Kvalitní letní gumy šetří peníze. Největší výzva je mokro

Hradecký polygon, pěkný jarní den. Letmým pohledem z okna vidím solidně zmáčenou trať. Testovací auta jsou obuta na pneumatikách s nízkým valivým odporem a připravena pro praktické zkoušky na mokru. Díky kvalitní konstrukci mají prémiové pneumatiky delší kilometrovou životnost. To šetří vaši peněženku. Podívejte se,  jak si vedla při nouzovém brzdění nebo během mokrého smyku.

Průjezd louží

Zaměřeno na mokro

První testovací trať nám dá možnost vyzkoušet si nouzové brzdění a aquaplaning. To není jen běžný smyk na mokré vozovce. Jde o úplnou ztrátu přilnavosti pneumatiky způsobenou nedostatečným odvodem vody z jejího povrchu. Nejčastěji aquaplaning vzniká při rychlostech nad 80 kilometrů za hodinu. V případě malé hloubky dezénu pneumatiky může nastat i v nižších rychlostech.

Na mokré trati je technologie odvodu vody u značkového obutí skutečně znát. My testovali nové letní obutí Turanza T005 od firmy Bridgestone. Jde o přímého konkurenta Continentalu Premium Contact 5 a Michelinu Primacy 3.

Voda stříkala všude

Od instruktora dostáváme přes vysílačku pokyn na nastavení posezu a hlavové opěrky. Správné sezení je velice důležité, v případě nehody dokonce život zachraňující. Včetně použití bezpečnostních pásů, na což pasažéři vzadu často zapomínají.

Brzdění na mokru

Vyrážím na trať a blížím se k prvnímu úseku. Nouzové brzdění z 80 km/h na nulu na mokré silnici. První pokus nedopadne . Mercedes potřeboval téměř 30 metrů k zastavení. Vracím se na start odhodlaný zlomit brzdový pedál. Rozjíždím to znovu na osmdesát a dupu na brzdu vší silou. ABS pracuje rychleji, než stačím vnímat, zadní brzdovky blikají a po pětadvaceti metrech „éčko“ zastavuje.

Brzdná dráha na mokré vozovce je několika násobně delší než na suchu. Z toho důvodu je nutné jezdit po kluzkém povrchu se zvýšenou opatrností.

Tancující Golf

Ve druhé části projíždíme sedmicentimetrovou vrstvou vody. Rychle, pomalu, s brzdami i bez nich. Držením volantu rovně a správným obutím minimalizujete případná rizika. Mercedes se proti aquaplaningu bránil výtečně. Golf se při brzdění z vyšších rychlostí mírně roztancoval. Tady hraje zásadní roli opět obutí, které odvádí přebytečnou vodu pryč. Pneumatika je totiž jediným komponentem, který spojuje auto a silnici.

Předokolka na okruhu

Druhá část dráhy byla podstatně zajímavější. Čekala nás dvě kolečka na kluzné ploše, vyhýbání se překážce a tvrdé zastavení před cyklistou. Tuto část jsem si vyzkoušel jak se „zadokolkou“ Mercedes-Benz, tak s Volkswagenem Golf s automatickou i manuální převodovkou. Golfy měly poháněnou pouze přední nápravu.

Vyhýbací manévr

Na autech zůstaly zapnuté stabilizační systémy. Mercedes jsem nastavil na režim Sport+ a vyrazil vstříc kluzné ploše. Díky spolupráci systému ESP s pneumatikami jsem měl za chvíli úsměv na rtech. Krásný řízený smyk pod plynem a plnou kontrolou jsem dlouhou nezažil. Vyhýbacím testem prošla všechna auta na jedničku. Stejně tak nouzovým zastavením před cyklistou.

Zastavení před cyklistou

Postupně versus radikálně

Během klouzání jsem mohl dokonce cítit postupnou ztrátu trakce. Ta na suchu začíná pískáním pneumatik a postupnou ztrátou přilnavosti. Nekvalitní pneumatiky mají častokrát skokovou ztrátu vlastností. V praxi se tedy mohou neočekávaně utrhnout.

Pozor na divočáky

Na konci akce převzali žezlo řízení profesionální závodníci, kteří testovali pneumatiky po svém. Driftování v nadupaném BMW nebo upraveném Nissanu Skyline byl pro mnohé jedinečný zážitek.

Víte, že Bridgestone vyrábí kromě pneumatik a jízdních kol i golfové potřeby? Firma začala s produkcí míčků a dnes patří mezi prémiové dodavatele kompletního golfového vybavení.

Foto: Bridgestone, Ondřej Svoboda

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 111 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik