TEST: Honda Civic 5D i-DTEC – úsporná naftová raketa

Kosmické tvary pětidveřové karoserie navozují dojem silného „sporťáku“. Když auto stojí, nepoznali byste, že má pod kapotou čtyřválcový diesel. Futuristické prvky se objevily také v kabině. Nás však nejvíce zajímala inovovaná vznětová jednotka 1.6 i-DTEC. Otestovali jsme pro vás japonské vesmírné plavidlo na kolech – Hondu Civic desáté generace.

Desátá generace Hondy Civic je spolu s modelem CR-V synonymem značky Honda. Výrazný design karoserie budí dojem sportovního auta. Agresivní přední část doplňují hlavní LED světlomety s ostřikovači. Integrované spoilery nad nimi pomáhají odvádět vzduch od karoserie. Přední blatníky mají vestavěné boční svítilny. Na první pohled vypadají jako blinkry, ale jde o homologovaná poziční světla oranžové barvy. Tak trochu severoamerický styl, nicméně na silnicích zaujme.

Ani zezadu se Civic nemusí za nic stydět. Svažující se páté dveře jsou vylepšeny dvěma křídly. Spodní se zadním stěračem a brzdovým světlem však částečně blokuje výhled dozadu. Prostorný zavazadelník nabídne objem 478 litrů. Díky konstrukci dveří a dvěma krycím roletkám je manipulace s nákladem snadná.

Současná generace Civicu je nižší, širší a delší než jeho předchůdci. S každým novým modelem přichází sportovnější provedení a nižší aerodynamický odpor. Z Hondy Civic zkrátka jednou vyroste meziplanetární křižník.

Interiér stylizují designéři v podobném duchu. Přístrojový štít kombinuje digitální a LED světelné ukazatele. Dvojitý středový panel nabídne dva držáky na nápoje, posuvnou loketní opěrku a slot pro bezdrátové dobíjení telefonu. Řadicí páka je díky konstrukci konzole výš, a tudíž blíž k ruce. Samotná hlavice směřuje šikmo směrem k řidiči. Dvojí provedení ovšem škodí pravému kolenu. Při jízdě s ním častokrát narazíte do tvrdých plastů centrálního tunelu. SUV Honda CR-V má na stejném místě komfortní měkčení. Civic nic takového nenabízí.

Středu palubní desky dominuje dotykový TFT displej. Rozhraní podporuje konektivitu se smartphony, nabídne možnost stažení dodatečných aplikací a má v sobě vestavěnou navigaci. Bohužel je chod systému celkově pomalejší a při testu jednou úplně zamrzl. To kazí celkový dojem z moderní vesmírné rakety na kolech.

Dozadu usadíte bez problémů dospělého člověka. Celkově však auto poskytne méně prostoru než kompaktnější Honda Jazz.

Přizpůsobeno pro Evropu

Nový Civic lákaá hlavně na přepracovaný diesel. Naftovou „šestnáctistovku“ naladili inženýři na 120 koní. Inovovaný diesel plní emisní normu EURO 6c a nepotřebuje přídavné vstřikování močoviny. Motor se projevuje kultivovaným a tichým chodem. Z kabiny ho prakticky neuslyšíte. Konstruktéři vylepšili nejen software, ale i komponenty uvnitř agregátu. Výsledkem je laboratorní spotřeba 3,5 l na 100 km.

Přeplňovaný vznětový čtyřválec spolupracuje se šestirychlostním manuálem. Převodovka také prošla konstrukčními změnami, které mimo jiné snížily tření. Díky tomu Honda poskytne komfortní a přesné řazení. Kombinovaný naftový apetit se v praxi pohybuje kolem pěti litrů na sto kilometrů. Na jednu nádrž (46 l) tak efektivně ujedete kolem osmi set kilometrů.

Stejně jako Jazz má evropský Civic odladěný podvozek. Nejvyšší výbava Executive zahrnuje také adaptivní tlumiče. Stisknutím tlačítka je uvedete do aktivního režimu. Počítače hlídají otřesy i náklon karoserie. Výsledná data ovlivňují průtok oleje v tlumičích a tuhost podvozku. Tím je zaručena vyšší agilita při sportovní jízdě. Nicméně s naftovým Civicem budete většinou myslet na přírodu a ekonomickou stránku věci.

Automobilka bere bezpečnost vážně. Civic neustále hlídá dění okolo auta. Především čelní radar je už ve standardním nastavení velmi aktivní. Nenásilně, ale důrazně hlásí potenciální hrozby nehody. Technologie hlídání jízdních pruhů také monitoruje, jestli má řidič ruce na volantu. Aktivní systém umí autonomně korigovat jízdní dráhu. Komplexní bezpečnostní balíček Honda Sensing, který zahrnuje kameru pro čtení značek nebo adaptivní tempomat, montuje automobilka v rámci základní výbavy do všech modelů Civicu.

Desátá generace populárního hatchbacku nabídne vesmírný vzhled s velkou porcí bezpečnosti. Nový motor je příjemně úsporný a kultivovaný. Odladěný podvozek s dynamickými tlumiči navíc potěší evropského řidiče. Japonská odlišnost však má svoji cenu. V základu s dieselem stojí Honda Civic skoro 510 tisíc. V České republice rozhodně nejde o prodejní trhák, ale o příjemnou alternativu v dnešní době plné česko-korejské rivality.

Základní technické údaje:

Honda Civic 5D 1.6 i-DTEC, Executive

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem motoru: 1597 ccm

Výkon motoru: 88 kW (120 k) při 4000 ot./min.

Točivý moment motoru: 300 Nm při 2000 ot./min.

Převodovka: Manuální, šestirychlostní

Max. rychlost: 201 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 9,8 – 10,2 (v závislosti na výbavě)

Kombinovaná spotřeba l / 100 km: 3,5

Pohotovostní hmotnost: 1358 – 1478 kg

Rozměry: 4518 x 1799 x 1434 mm

Rozvor: 2697 mm

Objem zavazadlového prostoru: 420 – 478 l

Základní cena: 509 900 Kč s DPH

Cena testované výbavy: 709 900 Kč s DPH

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 119 posts and counting. See all posts by Jan Majurník