Svateb hodně, peklo žádné. Jak vzniká BMW i3?

Z betonu a oceli postavili v Sasku architektonickou perlu mezi automobilkami. Vstupní halu bavorácké fabriky na severu Lipska u dálnice číslo 14 směrem na Magdeburg navrhla světoznámá Zahá Hadíd. Nad hlavami pracantů tu na dvou pásech do lakýrny a zpět jezdí bavorácké jedničky a dvojky. Je to neskutečný open space. Ta nejzajímavější auta se ale dělají o kousek dál, za rohem. Už tři roky BMW v Lipsku vyrábí svůj hybridní supersport i8 a ještě o rok déle elektromobil i3.

Karbonová vlákna do Německa nejprve dovezou ze Spojených států, z výrobny SGL v Moses Lake. Obrovské role zpracuje dílna ve Wackersdorfu a do Lipska dorazí už předpřipravená. Tady je splétají dohromady do větších rohoží, které lis stlačí a jedna z osmi velkých pecí upeče do požadovaného tvaru.

Výrobní linka BMW i3

Recept počítá s příměsí pryskyřice. Kompozit se pod tlakem a při teplotě asi 100 stupňů peče tak pět až osm minut. Hotový boční rám váží po vychladnutí jen jedenáct kilogramů, karbon je o polovinu lehčí než ocel a skoro o třetinu než hliník.

V další hale jsou na 30 tisících metech čtverečných desítky robotů, kteří uhlíkové rámy dávají dohromady. Začíná práce pro umělé mozky. Nejzajímavější je rodinka tří párů oranžových mechanických rukou hned u vstupu. Pracují v dokonalé harmonii. První dvojice rámy čistí, druzí dva na ně nanáší lepidlo a poslední dva bez velkého tlaku boční rámy spojují dohromady. Mají na to šest minut, jinak lepidlo ztvrdne.

Takhle vzniká celá karoserie. Nakonec je třeba ještě jednou vše přeměřit, jestli technika neudělala někde chybu (a že se to prý stává zřídkakdy) a kastle pokračuje automaticky na výrobní linku. Tam už místo robotů makají mechanici, elektrikáři, montéři. U každého stanoviště se děje něco jiného. Je třeba přidělat dveře, umístit rozvody a další kabeláž, skla, střechu a tak dále.

Víte, že… v Lipsku vyrábí také BMW i8 (test tady)? A teď nově také i8 Roadster? I proto byli zaměstnanci v době naší návštěvy těsně před světovou premiérou i8 Roadsteru v Los Angeles mimořádně tajuplní. Nechtěli nám dovolit uvnitř fotografovat (a proto jsou všechny fotky kromě těch ze vstupní haly přímo od automobilky) a odmítli nám výrobní část hybridní osmičky ukázat. Ale nezlobíme se, naopak se už těšíme, až se v novém BMW i8 Roadster projedeme!

Jako v Ikee

Každých pět minut popojede polotovar o kus dál a začne na něm dělat jiná parta s jinými nástroji. Mimochodem podlaha je tu dřevěná, protože lépe pruží a kluci v modrých montérkách si pak doma pod duchnou nemusí mazat oteklé nohy Alpou. Mají tu všechno co potřebují, dokonce i svůj vlastní „supermarket“, kam s ještěrkami na vodík jezdí vybírat potřebný materiál. Asi jako v Ikee.

O kousek vedle na svébytné výrobní lince připravují hliníkový podvozek s kapkou oceli kvůli bezpečnosti. Elektrotechnici připojují baterii z výrobního závodu v dolnobavorském Dingolfingu. Nakonec tyhle dva moduly – karoserii a podvozek – speciální stroj spojí dohromady. V automobilovém průmyslu se tomu říká svatba. Denně tu oddají přes sto svazků.

Když jsem u té hantýrky – lepené bavorácké elektromobily jsou jediná auta, která nikdy nebyla v pekle. Tak se totiž jmenuje svářecí dílna. Ale když máte karoserii z karbonu, nepotřebujete přece nic svářet.

BMW fabrika v Lipsku

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 55 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický