Test Škoda Citigo CNG – do kapsy a na plyn

Nejmenší škodovka sjíždí z výrobní linky bratislavského závodu koncernu VW už šest let. Letos v létě dostala novou čelní masku s hranatými mlhovkami a o něco málo se natáhla do délky. Turbolitr stále nemá, zato pod víčkem vzadu na boku odhalíte hned dvě nádrže: na benzín i na stlačený zemní plyn.

Kiwi zvenku, slonovina uvnitř. Perfektně sladěná kombinace laku a interiérové barvy dělá z kapesní škodovky drobnou městskou hvězdu. Je hravá, je vidět, nenudí. Mimo barvy jarního osení si můžete poručit i třeba slunečnicově žlutou variantu anebo červenou Tornado, tolik oblíbenou poslíčky jednoho fastfoodového řetězce. Pravidelným tvarům malého auta to sluší v jakémkoli hávu.

Zvenku tedy bez chyby, uvnitř v interiéru podráždí perfekcionisty lesklé černé plochy: sice přidávají na zdánlivém půvabu, v praxi se ale velmi snadno omatlají a to pak jen leštíte a leštíte… Parádní je přehledná středová konzole i jednoduché ovládání rádia a dalších funkcí na palubce. U Citiga vítězí čistý pragmatismus, žádné zbytečné výstřelky.

Interiér Škody Citigo

Bohužel, boleslavský prcek stále nemá podélně nastavitelný volant, přizpůsobí se jen výškově, což v kombinaci s poměrně vysoko umístěným sedákem vepředu ztěžuje hledání ideální pozice. Přesto je auto prostornější, než byste možná čekali. Na krátkou vzdálenost uveze bez potíží čtyři dospělé. Vejdou se lokty i koleny. Průměrně vzrostlí lidé si za sebe bez problémů sednou.

Úžasná spotřeba, ale chybí TSI

Počítejte ale s tím, že plynové bomby, do nichž se vejde 12 kilogramů CNG, zeštíhlily kufr jen na 213 litrů. To mimo jiné znamená, že se musíte obejít bez rezervy. Do auta už se prostě nevešla. Nádrž poslední záchrany na benzín má pak jen 10 litrů, o 25 méně než zbylá dvě atmosférická MPI o výkonech 60 a 75 koní.

Ve městě je Citigo jako doma

Plynové Citigo nabídne stádo o 68 koních. Nejsou to zrovna sprinteři, ale přiznejme si – Citigo nemá dostihové ambice. Motor se musí hodně točit a při brysknější akceleraci jeho nástup rychle chřadne.  Nestačí do příkřejšího kopce ani na dálnicích. Na stovce jste až za dlouhých 16 vteřin.

Jinak má podvozek skvělé vlastnosti, je snesitelně tužší, nemá výraznější trable v zatáčkách ani na běžných nerovnostech. Spotřebu plynu jsem udržel mezi 4,5 až 5 kilogramy CNG, ale rozhodně se dá jezdit i klidněji, tak za 4 litry. To při aktuálních cenách plynu odpovídá kilometru za korunu. Skvělý výsledek. Škoda že se Citigu stále vyhýbá TSI, s ním by byla CNG verze v Praze na magistrále nejen ekologická a ekonomická, ale i znatelně energičtější.

Tři různé pohledy, jedno auto

Základní technické údaje:

Škoda Citigo 5dv. CNG 1,0 MPI/50 kW G-TEC

Motory: spalovací zážehový tříválec

Objem motoru: 999 cm3

Výkon motoru: 50 kW (68 k) při 6200 ot./min

Točivý moment motoru: 90 Nm při 3000 ot./min

Max. rychlost: 165 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 16,3 s

Kombinovaná spotřeba: 2,9 kg/100 km

Provozní hmotnost: 1031 kg

Rozměry: 3597 x 1645 x 1480 mm

Rozvor: 2415 mm

Objem zavazadlového prostoru: 213 l

Cena testovaného auta: 319 900 Kč/Style

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 30 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky