Toyota zdokonaluje Mirai, má ujet až 1000 kilometrů

Toyota zdvojnásobuje investice do automobilů na vodíkové palivové články. Plánují se nové modely osobních aut a SUV a zdokonalování vodíkového pohonu. Vodíková Toyota Mirai by v příštích letech mohla ujet až tisíc kilometrů na jedno natankování.

„Hodláme přejít od omezené výroby k masové produkci, omezit množství drahých materiálů, jako je platina, které se využívají v součástkách vodíkových automobilů, a chceme rovněž snížit rozměry a zvýšit výkon systému,“ sdělil v rozhovoru pro Reuters Yoshikazu Tanaka, hlavní inženýr Mirai.

Mirai váží 1850 kilogramů

Desetinásobné zvýšení výroby Toyoty Mirai vyžaduje změny v konstrukci auta, proto se na začátku příštího desetiletí pravděpodobně představí druhá generace tohoto modelu. Firma mimo jiné předvídá zlepšení výsledků a efektivity.

Japonská automobilka plánuje zvýšit prodej auta do roku 2020 na 30 tisíc kusů ročně. V současnosti se vozy Mirai ručně montují v továrně Motomachi v Toyota City. Na stavbě každého exempláře vodíkové Toyoty pracuje 13 techniků, denně udělají šest až sedm aut.

Výroba jednoho kompletu palivových článků, který je nejdražší součástí celého vozu, stojí Toyotu zhruba 11 tisíc dolarů, tedy v přepočtu bezmála čtvrt milionu korun. Příčinou vysokých nákladů na výrobu Mirai je do značné míry využití drahých materiálů, včetně platiny, titanu a uhlíkových vláken, využívaných v palivových článcích a vodíkových nádržích.

Toyota zkoumá elektromobily napájené palivovými články už od začátku 90. let. Průkopníkem je právě Mirai – středně velký bezemisní sedan o výkonu 154 koní a s dojezdem více než 500 km, jehož tankování trvá několik minut. Model byl uveden na trh v roce 2014, o rok později se představil v Evropě a USA.