bohaté výbavě Future stojí 860 tisíc, za které dostanete třeba systém autonomního nouzového brždění nebo adaptivní tempomat. Výbava Ultimate přidává hlavní LED světlomety, systém hlídání mrtvého úhlu nebo navigaci na osmipalcovém multimediálním displeji. Ale stojí bez desetikoruny rovný milion. Tedy obdobně jako plug-in hybridní Toyota Prius i BMW i3 s range extenderem.

A to už je samozřejmě psychologická hranice k velkému zamyšlení. Hlavně v zemi, kde stát stále není schopný nákup ekologických aut dotovat. Hybridní, a zejména plug-in hybridní auta si tak pořád drží cenu nad přijatelnou mezí většiny zákazníků. Ioniq možná oslní rafinovaným aerodynamickým designem, za který loni dostal i prestižní ocenění Red Dot, třeba zklame laxními brzdami či subtilnějším zavazadelníkem. Zaručeně pak ale zaboduje svou všestranností. Čistě na elektřinu do práce, na benzín na dovolenou. Stylově, moderně, levně. Takhle chutná budoucnost.

Výkon elektromotoru? 61 koní

Základní technické údaje:

Hyundai Ioniq PHEV Ultimate

Motory: spalovací zážehový čtyřválec + synchronní elektromotor

Objem spalovacího motoru: 1580 cm3

Výkon spalovacího motoru: 77 kW (105 k) při 5700 ot./min

Výkon elektromotoru: 45 kW (61 k)

Výkon hybridní soustavy: 104 kW (141 k)

Točivý moment spalovacího motoru: 147 Nm při 4000 ot./min

Točivý moment elektromotoru: 170 Nm

Max. rychlost: 178 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 10,6 s

Kapacita baterie: 8,9 kWh

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 1,1 l/100 km

Provozní hmotnost: 1570 kg

Rozměry: 4470 x 1820 x 1450 mm

Rozvor: 2700 mm

Objem zavazadlového prostoru: 341 l / 1401 l

Cena testovaného auta: 859 990 Kč Future / 999 990 Kč Ultimate

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 17 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky