TEST: Toyota Prius PHV – Kult zeleného smýšlení

Toyota zrovna nepatří k hlasitým propagátorům aut do zásuvky. Japonci se naopak hlásí spíše k nabíjecí nezávislosti. Výjimku na českém trhu tvoří plug-in hybridní mutace etalonu ekologického pohonu – Toyota Prius. Kromě atypického designu nabízí reálný elektrický dojezd téměř 50 kilometrů a spotřebu jen lehce přes dva litry.

K moderním hybridním toyotám patří neotřelý design a ostře sečené linie. Prius do zásuvky se však vznáší na vlnách aerodynamických záhybů doplněných o armádu LED světel. Vertikální lampy s denním svícením a blinkry navazují v hlubokém prolisu na plochou masku chladiče ozdobenou modře tónovaným logem výrobce. Hlavním lákadlem přídě jsou maticové diodové světlomety řízené počítačem, které mění intenzitu a dosah podle vnějších podmínek. V noci tak můžete jezdit s aktivními dálkami prakticky neustále, jelikož vestavěná kamera řídí obtékání paprsků kolem ostatních aut.

Na bocích má karoserie široké plochy, které svými proporcemi připomínají kompaktní crossover. Velká okna se postupně svažují k atypické zádi. Když se pozorně zadíváte na karbonové páté dveře, spatříte sdružené koncové lampy a prohnuté zadní sklo. Stěrač ustoupil nízkému odporu vzduchu, takže se musíte spolehnout jen na výhřevné linky. Většinu užitečného objemu zavazadelníku zaberou baterie, proto posádce zbývá pouze 359 litrů.

Kabina zaujme především digitálním přístrojovým panelem uprostřed. Ačkoli jde o netradiční umístění, poměrně rychle si na něj zvyknete. Vestavěný multimediální systém disponuje možností připojení k internetu, čímž se zefektivní například chod navigace. Toyota Prius má místo klasické řadicí páky zkrácený ovladač a tlačítka pro volbu režimů pohonu. Středový tunel nabídne prakticky umístěnou bezdrátovou nabíječku mobilu. Dovnitř se pohodlně usadí jen čtyři cestující, čili místo prostředního sedadla vzadu si mohou pasažéři užívat loketní opěrku s nosičem nápojů. Omezená kapacita nám nijak nevadila, ve většině aut se v pětimístném obsazení stejně nedá pohodlně cestovat.

Zeleně kupředu

Pohonné ústrojí se skládá ze čtyřválcové zážehové osmnáctistovky naladěné na 98 koní a dvou elektromotorů s výkonem 72 koní. Hybridní soustava vyprodukuje celkem 122 koňských sil. Hnací sílu posílá elektronicky řízená převodovka e-CVT výhradně na přední nápravu. V čistém elektrickém režimu se dá reálně ujet necelých 50 kilometrů, v městském provozu a na menších okreskách se tak obejdete bez pomoci benzinového motoru.

Při testu jsme ujeli necelých tisíc kilometrů ve městě, na okreskách i dálnicích. Předpisová rychlost a primární používání elektromotoru nám vyneslo konečnou kombinovanou spotřebu pouze 2,3 litru. Klimatizace běžela v automatickém režimu a dalšími komfortními spotřebiči se také nešetřilo.

Díky zastavěným elektromotorům má Prius svižný odpich z křižovatky nebo při předjíždění. V nastavení se objevuje i sportovní režim, nicméně ten u ekologického auta použijete málokdy.

Toyota nám dokázala, že umí jezdit úsporně nejenom na papíře, ale i v reálném provozu. Navzdory nepraktickému zavazadelníku a čtyřsedadlovému uspořádání nám učarovala svým vzhledem, vysoce svítivými lampami a netradičním přístrojovým panelem. Trochu se však bojíme cen tvarovaných karosářských dílů, především zaobleného zadního okna.

V Česku je Prius zbytečně přehlíženým vozem, který se stal v severoamerické Kalifornii symbolem ekologie a doslova kultovním autem. Po týdenním seznamování jsme pochopili proč.

Základní technické údaje

  • Toyota Prius plug-in Hybrid, e-CVT, Executive
  • Motory: atmosférický zážehový čtyřválec + elektromotor
  • Objem spalovacího motoru: 1798 cm3
  • Výkon spalovacího motoru: 72 kW (98 k) při 5200 ot./min
  • Výkon elektromotoru: 53 kW (72 k)
  • Výkon hybridní soustavy: 90 kW (122 k)
  • Točivý moment spalovacího motoru: 142 Nm při 3600 ot./min
  • Max. rychlost: 162 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,1 s
  • Průměrná spotřeba: 1,0 l/100 km (2,3 l/100 km v testu)
  • Pohotovostní hmotnost: 1530 – 1550 kg
  • Rozměry: 4645 x 1760 x 1490 mm
  • Rozvor: 2700 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 359 l
  • Základní cena: 990 900 Kč s daní

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 118 posts and counting. See all posts by Jan Majurník