TÉMA: Hybridním Outlanderem do centra divoké Budapešti

Cestovní auta nebo prémiové limuzíny jsou vyráběny právě na dlouhé trasy. V době elektromobilního boomu má každá značka v portfoliu minimálně jeden ekologicky zaměřený model. Japonská automobilka Mitsubishi zkřížila v Outlanderu pohon na baterie a tradiční benzínový motor. Výsledkem je sofistikované plug-in hybridní SUV. Vydal jsem se s ním objevovat krásy i úskalí metropolitní Budapešti.

Start mého elektrobenzínového výletu začal tradičně v Hradci Králové. Cestovní SUV připojené do sítě čerpalo před odjezdem alternativní „palivo“. Vzhledem k tomu, že Outlander PHEV podporuje rychlodobíjení pomocí konektoru Chademo, naplánoval jsem trasu se zastávkami u nabíjecích stanic.

Auto využívá primárně energii z baterií, takže prvních čtyřicet kilometrů jste schopni ujet bez pomoci spalovacího motoru. Když klesne úroveň nabití na 30 %, zapojí se do akce benzínový dvoulitr. Zmíněná rezerva slouží sofistikované čtyřkolce. Každou nápravu totiž pohání samostatný elektromotor.

První kilometry mě zavedly do města perníku a věčně ucpaných silnic. Pardubické dealerství Nissanu nabízí pro veřejnost zpoplatněné dobíjení. Dvacet minut „tankování“ mě stálo 55 Kč. Čekací dobu jsem si zkrátil v nedalekém hypermarketu s restaurací.

Uháněl jsem dál směrem na Chrudim a Brno. Pomocí tlačítka „charge“ na středovém tunelu jde aktivovat nucený režim dobíjení. Třicetikilometrovou ustálenou jízdou na benzín doplníte akumulátory zhruba pro devět kilometrů bezemisního dojezdu.

Mitsubishi Outlander nabízí vysokou úroveň komfortu. Odladěný podvozek a pohodlná sedadla jsou dobrým základem pro bezbolestné cestování. Díky hlukové izolaci není prakticky slyšet žádná z pohonných jednotek. Strojové zvuky nahradí audiosystém Rockford Fosgate s integrovaným subwooferem.

Robustní SUV si překvapivě poradí s nástrahami okresních silnic. Bez větších náklonů můžete zvesela řezat zatáčky ve stylu „závoďáku“. Přirozeně dýchající zážehový agregát podporují samotné elektromotory. V praxi se chovají podobě jako turbodmychadlo a naservírují extra porci výkonu. Při akceleraci cítíte příval točivého momentu navíc.

Elektřinou k nižší spotřebě

Druhá nabíjecí stanice leží v brněnském areálu velkého autobazaru nedaleko nájezdu na dálnici D2. Naproti najdete vietnamskou tržnici a restaurace plné exotických menu. Dobít na 80 % zabere zhruba dvacet minut. Doplnit zbývajících 20 % už je kvůli klesající rychlosti přísunu proudu záležitost na hodinové čekaní.

Největším žroutem energie jsou dálnice. Optimální rychlost Outlanderu PHEV se pohybuje v rozmezí 110 až 120 km/h. Jízda maximální povolenou rychlostí už může mít za následek připojení spalovacího motoru. Klíč k úspěchu tkví právě v častém používání ekologického pohonu. Palubní počítač poskytuje podrobné informace z oblasti procentuálního využití elektromotorů a konvenčního „benzíňáku“.

Nejdostupnější veřejná nabíječka v hlavním městě Slovenské republiky stojí v bezprostřední blízkosti fast-foodu se žlutým „M“ ve znaku. Bezplatné tankování si můžete zkrátit návštěvou nedalekého obchodního centra. Volitelně umí Outlander vytvořit umělou WiFi síť,  která je spárovaná s vybraným mobilem. Pomocí speciální aplikace si může řidič nastavit teplotu v kabině, sledovat průběh nabíjení nebo rozsvítit světla.

Krátký přejezd přes Slovensko brzy vystřídaly maďarské hranice a roviny poseté větrnými elektrárnami. Ugrofinské etnikum bere ekologii vážně. Kromě obnovitelných zdrojů investuje vláda také do rozvíjení sítě nabíjecích stanic. Na nich dobijete většinou zdarma. Někde se platí pouze parkování, které vyjde průměrně na 8 Kč za hodinu. V Budapešti stojí hodinové stání až čtyřnásobek. V obou případech se krátká zastávka vyplatí. Maďarské elektromobily nebo hybridy mají zelenou poznávací značku a řadu výhod. Jde o zvýhodněné parkování nebo osvobození od poplatků. Proto jsou alternativní pohony častou volbou i u taxikářů.

Po celou dobu mě provázela aplikace Waze. Multimediální systém Outlanderu nemá vestavěnou satelitní navigaci. Výrobce sází na konektivitu s mobilním telefonem. Bohužel Apple Carplay umí zrcadlit jen svoje mapy. Díky Waze jsem byl dopředu informován o nehodách, hlídkách a také o kolonách. Dynamická navigace mi ušetřila několik hodin čekání v zácpě.

Spotřeba dieselového osobáku

Nabíjecí pauza ve městě Győr (Ráb) a před Budapeští mi pomohla snížit průměrnou spotřebu. S blížícím se hlavním městem Maďarska začal provoz houstnout. Navigace mě poslala mimo dálnici, a tak jsem do metropole přijel oklikou. Čtyřproudová silnice, bezohlední řidiči (ostatně jako všude) a chaotické křižovatky otestovali bezpečnostní asistenty naplno. Především systém sledování mrtvého úhlu měl napilno. Vzhledem k dopravě zabere trasa dlouhá deset kilometrů klidně půl hodiny. Na místě je snad víc semaforů a křižovatek než obyvatel.

Pozor na parkování. Centrum Budapešti je plné zpoplatněných zón. Široko daleko ale nenajdete žádný automat, natož informační ceduli. Vše se řeší mobilním telefonem. Má nevědomost mě nakonec stála zhruba tři sta korun. Jako bonus jsem dostal komplexní povídání v angličtině. Místní policisté tak mají z cizinců i turistů malý zlatý důl.

Používat primárně elektropohon ve městech ušetří nejvíc paliva. Outlander PHEV má jeden stálý převod, takže žádné řazení ani cukání. Díky absenci konvenční převodovky ušetřili konstruktéři cenné kilogramy. Plug-in hybrid využívá elektromotory také k deceleraci. Nastavitelná pětistupňová rekuperace prakticky nahrazuje brzdy. Životnost kotoučů a destiček tak roste geometrickou řadou.

Úsporným jízdním stylem, častým dobíjením a předvídavostí můžete dosáhnout zajímavých čísel. Mě se podařilo jet za 4,5 l/100 km. To je na téměř dvoutunové SUV s pohonem 4×4 slušný výsledek. Pokud budete autu „šlapat na krk“ a pojedete naplno, můžete hravě spálit čtyřicet litrů benzínu i za tři sta kilometrů.

Mitsubishi Outlander PHEV spojuje výhody elektromobilu a kompenzuje handicap fosilních aut. V městském provozu jezdí na elektřinu a dálkové trasy zvládá v kombinovaném režimu. Díky tomu spotřebuje stejně paliva jako naftový „osobák“. Vysoká míra komfortu a prostor pro posádku z něj dělají pohodového parťáka na dlouhé výlety. Možností rychlodobíjení nakonec předčí většinu ostatních elektrobenzínových aut do zásuvky. Vylepšeného Outlanderu PHEV se dočkáme už letos v říjnu.

Základní technické údaje:

Mitsubishi Outlander PHEV

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec

Objem: 1998 cm3

Výkon: 89 kW (121 k) při 4500 ot./min

Točivý moment: 190 Nm při 4500 ot./min

Kapacita akumulátorů: 12 kWh

Přední elektromotor: 60 kW (82 k)

Maximální točivý moment: 37 Nm

Zadní elektromotor: 60 kW (82) k

Maximální točivý moment: 195 Nm

Systémový (celkový) výkon: 149 kW (203 k)

Rychlost: 170 km/h

Zrychlení 0 – 100 km/h: 11 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): – / – / 1,7

Provozní hmotnost: 1935 kg

Nosnost: 435 kg

Rozměry: 4695 x 1800 x 1710 mm

Rozvor: 2670 mm

Objem zavazadlového prostoru: 451 l

Základní cena: 1 230 000 Kč včetně DPH.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 111 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik