TEST: Nissan Leaf ZE1 – elektrický pionýr v novém

Druhá generace úspěšného elektromobilu útočí na první příčky prodejnosti. Inovovaný model má přepracovanou karoserii, interiér a větší kapacitu baterií. Jak bývá u Nissanu zvykem, některé funkční prvky poznáváme z původního ekologického průkopníka ZE0. Otestovali jsme pro vás nový Nissan Leaf s kódovým označením ZE1. Zjistili jsme také, v čem byl starý Nissan Leaf lepší než ten nový.

Přepracovaný Leaf výrazně změnil vzhled. Původní tvar připomínající žábu zmizel a nahradil ho moderní design sjednocený s ostatními modely značky. Vpředu najdete hlavní LED světlomety a plochou masku, která v sobě ukrývá radar. Doslova revoluce se udála vzadu. Původní vertikální diodové lampy nahradily světlomety inspirované Nissanem 370 Z.

Bumerangový tvar zadních svítilen najdeme například u crossoveru Juke nebo hatchbacku Micra. Jistou samozřejmostí jsou i nové lité disky. Z původního elektromobilu ZE0 si nová generace vypůjčila pouze základ karoserie a drobné konstrukční prvky.

Interiéru dominuje předělaná palubní deska. Nalevo vsadili inženýři polodigitální přístrojový štít. Ten poskytne daleko víc informací než dosud. Ať už jde o využití energie nebo grafické zobrazení jízdních asistentů. Řízení usnadní i ergonomický tříramenný volant, který známe například z Nissanu Qashqai. Modré tlačítko vpravo aktivuje adaptivní tempomat s aktivním hlídáním jízdních pruhů. Japonci mu říkají ProPilot.

Multimediální systém známe z minulé generace. Rozhraní nabídne komplexní informace, ale působí až příliš složitě. Navigační systém více sází na užitečné informace než na grafické zpracování. Nový středový tunel s tradičním joystickovým voličem rychlosti hostí tlačítko e-Pedal. Díky němu můžete Leafa ovládat pouze jedním pedálem. Když dáte nohu z plynu, auto začne zpomalovat, až úplně zastaví. Šikovní řidiči proto použijí brzdový pedál jen zřídka.

Nový styl myšlení

Vzadu je mnohem více místa. Navíc měkké vyhřívané sedáky jsou nadstandardně pohodlné. Jízda na zadních sedadlech tak není za trest. Doporučujeme cestovat maximálně ve čtyřech lidech. Prostřední pasažér bude mít problém s místem pro nohy, kvůli prodlouženému středovému tunelu. Objemově narostl také zavazadelník. Ten má navíc boční kapsy pro nabíjecí kabely.

Elektromotor pod kapotou nastavili technici na 150 koňských sil. Sílu 320 Nm využijete takřka od nuly. Akumulátory mají kapacitu 40 kWh. V praxi tak ujedete přes 200 km na jedno nabití. Zkušení „elektromobilisté“ zvládnou i 250 km. Podvozek naladili inženýři pro komfortní jízdu. Na rozbitých cestách však auto trochu „skáče“. Sílu motoru využijete hlavně při prudké akceleraci. Elektromobil zrychlí prakticky okamžitě z jakékoli rychlosti. Předjíždění je tak otázkou chvilky.

Elektromotor nabídne i režim silné rekuperace. Pokaždé, když dáte nohu z plynu, auto začne výrazně zpomalovat. Část energie se také vrací zpátky do baterií.

Elektromobil vám postupem času změní uvažování a jízdní styl. Nový Nissan Leaf nabídne delší dojezd, vyšší komfort a konvenční vzhled. Přepracovaný interiér disponuje mnohem větší ergonomií. Aplikovaná vylepšení se odrazila v prodejních číslech, která stále rostou. V čem byl ale starý Nissan Leaf lepší?

Starý, dobrý, lepší?

Vzhled

První generace Nissanu Leaf ZE0 měla unikátní vzhled. Design sice připomínal žábu, ale díky jeho osobitosti jste ho mohli bezpečně identifikovat. Následovník ZE1 už vypadá jako ostatní moderní auta.

Multimédia

Faceliftová verze prvního Nissanu Leaf vybavená bateriemi s kapacitou 24 kWh měla standardní infosystém Nissan Connect. Šlo o jednoduché, přehledné a nenáročné rozhraní. Nový systém nabídne sice mnohem více praktických funkcí pro elektromobil, ovšem mnohdy je až příliš složitý.

Solární panel

Elektromobilní pionýr měl na střešním spoileru solární panel. Ten pomalu dobíjel palubní baterii. Nový Nissan Leaf žádnou solární technologii nemá. Jde sice o drobnost, ale ta k elektromobilitě patří.

Hra

Starý Leaf měl nad přístrojovým štítem integrovanou kapličku s digitálním rychloměrem. Vedle něho jste ekonomickou jízdou „stavěli“ strom. Čím méně jste šlapali na plyn, tím rychleji strom rostl. Po 150 km úsporné jízdy jste mohli mít i šestičlenný les. „Přístrojovka“ navíc zobrazovala aktuální životnost akumulátorů. Přepracovaný Leaf nic takového nenabídne.

Cena

První generace se prodávala za 730 tisíc, případně 810 tisíc se silnější baterií. Základní varianta nového Leafu stojí 926 tisíc. Ačkoli nabídne více výbavy a novější technologie, je zkrátka výrazně dražší.

 

Základní technické údaje:

Nissan Leaf ZE1, 40 kWh

Motor: Synchronní elektromotor, napájený střídavým proudem

Kód motoru: EM57

Výkon motoru: 110 kW (150 k)

Točivý moment motoru: 320 Nm

Maximální otáčky: 10 500 ot./min.

Kapacita baterií: 40 kWh

Max. rychlost: 144 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 7,9 vteřin

Homologovaný dojezd: 270 km

Pohotovostní hmotnost: 1558/1597 kg

Rozměry: 4490 x 1788 x 2030 mm

Rozvor: 2700 mm

Objem zavazadlového prostoru: 420 litrů

Základní cena: 926 000,- s DPH (Acenta)

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 111 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik