TEST: Volkswagen Golf TSI EVO – zapomeňte na diesel

Tradiční hatchback koncernu Volkswagen asi netřeba představovat. Jde o jedno z nejpopulárnějších aut v Evropě. Není divu, že mu mateřská automobilka věnuje nadstandardní péči. Světoznámý moderátor Jeremy Clarkson dokonce prohlásil, že nejlepším autem pro denní jezdění je právě Volkswagen Golf. My jsme se zaměřili na nový motor TSI EVO s technologií vypínání válců.

Hlavní design auta se příliš nezměnil. Po generace si drží klasické tvary s „useknutou“ zádí, typickým prvkem pro hatchbacky. Golf je takovým etalonem pro pojem „běžné auto“. Přední linie podléhají aerodynamickým předpisům. Zakulacené tvary spolu s ostrými hranami na kapotě pomáhají obtékání vzduchu. Naopak zadní část proudící vlny „odsekává“ pryč od karoserie.

Exteriér zdobní kromě ekologických plaket Bluemotion také moderní LED světlomety. Zadní lampy mají dokonce dynamické LED blinkry po vzoru Audi. Konstrukční detaily ve finále navodí svěží dojem i u profláknutého Golfu. Svoji zásluhu na tom má také netradiční tmavě zelená barva.

Karoserie schovává výklopnou parkovací kameru. Většinu času je ukrytá, a proto poskytne při couvání čistý výhled i za nepříznivého počasí.

Interiér kypí německým inženýrstvím. Konvenční tvary, intuitivní umístění ovladačů a středový panel natočený na řidiče vás utvrdí v tom, že sedíte v Golfu. Konstrukční řešení nabídne královský prostor pro nohy. Ať jste menšího vzrůstu, nebo máte nohy topmodelky, do auta se pohodově vejdete.

Nad řadicí pákou ve výklopné schránce si bezdrátově dobijete mobilní telefon. Centrální roletka zase schovává držáky na nápoje. V objemném „kastlíku“ u spolujezdce se ukrývá modul pro externí audio vstupy. Vprostřed dominuje palubce dotyková obrazovka multimediálního rozhraní, které slouží zároveň jako ovládací centrum auta. Nejlepší věc v kabině je sice ve verzi Comfortline za příplatek, ale stojí za to. Aktivní informační displej nahradil tradiční „budíky“. Digitální přístrojový štít zrcadlí některá data z hlavního displeje. Praktické je zobrazení navigace v přirozeném zorném poli řidiče.

Druhou vychytávkou na přání jsou ergonomická sedadla. Řidičovo křeslo má dokonce masážní funkci, tedy prvek, který je k vidění spíš u aut vyšších tříd.

Motor s budoucností

Technologická revoluce pracuje pod kapotou. Inovovaná pohonná jednotka 1,5 TSI EVO nabídne výkon 130 koní. Inteligentní počítače umí za jízdy deaktivovat dva válce. Ve srovnání se Seatem Aronou je v Golfu dvouválcový chod téměř neznatelný. Softwarové nastavení také na rozdíl od španělského crossoveru nevypíná polovinu motoru přespříliš často.

Německý hatchback s dvouspojkovým automatem nabídne něco víc. Za určitých podmínek, například při jízdě z kopce, přechází auto do režimu „plachtění“. Řídicí jednotka vypne motor úplně a Golf využívá setrvačnosti i aerodynamiky. V případně silnějšího brzdění nebo sešlápnutí pedálu plynu, motor ve vteřině naskočí.

Vývoj deaktivace válců měl jasný cíl, snížit spotřebu a emisní stopu. To se technikům povedlo, protože VW Golf s automatem a motorem TSI EVO spotřebuje kombinovaně 6,2 litru na 100 km. Bavíme se o svižné jízdě, včetně dálnic a ucpaných městských „cukaček“. Spořiví řidiči se hravě dostanou pod hranici šesti litrů. Výsledky benzínového apetitu se přibližují číslům populárního TDI.

Pohonná jednotka spolupracuje se sedmirychlostním robotickým automatem DSG. Rychlost řazení v řádech milisekund prakticky nepoznáte. Kmitající ručička digitálního otáčkoměru pracuje kolikrát velmi intenzivně. Změnu rychlostních stupňů může řidič ovládat také manuálně. Buď pomocí řadicí páky, nebo pádly pod volantem.

Volkswagen Golf si právoplatně udržel pozici praktického auta pro každý den. Celkově vás ničím neštve a dělá to, co chcete vy. Hospodárnost provozu podpoří chytré řízení průběhu spalování benzínu a systém deaktivace dvou nebo všech čtyř válců. Vývojáři motoru kromě toho vytvořili technickou platformu, na jejímž základě půjdou zrealizovat různé varianty hybridního pohonu nebo využít zemní plyn jako ekologické palivo.

Základní technické údaje:

VW Golf Comfortline 1,5 TSI EVO 7DSG

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec

Objem motoru: 1498 cm3

Výkon motoru: 96 kW / 130 k při 5000 – 6000 ot./min

Točivý moment motoru: 200 Nm při 1400 – 4000 ot./min

Převodovka: robotická, sedmirychlostní

Max. rychlost: 210 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 9,1 s

Kombinovaná spotřeba l / 100 km: 4,8

Pohotovostní hmotnost: 1317 kg

Rozměry: 4255 x 1799 x 1452 mm

Rozvor: 2637 mm

Objem zavazadlového prostoru: 380 / 1270 l

Základní cena: 567 900 Kč s DPH

Cena testovaného modelu: 839 200 Kč s DPH

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 123 posts and counting. See all posts by Jan Majurník