Test: Honda Jazz 1.5 i-VTEC – malý velký sportovec

Honda Jazz si našla od roku 2001 přes sedm milionů zákazníků. Kompaktním rozměrům karoserie kontrastuje královský prostor uvnitř. V nabídce se objevil také sportovní paket Dynamic, měnící vzhled auta. Jde jen o pozlátko, nebo umí Jazz vytasit drápky? Odpověď jsme hledali v našem redakčním testu.

Osvědčený kompromis

Motor má výkon 130 koní

Kompaktní Jazz je kompromisem mezi městským autem a malým MPV. Linii karoserie má prakticky stejnou už od první generace, podobnou se Civicem sedmé generace. Zatímco ze Civicu vyrostlo kosmické plavidlo na kolech, Jazz se drží osvědčené konstrukce. Kromě vysoké praktičnosti tu máme i sportovní design. Paket Dynamic evokuje agresivní dojem. Ostré linie předku, boční prahy a zadní nárazník ve mně vyvolávají „Type-R“ dojem. Celková koncepce karoserie nabídne pohodlné nastupování díky velkým předním dveřím. Menší zadní dveře jdou zase otevřít téměř do pravého úhlu. Hrana nákladového prostoru je nízko, díky tomu snadněji uložíte věci do kufru.

Sklopit, složit, posunout

Technické řešení sedadel nabídne komfort i vysokým lidem. Sám měřím skoro dva metry a pohodlně se vejdu dopředu i dozadu. Prostor v Jazzu skutečně nechybí. Samotná sedadla jsou variabilní, takže je můžete různě sklopit, složit, posunout a nastavit. Díky tomu jdou v malé Hondě vozit vysoké nebo dlouhé předměty. Auto převzalo také vyšší posez, prvek známý z MPV a SUV. Spoustu prostoru ušetřili konstruktéři navržením nízkoprofilové palivové nádrže, kterou umístili pod přední sedadla.

Stávkující navigace

Ve výbavě verze Dynamic nechybí komfortní prvky, jakými jsou klimatizace, elektricky ovládaná okna, vyhřívaná sedadla a další. Palubní desce dominuje dotyková obrazovka s rozhraním Honda Connect. Multimédia běží na operačním systému Android.

Celkový pohled na palubní desku

Ten umožní uživateli stahovat a využívat tisíce aplikací. Navigaci dodává společnost Garmin. Z nepochopitelných důvodu systém občas samovolně přerušil navádění. Návrhy trasy také nebyly místy optimální. Se stejným problémem jsem se setkal před pár lety u Hondy CR-V.

Zakousnutý do asfaltu

Vespod auta se technici doslova vyřádili. Pro Evropu se Jazz dodává se speciální tuhou karoserií a podvozkem. Vpředu pracuje odlehčené zavěšení MacPherson a vzadu torní příčka. V kombinaci s odladěnými tlumiči umožní Jazz řidiči dynamický zážitek. Elektronika se umí postarat o redukci nedotáčivosti. Sportovně laděná Honda má ostré kotoučové brzdy. Stačí jen razantnější šlápnutí na pedál a Jazz se zakousne do asfaltu. Podvozek však není tvrdý. Japonští inženýři našli kompromis mezi komfortem a občasným sportovním zážitkem. Řidiči Subaru odvezou své děti do školy a cestou zpět to vezmou přes pole. Řidiči Hondy se vrací přes „závodní okruh“.

Odpovídající naladění

Největší obavu jsem měl z motoru. Sportovní karoserie a odladěný podvozek potřebuje odpovídající výkon. Pod kapotou pracuje atmosférická zážehová patnáctistovka vylepšená technologií i-VTEC. Ta vyprodukuje výkon 130 koní a sílu 155 Nm. Jelikož auto váží lehce přes 1100 kg, nejsou to špatná čísla. O řazení se stará buď šestirychlostní manuál, nebo variátor.

Pod kapotou pracuje benzínový motor 1,5 litru

V případě automatu najdete pod volantem dvě pádla. Za normálních okolností drží CVT motor na 2000 otáčkách za minutu a vede řidiče k defenzivní jízdě. Vyváženým stylem řízení se dostanete na spotřebu kolem 6 litrů na 100 kilometrů.

Objem nádrže je 40 litrů

Na pokyn sportovcem

Posutím páky voliče rychlosti na písmeno S veškerá ekonomika mizí. Sportovní mód pouští motor do vysokých otáček. Ostřejší reakce na plyn a líbivý zvuk skoro sedmi tisíc otáček v kompaktním MPV-hatchbacku zkrátka vykouzlí úsměv na rtech. I když jsou tu pádla více méně na ozdobu, navozují ten správný sportovní pocit.

Populární klasika

Honda Jazz patří celoevropsky k populárním malým autům. Vítězí svojí variabilitou MPV a komfortem hatchbacku. Na svoje rozměry poskytne posádce až nadstandardní prostor. Atmosférický motor není žíznivý, ale na přání se dokáže změnit ve svižného atleta. Ke sportovnímu designu Dynamic přibude brzy ještě paket X-Road s černými plastovými výlisky.

Základní technické údaje:

Honda Jazz Dynamic 1,5 i-VTEC

Motor: atmosférický zážehový řadový čtyřválec

Objem motoru: 1498 cm3

Výkon motoru: 130 k při 6600 ot./min

Točivý moment motoru: 155 Nm při 4600 ot./min

Převodovka: Variabilní se 7 simulovanými rychlostními stupni

Max. rychlost: 190 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 10 s

Kombinovaná spotřeba l / 100 km: 5,4

Pohotovostní hmotnost: 1124–1136 kg

Rozměry: 3995 x 1694 x 1550 mm

Rozvor: 2530 mm

Objem zavazadlového prostoru: 354 / 897 l

Základní cena: 514 900 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 93 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik