Revoluce v kempování. Němci ukázali elektrický přívěs

Německý výrobce Dethleffs ukázal koncept elektrického karavanu s vlastním pohonem. Dva elektromotory posílají energii nápravám přívěsu, čímž snižují spotřebu táhnoucího auta. Mimo jiné může pojízdný dům sloužit jako zásobník energie pro domácnost.

Elektromobily nejsou zpravidla ideálními tahouny těžkých přívěsů nebo karavanů. Určitou výjimku tvoří Tesla Model X, která má tažné zařízení homologované na 2250 kilogramů a patřičnou sílu díky dvěma elektromotorům. Tažení totiž výrazně zvyšuje spotřebu proudu a namáhá samotné komponenty auta. Německa společnost Dethleffs přišla s originálním řešením, které nazvala E.Home Coco. Podle zástupců výrobce najde mobilní „elektrodům“ uplatnění i u vyznavačů fosilních paliv.

Karavan má v podlaze zastavěné akumulátory s kapacitou zhruba 80 kWh. Dva elektromotory s výkonem 55 koní a točivým momentem 470 Nm pohánějí nápravy pojízdného domu. Sofistikované řešení výrazně ulehčení práci samotnému autu a sníží spotřebu energie či paliva. Přívěs využívá technologii vektorování točivého momentu a disponuje samostabilizačním systémem.

Až dorazíte do kempu, můžete karavan pohodlně zaparkovat pomocí dálkového ovládání. Při stání i za jízdy jsou baterie E.Home Coco dobíjeny ze solárních panelů na střeše. Kromě napájení vestavěné elektroniky a spotřebičů má elektrický karavan také záložní funkci. V případě výpadku proudu může zásobovat energií celou domácnost.

Prozatím jde pouze o koncept, nicméně německá společnost chce pokračovat ve vývoji i testování a rozvíjet trh s elektrifikovanými obytnými domy. Podobnou cestou se vydal i španělský Nissan, který ukázal světu kempovací dodávku E-NV200.

Foto: Dethleffs

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 119 posts and counting. See all posts by Jan Majurník