Audi má v Česku už tři plynové modely

Audi zkompletovalo trojici plynových modelů na českém trhu. Nově nabízí na CNG kromě malé A3 i A4 Avant a A5 Sportback. Ingolstadtská automobilka techniku g-tron ukázala naposledy na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu. Na stlačený zemní plyn vsází celý koncern VW. Uvedení dalších plynových modelů ale zástupci Audi na setkání s novináři zatím nechtěli komentovat.

Nápisy na pátých dveřích, plnicí hrdlo na plyn u víčka nádrže, baterka pod kapotou. Plynové Audi se na první dobrou liší v maličkostech, pod kapotou ale mají nově uváděné A4 Avant i A5 Sportback shodně upravený motor 2.0 TFSI o výkonu 170 koní. Jiné jsou svíčky, ventily i písty. A mnoho dalšího.

Audi A4 Avant g-tron

Poháněná mají plynová Audi vždy pouze přední kola. Dojezd slibuje papírových 950 kilometrů, z toho přes polovinu na CNG. Cena A4 Avant g-tron na českém trhu začíná na 1 114 000 korunách, pětka je ještě o pět tisíc dražší. Je to asi o 60 tisíc víc než srovnatelná benzínová verze. Trojka je na trhu už přes dva roky, aktuálně stojí necelých 700 tisíc.

Nádrže na zemní plyn jsou uloženy pod podlahou vzadu. Větší modely mají čtyři, menší trojka jen dvě. Při tlaku 200 barů pojmou u A4 i A5 shodně 19 kilogramů zemního plynu a Audi se chlubí, že oproti tradičním ocelovým nádržím jsou lehčí o polovinu. Jakmile v nich ale poklesne množství plynu na 60 deka a tlak na 10 barů, zapojí se opět tekuté palivo. Řídicí jednotka motoru sama přepne na pětadvacetilitrovou nádrž na benzín.

Plnit lze auto mimo jiné také syntetickým plynem, který si německá automobilka sama vyrábí za přispění obnovitelných zdrojů u městečka Wertle na severozápadě země.

Letos se v Česku prodalo lehce přes dva tisíce aut na stlačený zemní plyn. Jejich majitelé nemusí platit silniční daň a CNG vozy jsou obecně šetrnější k přírodě i levnější na provoz. Plyn lze naplnit u zhruba 160 stanic v celé republice.

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 24 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky