Vozy CNG mají 11x nižší emise oxidu dusíku než diesely

Vozy na stlačený zemní plyn vyprodukují méně než desetinu emisí oxidu dusíku v porovnání s naftovými. Takový je výsledek studie, kterou pro Český plynárenský svaz zpracovalo České vysoké učení technické v Praze ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou a společností SEVEn Energy.

Emise byly měřeny u devíti aut včetně lehkých užitkových s různými motory v běžném provozu. „Chtěli jsme získat výsledky relevantní pro ČR, proto jsme měření prováděli na dvacetikilometrové trase přímo v ulicích Prahy. Ve srovnání s naftovými vozy porovnatelné velikosti a motorizace vyprodukovala vozidla na CNG zhruba jedenáctkrát méně oxidů dusíku,“ komentoval výsledek testu Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVUT.

Stát bude podporovat CNG

Označení pohonných hmot EN 16942 – Foto Archiv

Počet veřejných plnicích stanic na stlačený zemní plyn v České republice letos přesáhl počet 150. „Nechtěli bychom, aby se u nás opakoval černý scénář nevyužití vybudovaných CNG kapacit ze Slovenska. Národní akční plán Čistá mobilita počítá s vybudováním sítě zhruba 300 plnicích stanic a se zvýhodněnou sazbou spotřební daně pro CNG i po roce 2020. Její zachování přitom považujeme za klíčové pro dlouhodobé snižování emisí v dopravě,“ přiblížil státní koncepci náměstek ministra průmyslu Eduard Muřický. Celkem je u nás asi 7000 čerpacích stanic, veřejně přístupných je asi 3900. Naprostá většina z nich nabízí tradiční paliva, tedy benzín a naftu.

CNG palivo v porovnání s tradičním pohonnými hmotami u nás zvýhodňuje hlavně jiná sazba spotřební daně. Ta je od začátku roku 2015 do konce letošního 72 haléřů za metr krychlový. Spotřební daň z litru benzínu je 12,84 korun, z litru nafty 10,95 korun. Podle Sdružení automobilového průmyslu je u nás registrováno přes sedm milionů vozidel. Podíl CNG aut je méně než 0,3 procenta.