Hybridní technologie přejde i do letadel

Hybridní pohon nebude brzy jen doménou aut. O kombinaci konvenčního pohonu s elektrickým v komerčním provozu uvažují také společnosti vyrábějící letadla. Nejnověji Airbus ve spolupráci s firmami Siemens a Rolls-Royce plánují společně vyvinout hybridní elektrický letecký motor.

Schéma pohonu hybridního letadla Airbus

První komerční letadlo, které bude kombinovat elektrický a tři konvenční tryskové motory chtějí technologičtí partneři otestovat už za necelé tři roky. „E-Fan X se stane důležitým krokem na cestě k uskutečnění elektroletů v dohledné budoucnosti,“ řekl agentuře DPA technický šéf Airbusu Paul Eremenko.

Nejdřív jeden, pak dva elektromotory

Vizualizace konkurenčního hybridního letadla Zunum Aero 4

Prvním testovacím letadlem projektu bude britský Aerospace BAe 146 se 100 místy k sezení z roku 1989. Pokud bude vše fungovat, následovat budou další testy se dvěma hybridními elektrickými a dvěma tradičními pohony.

Podle dohody vyvine Siemens v Mnichově elektromotor s polovičním výkonem dva megawatty oproti tradičnímu pohonu. Výrobce motorů Rolls-Royce dodá plynovou turbínu, která bude instalována v trupu letadla a bude vyrábět elektřinu pro elektromotor. Airbus bude zodpovídat za integraci systémů.