TEST: BMW i8 Roadster – Klenot německého inženýrství

Na první pohled vypadá BMW i8 jako divoký „sporťák“ mnichovské automobilky. Elektromotor umístěný vpředu přitakává silně nadopovanému tříválci vzadu. Ten burácí podobně jako atmosférické osmiválce. BMW i8 Roadster však skrývá něco víc než jen nadbytek výkonu. Ponořil jsem se na tři dny do mnichovské elektrické filozofie a otestoval klenot německého inženýrství bez střechy.

Extravagantní tvary karoserie nemá auto jen tak. Jde o tisíce hodin vývoje a výpočtů kvůli dosažení minimálního aerodynamického odporu. Na výrobu použili konstruktéři uhlíkové vlákno. Celá karbonová skořepina je spojená s hliníkovým modulem podvozku. Výsledná hmotnost 1 595 kg sice není nejnižší, ale ještě zbývá 305 kg pro náklad.

Ačkoli jde o příplatkovou položku, neměla by vám uniknout. Laserové světlomety BMW přináší novou dimenzi svícení. Paprsky dosvítí až 600 metrů a díky sofistikovaným počítačům neoslňují ostatní řidiče. Změní zkrátka noc v den. Mají pouze jediný problém, a to cenu. High-tech lampy stojí 166 tisíc korun.

Interiér dvoumístného roadsteru je překvapivě prostorný. Široké loketní opěrky s výklopnými čely nabídnou úložný prostor pro volitelnou bezdrátovou nabíječku mobilu a port na dobíjení ovládacího LCD klíče. Do přihrádky u spolujezdce dáte návody k obsluze a drobné předměty. Za sedadly je další úložný prostor. Já tam vozil laptop a zrcadlovku.

Centrální obrazovka hostí pokročilé rozhraní a interaktivní navigaci. V základu dostanete také head-up displej. Jde o nejužitečnějšího pomocníka vůbec. Kromě čtení značek i tachometru zrcadlí navigační detaily na blížící se křižovatku. Promítání na čelní sklo oceníte ve vysokých rychlostech, tehdy nemáte čas sledovat přístrojový štít.

Zavazadlový prostor má objem 88 litrů. V praxi se dozadu vejdou dva menší batohy, jedna taška, dobíjecí kabel a dvě lahve s vodou.

Filozofie není o výkonu

Plug-in hybridní „bavorák“ nabídne především porci emocí. Každé sešlápnutí plynu doplněné „boostem“ od elektromotoru žene do žil adrenalin a radost v jednom. BMW i8 nepotřebuje mít pod kapotou k dávkování řidičského zážitku velký motor. Za hlavami posádky burácí tříválcová „patnáctistovka“ naladěná na 231 koní. Když se přidá kvílející elektromotor, stoupne celkový výkon na 374 koňských sil a 570 Nm točivého momentu. Mnichovský „sporťák“ zvládne zrychlit z nuly na sto za 4,6 vteřiny.

Standardní jízdní profil Comfort využívá kombinaci obou pohonných jednotek. Baterie jsou dobíjeny pouze rekuperací. Posunutím voliče řadicí páky doleva rozběsníte hybridní „bávo“ naplno. Přístrojový štít změní zbarvení na agresivní oranžovou a motor se rozezní naplno. Jedině ve sportovním režimu živí „benzíňák“ i baterie. Ačkoli agregát točí jen 6 500 otáček za minutu, poskytne čistokrevné elektrofosilní vyžití.

Hybrid nabízí přesné řízení s proměnlivým posilovačem. Dvacetipalcová litá kola se širokými pneumatikami drží jako přibitá. Nízká světlá výška a generovaná přítlačná síla zaručí funkčnost i při vysokých rychlostech. Pozor však na retardéry nebo obrubníky.

Magický okamžik přichází podržením tlačítka pro sklopení střechy. Za pár vteřin se promění ladné kupé v dynamický roadster. Zvuk motoru nabere na intenzitě a obtékající vzduch okolo vás spojí s okolím. Věřte mi, že pojem vítr ve vlasech dostává ve 254 km/h úplně nový směr.

BMW i8 má i druhou tvař. Cestovní režim eDrive dočasně utiší spalovací motor a ke slovu se dostane výhradně elektromotor. Na plné nabití zvládnete čistě zhruba 20 až 30 kilometrů.

Svižnou jízdou ujedete necelých 400 kilometrů na jednu nádrž. Počítače umí inteligentně rozdělovat hybridní technologii na obě nápravy. A v tom tkví filozofie „íčkové“ řady. Jde o spojení aerodynamických linií a německého designu, výkonného pohonu s nízkými emisemi a moderních materiálů s těmi ekologickými. Otevřená střecha navíc umocní už tak silný emoční zážitek.

Za volantem i8 neřídíte jen rychlý „sporťák“, ale i životný styl, který se umí ve vteřině změnit na vysoce adrenalinový zážitek.

Temná strana

Řídit technologický klenot BMW i8 s sebou nese i stinné stránky. Výkon, zvuk, obdiv a prestiž jsou vykoupeny spoustou negativ.

Neustálý stres

Testované BMW stojí 4,8 milionu korun. Jakékoli, byť sebemenší poškození vyjde opravdu draho. V noci musíte parkovat v garáži nebo na hlídaném parkovišti. Prakticky je nutné mít auto neustálé pod dozorem. Jen cena laku Donington Grey je 46 tisíc korun.

Ostatní vás oslňují

Hybridní BMW se sportovními rysy takřka kopíruje silnici. Sedíte v něm tak nízko, že vás častokrát oslňují světla protijedoucích aut

Pod dozorem

Auto přitahuje pozornost. Cokoli, co uděláte, se okolí hned dozví. Všichni na vás koukají. Zvláštní eleganci je potřeba věnovat při nastupování do nízko položených sedadel.

Širší než obvykle

Bez zpětných zrcátek má BMW i8 šířku 1 942 milimetrů. Pro srovnání: Nissan Leaf je široký 1 788 milimetrů. U BMW nastane problém například v úzkých vjezdech do obchodních domů nebo do parkovacích garáží. Některé zatáčky v omezených prostorech „lámete“ klidně na osmkrát.

Dobíjí jen na režim Sport

U běžného hybridu se po vyčerpání baterií aktivuje jejich dobíjení. Motor BMW živí akumulátory pouze ve sportovním režimu.

Do kufru nic nedáte

Zavazadelník nabídne jen 88 litrů objemu. Jak už jsem zmínil: v praxi do auta uložíte dva malé batohy, kabelku, nabíjecí kabel a lahve s vodou.

Základní technické údaje:

BMW i8 Roadster

Motor: Zážehový řadový tříválec + elektromotor

Objem motoru: 1 499 ccm

Celkový výkon: 275 kW (374 k)

Celkový točivý moment: 570 Nm

Max. rychlost: 250 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 4,6 vteřiny

Kombinovaná spotřeba l / 100 km: 2,1

Pohotovostní hmotnost: 1 595 kg

Rozměry: 4 689 x 1 942 x 1291 mm

Rozvor: 2 800 mm

Objem zavazadlového prostoru: 88 litrů

Základní cena: 4 230 200 Kč s DPH

Cena testované výbavy: 4 708 729 Kč s DPH

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 115 posts and counting. See all posts by Jan Majurník