Karbonový tahač od Shellu křižuje USA, chce rekord ve spotřebě

Řidič aerodynamického mild-hybridního tahače s karbonovou karoserií vyrazil napříč Spojenými státy ze San Diega do Jacksonville. Trasa je dlouhá necelých 3800 kilometrů. Cestu sponzoruje společnost Shell a Severoamerická rada pro efektivitu přepravy. Velký test má ukázat možnosti ekologické dopravy a stanovit rekord ve spotřebě.

Kamion veze náklad o hmotnosti 22 tun. Maximální užitečné zatížení je 36 tun. Celková délka soupravy přesahuje 24 metrů. „Většina nenaložených nákladních aut spotřebuje 33,6 litrů nafty na 100 km,“ řekl Mike Roeth, předseda rady pro efektivitu přepravy. Tým konstruktérů modelu Airflow Starship předpokládá daleko lepší výsledky.

Karoserie auta se skládá z uhlíkových vláken a hliníku. Vpředu najdete aktivní mřížku chladiče, která se za určitých podmínek sama zavře. Tím se snižuje odpor vzduchu. Aktivní aerodynamické prvky se už několik let montují také do osobních aut.

Boční ochrany proti podjetí kryjí všechny zadní nápravy. Když najede kamion na dálnici, mezery mezi kabinou a přívěsem překryjí karbonové klapky. Ve městě se vrátí do výchozí pozice, kvůli manévrovatelnosti. Malá zpětná zrcátka jsou spíše doplňková. Pohled dozadu zprostředkují vestavěné kamery.

Patnáctilitrový dieselový šestiválec Cummins doplňuje 48-voltový mild-hybridní systém. Elektromotor totiž pohání poslední nápravu tahače. Střechu návěsu zdobí solární panely s celkovým výkonem 5000 wattů. Sluneční energie nabíjí baterie, „živí“ klimatizaci a další výbavu kabiny. Při brzdění dobíjí akumulátory také sofistikovaný systém rekuperace.

Ve jménu spotřeby

Tradiční autobaterie tady nehledejte. Airflow Starship startuje pomocí vysokokapacitního kondenzátoru. Energetické úložiště zásobuje proudem LED osvětlení a stěrače. Přebytečné teplo z naftového šestiválce odvádí boční ventilace pryč.

Převodový poměr náprav je 2.50:1. Díky tomu potřebuje motor pro jízdu na dálnici jen 800 otáček za minutu. Při stoupání se zapojuje do akce elektromotor. Robotizovaný osmnáctirychlostní manuál řídí kontrolní modul, který nastavili inženýři pro optimální spotřebu.

Shell Airflow Starship má vlastní systém dofukování pneumatik, který hlídá doporučený tlak. Vpředu pracuje radarový asistent prevence čelního střetu a elektronická stabilizace podvozku. Řidiči pomáhá také plně nastavitelný digitální přístrojový štít.

Po příjezdu do Jacksonvillu stáhnou zástupci rady data z GPS lokátoru kamionu. Ten sbírá také informace o jízdě. V laboratoři dojde později k přesné analýze a výpočtu spotřeby. V roce 2012 absolvoval stejný šofér podobnou cestu s kamionem Bullet. Tehdy dosáhl spotřeby 17,4 litrů na 100 km s nákladem vážícím 30 tun.

Foto: Shell Airflow Starship

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 111 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik