TEST: Kia Soul EV – Tichošlápek z Kwangdžu

Další hráč na poli elektromobilů pochází z jihokorejského města Kwangdžu. Automobilka prodává model Kia Soul EV pouze v nejvyšším výbavovém stupni Premium. Jako jedno z mála evropských aut na baterie může těžit z konstrukčních výhod kompaktního SUV. Vyzkoušeli jsme elektrifikovaný crossover s osobitým designem a reálným dojezdem přes 200 kilometrů.

Funkový crossover jihokorejské automobilky Kia přijíždí v elektrickém provedení s velkou dávkou stylu. Zaslepená příď působí poněkud odtažitě, hladká konstrukce však snižuje aerodynamický odpor. Mezi nejvýraznější prvky karoserie patří plná maska, která skrývá nabíjecí konektory a halogenové světlomety s řadovými LED diodami. Soulu na baterky patří i unikátní dvoutónová 16“ litá kola s nízkým vzduchovým odporem.

Vzadu najdeme prvky typické pro crossover. Jde o výše posezené zadní LED lampy a široké blatníky. Po otevření pátých dveří je posádce k dispozici skromný zavazadelník s objemem 281 litrů. V praxi se dovnitř vejde jedna velká sportovní taška, batoh, laptop a nabíjecí kabely. Menší předměty dáte ještě do „tajné“ schránky pod podlahou kufru.

Ekologické smýšlení aplikovali jihokorejští inženýři také do interiéru. Uvnitř obklopí cestující materiály organického původu. Celkový dojem však narušují některé vachrlaté plastové ovladače. Rozvernou duši Soulu dotváří náladové osvětlení okolo reproduktorů. Světlovodné pásky mění barevné spektrum nebo blikají do rytmu hudby.

Design kabiny sdílí elektrický Soul se svými fosilními bratry. Nechybí mu ani ikonické výdechy ventilace s horními reproduktory nebo kulatá hlavice řadicí páky. Přístrojový štít nabídne podobnou grafiku jako první Nissan Leaf. Styl písma i ukazatelů se shodují. V rámci standardní výbavy montují ve fabrice do auta multimediální centrum s palubní navigací a integrovanou mapou nabíjecích stanic. Vestavěný moderní systém podporuje příjem digitálního rozhlasového signálu a sedmipalcový displej zrcadlí obraz zadní parkovací kamery. Část energie pomáhá šetřit programovatelné topení a klimatizace.

Elektrifikovaný dobrodruh

Optimistické tabulky hovoří o dojezdu 250 kilometrů na jedno nabití. Plné baterie s kapacitou 30 kWh v praxi vystačí na ujetí necelých 200 kilometrů v kombinovaném provozu. Elektromotor naladili technici na 81,4 kW (111 koní). Točivý moment 285 Nm je přenášen výhradně na přední nápravu. Průměrná spotřeba se pohybuje mezi 13 až 14 kWh na 100 kilometrů.

Minimální světla výška podvozku 151 mm umožní řidiči vyrazit i mimo silnice. Sami jsme při testu bez problémů projeli polní cesty a nebáli jsme se ani do lesa. Na silnici auto limituje vyšší těžiště. Tuna a půl provozní hmotnosti je v ostřejší zatáčce poněkud nedotáčivá. Hladký povrch není českým standardem. Na rozbitých cestách uplatní Kia Soul EV přednosti kompaktního SUV. Zatímco řidič sporťáku na opotřebované asfaltce pomalu přichází o zuby, vy si jen mlčky svištíte krajinou.

Jihokorejský tichošlápek kráčí ve šlépějích zelené jízdy. Ať už jde o preferované nastavení ekologického jízdního režimu nebo hříčku infotainmentu v podobě pěstování zelenomodrého stromu. I když sešlápnete pedál plynu až na podlahu, auto stejně akceleruje poněkud laxně. Jako by nechtělo, abyste plýtvali elektrickou energií.

Se vším všudy

Konkurenční Nissan Leaf nebo BMW i3 zrychlují daleko svižněji. Kia Soul EV je však podceňovaný crossover z hlediska ekonomičnosti. Samotné auto stojí 870 tisíc korun. Za Leaf v základu zaplatíte necelých 930 tisíc a sériový „bavorák“ vás vyjde lehce nad milion korun.

Elektrický Soul patří k mnohdy přehlíženým, ale schopným elektromobilům na trhu. Auto nabízí slušný dojezd, příznivou cenu a sedmiletou záruku. Osobitý crossover navíc přijíždí jen v nejvyšší výbavě Premium, takže máte vše v jednom.

Aktuálně jediný prodávaný elektromobil značky v Evropě sjíždí z výrobních linek ekologicky zaměřené továrny Kia ve městě Kwangdžu. Automobilka se pomalu připravuje na představení třetí generace Soulu. Toho se u nás dočkáme jen v elektrifikované podobě se značně delším dojezdem až 500 kilometrů.

 

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 123 posts and counting. See all posts by Jan Majurník