Test Toyota RAV4 Hybrid – nejsilnější z rodiny

Toyota má s hybridní technologií nesporné zkušenosti. Velké SUV s pohonem všech čtyř kol a pomocnými elektromotory přesto vyvolává řadu otázek, především co se výkonu téměř tunu a tři čtvrtě těžkého kolosu týče. Skutečně zvládne facelift čtvrté generace Toyoty RAV4 být efektivnější než diesel? A shodí spotřebu benzínu pod 5 litrů?

Čtvrtá generace výsostného modelu japonské Toyoty se poprvé objevila před šesti lety na autosalonu v Los Angeles. S odstupem času je nasnadě zhodnotit, že zakladatel segmentu kompaktních SUV tehdy nabral druhý dech. Generálka designu autu prospěla, teď ctí moderní vizi japonských aut.

RAV4 se úzkými předními světlomety a vypouklým „čumákem“ výrazně podobá Aurisu. Vzadu upoutají vysoké páte dveře s velmi nízkou nákladovou hranou. Škoda, že jsou elektrické, otevírání a zavírání je strašně pomalé a zdržuje. Bagáž zato naložíte snadno a rychle.

Útulný interiér

Vnitřku auta dominuje rozměrná palubní deska potažená vizuálně líbivou syntetickou kůží. Pod ní jsou trochu utopené ovladače jízdních režimů nebo třeba vytápění sedadel. Kvalitní zpracování vyzdvihuje slícování použitých materiálů. Sedmipalcový multimediální systém je dobře čitelný i ovladatelný. Infotainmentu ale chybí propracovanějčí grafika, stejně jako například v CH-R. Podobné je to s palubním počítačem.

197 koní v zápřahu

Hybridní RAV4 je de facto nejsilnější nabízenou motorizací. Benzínový dvoulitr nabídne 152 koní, naftový jen 143. Sdílený výkon soustavy u hybridní varianty dosahuje 197 koní, přičemž benzínový čtyřválec má objemných 2,5 litru. Spřažený je s bezestupňovým variátorem e-CVT. Čistě na elektřinu se budete rozjíždět a volně korzovat po městě, při silnější akceleraci a na dálnici přebírá plnou odpovědnost spalovací motor.

Auto je přes svou těžší váhu (1690 kg) poměrně hbité, má vzorně pohotovou elektroakceleraci. V klidovém režimu neslyšně plyne krajinou, automat má ale tendenci točit vysoko, takže při rychlejších manévrech nebo třeba předjíždění se soustava rozhučí jako fukar na listí. Lepší odhlučnění by si zasloužila karoserie hlavně u podběhů. Do Toyoty jsem přesedlal z rozvláčného Renaultu Koleos a RAV4 je výrazně tvrdší, nárazy do výtluků jsou slyšet i cítit.

197 koní má hybridní RAV4

Hybridní RAV4 můžete mít i jako čtyřkolku, Toyota zlevnila a připlácí se za ni jen 50 tisíc korun. V takovém případě má „ravka“ ještě jeden elektromotor o výkonu 50 kW navíc, je umístěný u zadní nápravy. Kufr kvůli tomu přijde o 46 litrů oproti dieselovému provedení, kde má velkorysích 547 litrů. Menší je i nádrž, ale jen o zanedbatelné čtyři litry.

V klidu se dá s autem jezdit za sedm, osm litrů. Ve městě i za méně. Dálniční tempo zvýšilo spotřebu na 10 litrů, ve čtyřech lidech a naplněným zavazadelníkem až na 11,5 litru. Rychlejší, nebo přinejmenším dramatičtější jízda, k níž výkon hybridní soustavy a vlastnosti elektromotoru svádí, se rychle podepíše na ukazateli paliva v 56litrové nádrži. A to je trochu škoda, když zrovna hybridní RAV4 je nejsilnější z rodiny.

LED zadní lampy

Základní technické údaje:

Toyota RAV4 Hybrid AWD E-four Executive

Motory: spalovací zážehový čtyřválec + elektromotor

Objem spalovacího motoru: 2494 cm3

Výkon spalovacího motoru: 114 kW (155 k) při 5700 ot./min

Výkon elektromotoru přední/zadní (kW): 105/50

Výkon hybridní soustavy: 145 kW (197 k)

Točivý moment spalovacího motoru: 206 Nm při 4400–4800 ot./min

Točivý moment elektromotoru: 270 Nm

Max. rychlost: 180 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 8,3 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 5,1/4,9/5,1 l/100 km

Pohotovostní hmotnost: 1690 kg

Rozměry: 4605 x 1845 x 1675 mm

Rozvor: 2660 mm

Objem zavazadlového prostoru: 501/1633 l

Cena testovaného auta: 999 900 Kč

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 55 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický