Test Toyota CH-R – Hezčí nenajdete

Kompaktní hybridní revoluce. Horší jméno už Toyota CH-R dostat nemohla. Je krkolomné, špatně zapamatovatelné, plete se s modely od Hondy. A navíc si zkratku CH-R každý vykládá po svém. Přitom právě malý crossover z Japonska je ten nejhezčí hybrid, který můžete na silnici potkat. Toyota konečně dokazuje, že z konceptů mohou přirozeně vzniknout sériová auta. Stačí chtít.

Působí jako polotovar, možná teprve studie, koncept. Tahle papírová skládanka návrháře Kazuhika Isawy je skutečně jedinečná, už na první pohled. Liší se, přitom do moderní městské džungle ladně vpluje, nekříčí jako třeba Prius (s nímž mimochodem CH-R sdílí modulární platformu TNGA) „Je to auto pro ty, kterým se nelíbí Toyota,“ směje se na stránkách Wall Street Journal Sean McLain. Ještěže tak!

CH-R má výrazné charisma

Byla to trochu sázka na neznámo, přiznejme si. Když Toyota CH-R poprvé ukázala křivolaký kompakt evokující kupé na pařížském autosalonu před třemi lety, už tehdy motorističtí novináři souhlasně pokyvovali hlavou: to je na Toyotu odvážné auto. Skutečně, má nenapodobitelně ostře řezané prolisy, přitom ladné boční linky, originální „bumerangová“ zadní světla a současně velké, protáhlé hlavní lampy. Je to scvrklá RAV4, svou hmotou v porovnání k užitnému prostoru působí jako zmenšenina BMW X6. Ale je o mnohem stylovější. À propos všimli jste si už klik zadních dveří?

Propracovaný moderní interiér CH-R

Interiér CH-R navrhla evropská pobočka designového centra Toyoty sídlící na francouzské riviéře. Konvenuje s exteriérem. Hluboký posez pocitově zvětšuje vysoký středový tunel, konzole je nakloněná k řidiči a dominuje jí osmipalcový displej multimediálního systému. Tomu chybí přesnost, alespoň dvě tlačítka a propracovanější grafika. Jako bych seděl před menu jednoho z prvních DVD přehrávačů z přelomu milénia. Dekory na dveřích, textura ve výplni, umístění a design malých reproduktorů JBL na A sloupcích, modrá plastová linka spojující dveře s palubkou i výdutě na černém stropě jinak dotváří pocit nápaditě moderního městského vozu.

Skučí, ale nežere

CH-R stojí někde na pomezí Nissanu Qashqai a Kii Niro. Nabízí jak hybridní variantu (z už zmiňovaného Priusu) kombinující atmosférickou zážehovou osmnáctistovku s elektromotorem, tak přeplňovanou zážehovou dvanáctistovku. V prvním případě vás potáhne 122 koní, ve druhém o šest méně. Diesel? Kde nic, tu nic. Toyota vsází především na poloelektrickou verzi, má tvořit většinu prodejů. K mání je od druhé nejnižší výbavy Active a připlácí se za ni ani ne 50 tisíc.

U hybridní 1.8 je ale zásadní problém s chováním planetového soukolí. Auto skučí, žehrá a kleje při každé ostřejší akceleraci, převodovka e-CVT drží otáčky vysoko a dlouho. Jako když zapomenete ze sporáku sundat pištící konvici na čaj. Motor sám o sobě není žádná střela, ale pokud nebudete pravidelně jezdit na Barrandov nebo Špilberk, na vláčnou dynamiku si ve městě zvyknete.

Jinak přepínání mezi spalovacím a hybridním pohonem je naprosto nepostřehnutelné a hybridní ústrojí své klady ukáže převážně v malých uličkách, kde umí jet potichoučku a čistě na elektřinu. Když osmnáctistovku nebudete trápit na táhlých dálničních tazích, odvděčí se kombinovanou spotřebou kolem 5,5 litru. Plynulá jízda po okreskách dokáže apetit jednotky stáhnou na pět litrů. Doma je ale CH-R ve městě, v pohybu i zaparkovaná na hlavní třídě, každému na očích. Aby to designové veledílo bylo pěkně vidět.

Hybridní 1.8 spojuje benzín s elektřinou

Základní technické údaje:

Toyota 1.8 Hybrid (122 k) e-CVT Dynamic

Motory: spalovací zážehový čtyřválec + elektromotor

Objem spalovacího motoru: 1798 cm3

Výkon spalovacího motoru: 72 kW (98 k) při 5200 ot./min

Výkon elektromotoru: 53 kW (72 k)

Výkon hybridní soustavy: 90 kW (122 k) při 5200 ot./min

Točivý moment spalovacího motoru: 142 Nm při 3600 ot./min

Točivý moment elektromotoru: 163 Nm

Max. rychlost: 170 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 11 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 3,5/4,1/3,9 l/100 km

Provozní hmotnost: 1535 kg

Rozměry: 4360 x 1795 x 1555 mm

Rozvor: 2640 mm

Objem zavazadlového prostoru: 377 l

Cena testovaného auta: 674 900 Dynamic

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 26 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky