Test BMW i8 – A co si k Vánocům přejete vy?

Matně černá splývá s nocí, elegantně a skoro neslyšně plyne hybrid temnotou. Maskovaný kalon od DC Comics by čubrněl. Tady má pravý batmobil! Dlouho, předlouho jsem čekal na auto, které vzbudí na ulici větší pozdvižení než bájný Rolls-Royce Phantom. BMW i8 se to povedlo. Tohle je technologicky nejzajímavější auto současnosti.

Je těžké ten okamžik popsat. Sedíte pár centimetrů nad zemí, je nastartováno, uvnitř přitom hraje absolutní ticho. Sportovní režim do budíku nalije krev, zrudnou a spalovací motor zabrumlá, jako když si děda u kamen potáhne z fajfky. Mráz za okny pohlcuje mléčný dým z výfuků.

A pak… následuje prudké sešlápnutí pedálu jako by jedním úderným švihem bičíku pobídlo stádo 362 koní celé hybridní soustavy: elektromotor dává okamžitý výkon na přední nápravu, přeplňovaný zážehový tříválec vzadu ze sebe vymáčkne točivý moment 320 Nm. Prorážíte noc nesmyslně bláznivou rychlostí. Vau!

Křídlové dveře poutají pozornost

Zvuk akcelerující osmičky připomíná pražskou električku na jaderný pohon. Na stovce je auto za 4,4 vteřiny. Je neuvěřitelně lehoučké, váží jen tunu a půl. S tímhle plug-in hybridním supersportem se dají dělat skutečně parádní kousky. Je to spíš jako sedět v kokpitu virtuálního Gran Turisma než za volantem GT-R nebo Jaguaru F-Type. BMW i8 přináší úplně jinou dimenzi zážitku z jízdy.

BMW i8 má perfektní grip, zatáčky točí kvůli nízko položenému těžišti s grácií, neuteče vám, nezazmatkaří. Není vůbec tvrdé, to nedávno testované X4 (ač je možná hloupost to srovnávat, ale nedá mi to) mělo podvozek rozhodně méně poddajný než i8. Hybridní supersport je perfektně spolehlivý i ve vysokých rychlostech, kam se dostává nepochopitelně snadno. Tím samozřejmě mizí opojný požitek z bláznivé jízdy rozvrkočeným sporťákem, ale takový být temně černý bavorák ani nechce. Je prostě úplně jiný, než co jste dosud řídili.

Oživlý koncept

Hybridy kompletně změnily pojetí designu v automobilovém průmyslu. „Technologie, jako třeba elektrická pohonná jednotka, má výrazný dopad na architekturu auta. Úplně mění proporce, což má přímý vliv na design,“ řekl v rozhovoru pro server Dezeen někdejší šéf designu „íčkových“ modelů BMW Benoit Jacob.

Umírněný interiér

Měl pravdu. I BMW i8 má mezi novináři spoustu přívlastků poukazujících na jeho ulítlost a přebujelou nadčasovost. Ale proč prostě neříct, že je setsakramentsky krásné, elegantní a vkusné? Tenhle kus techniky nepostihuje ducha doby, je úplně mimo mantinely současného pojetí sériových aut. Je jako oživlý koncept z karbonu, plastu a trochy hliníku.

Protože výrobě elektrických bavoráků v lipském závodě BMW bude věnovaný speciální článek přímo z fabriky, budu teď stručný. Tělo i8 tvoří stejně jako u městské i3 dva moduly: Life (karoserie) a Drive (podvozku). Kastli vytváří uhlíkové kompozity z velmi tenkých karbonových vláken a plastu. Vpředu, vzadu a ve dveřích je konstrukce kvůli bezpečnosti vyztužena hliníkem. Podvozek je také z hliníku, aby unesl objemnou baterii. Ta s kapacitou přes 7 kWh zvládne nabídnout dojezd přes 20 kilometrů čistě na elektřinu.

Zatímco lidi kolem budou padat na kolena z křídlových dveří (a vy je proklínat kvůli děsně nepraktickému nasedání a vysedání), uvnitř toho k vidění moc není. Každému majiteli BMW je v interiéru i8 okamžitě jasné, v jakém autě sedí. Je tu systém iDrive, je tu parádní plně digitální přístrojový štít s barevným odlišením módů Sport, Comfort a Eco. A jsou tu také pohodlné kožené sedačky, leč s prapodivně barevným vyšíváním.

Trocha designérské křeče ale auře BMW i8 absolutně neuškodí. Jasně, odkládací prostory tu nejsou prakticky žádné, na zadní dvě sedadla se nikdo nevejde, do kufru vzadu se vejdou dobíjecí kabely a maximálně jeden batoh. Zkuste se ale potichu a ladně projet velkoměstem, za posledním panelákem zastavit, nechat odfrknout ty třístovky koní a vydat se na cestu. Je těžké ten okamžik popsat…

Jo a nový BMW i8 Roadster jste už viděli?

Temně černá Protonic Frozen Black edice

Základní technické údaje:

BMW i8 TwinPower Turbo

Motory: zážehový tříválec 1499 cm3 (vzadu) + elektromotor (vpředu)

Výkony:170 kW (231 k) + 96 kW (131 k)

Maximální točivé momenty: 320 Nm při 3 700 ot./min + 250 Nm

Max. rychlost: 250 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 4,4 s

Dojezd na elektřinu: cca 37 km

Kombinovaná spotřeba: 2,1 l/100 km

Pohotovostní hmotnost: 1485 kg

Rozměry: 4689 x 1942 x 1293 mm

Rozvor: 2 800 mm

Cena testované verze: 3 686 800 Kč​

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 43 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky