TEST: Honda Civic – Na cestě do vesmíru

Moderní linie čtyřdveřového těla navozují dojem vesmírného sporťáku. Na pohled auto rozhodně nepůsobí jako úsporný sedan, a to ani uvnitř futuristicky laděné kabiny. Otestovali jsme desátou generaci Hondy Civic s ekologicky laděným čtyřválcem 1,6 i-DTEC, který umí jezdit za 5 litrů na sto.

Hondy Civic je společně s utilitárním CR-V etalonem japonské automobilky. Osobité zpracování karoserie budí dojem sportovního auta hlavně kvůli agresivní přední části, kterou doplňují hlavní projektorové lampy s ostřikovači. Netradiční přední spoilery pomáhají směřovat vzduch okolo vozu a snižovat tak aerodynamický odpor. Přední blatníky zaujmou vestavěnými bočními svítilnami, které vypadají jako blinkry, nicméně jde o homologovaná poziční světla oranžové barvy, tak trochu v líbivém severoamerickém stylu.

Čistou linii zadní části překvapivě zakončuje výklopné víko zavazadlového prostoru s objemem 519 litrů, ač na to testovaný Civic nevypadá, jde o sedan. Integrované brzdové světlo částečně blokuje výhled dozadu, paradoxně však méně než u Civicu hatchback se zadním stěračem a dvěma spoilery.

Desátá generace Hondy Civic je nižší, širší a delší než jeho starší sourozenci. S každým novým modelem přichází agilnější design a lepší koeficient odporu vzduchu. Z populárního Civicu jednou vyroste meziplanetární plochá raketa.

Kosmik i uvnitř

Kabinu vystylizovali návrháři v podobném kosmickém duchu. Dělený přístrojový štít spojuje digitální a LED světelné ukazatele, dvojitý středový panel zase nabídne držáky nápojů, posuvnou loketní opěrku a v nejvyšší výbavě Executive slot pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu. Řadicí páka je díky konstrukci centrální konzole blíže k ruce řidiče. Dvojí provedení však škodí pravému koleni, jelikož jsme s ním při jízdě neustále naráželi do tvrdých plastů. Tahoun značky, Honda CR-V, má na stejném místě komfortní měkčení, Civic nic takového nenabízí. Dozadu usadíte bez problémů dospělého člověka, ovšem nebude mít tolik osobního prostoru jako v kompaktnější Hondě Jazz.

Uprostřed palubní desky pracuje multimediální LCD displej s rozhraním Honda CONNECT 2. Software podporuje konektivitu s chytrými telefony, nabídne možnost stažení dodatečných aplikací a má vestavěnou navigaci. Systému však chybí svižnost a párkrát jsme zaznamenali nestabilní chod, nicméně vzhledem ke kompatibilitě s Apple Carplay nebo Android Auto to většinu uživatelů chytrých telefonů nemusí tolik trápit.

Bez močoviny, zatím

Současný Civic láká diesel-pozitivní řidiče hlavně na přepracovanou naftovou šestnáctistovku s turbem naladěnou na 120 koní. Inovovaný motor splňuje emisní normu EURO 6c bez nutnosti přídavného vstřikování močoviny, ovšem přísnější protokol Euro 6d TEMP už pomalu klepe na dveře (platí od 1.9.2019) a inženýři Hondy se aplikaci AdBlue pravděpodobně nevyhnou. Turbodiesel se projevuje kultivovaným a tichým chodem, proto ho v kabině prakticky neuslyšíte. Konstruktéři vylepšili nejen software, ale i komponenty uvnitř vznětového čtyřválce. Výsledkem je laboratorní spotřeba 3,4 litru na 100 kilometrů, nicméně v reálném provozu jsme jezdili za 5 litrů na sto. Na jednu 46litrovou nádrž tak efektivně ujedete kolem osmi set kilometrů. Přeplňovaný nafťák spolupracuje se šestirychlostním manuálem, který také prošel konstrukčními změnami, snižujícími například tření, zatímco vyznavači pohodlného řazení se u dieselu dočkali devítirychlostního automatu.

Auto-astronaut

Stejně jako kompaktní Jazz má evropský Civic přizpůsobený podvozek našim podmínkám. Nejvyšší výbava zahrnuje adaptivní tlumiče, které uvedete do aktivního režimu stisknutím příslušného tlačítka. Počítače monitorují otřesy i náklon karoserie, proto výsledná data ovlivňují průtok oleje v tlumičích a regulují tuhost podvozku, díky tomu se Honda v zatáčkách tolik nenaklání. Nicméně s naftovým Civicem budete většinou myslet na přírodu a ekonomickou stránku věci, zábavné sportovní auto v něm nehledejte.

Komplexní bezpečnostní balíček, který zahrnuje například kameru pro čtení značek nebo adaptivní tempomat, dostanete už v základu. Automobilka totiž bere bezpečnost vážně, především čelní radar je ve standardním nastavení velmi aktivní, protože celkem důrazně hlásí každou hrozbu potenciální nehody.

Desátá generace populárního Hondy nabídne astronautský design s velkou porcí bezpečnosti. Dieselový motor je příjemně kultivovaný a ve spojení s odladěným podvozkem dostatečně dynamický pro evropské řidiče. Japonská odlišnost však má svoji cenu. V základu stojí dieselová Honda Civic v provedení hatchback 509 900 korun, zatímco lépe vybavený sedan je v rámci ceníku o 60 tisíc dražší. V Česku rozhodně nejde o prodejní trhák, ale příjemnou alternativu k německým nebo jihokorejským autům.

Základní technické údaje:

Honda Civic 4D 1.6 i-DTEC, Elegance

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem motoru: 1597 ccm

Výkon motoru: 88 kW (120 k) při 4000 ot./min.

Točivý moment motoru: 300 Nm při 2000 ot./min.

Převodovka: manuální, šestirychlostní

Maximální rychlost: 201 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 9,9 – 10,1

Kombinovaná spotřeba l / 100 km: 3,4

Naměřená spotřeba v testu l / 100 km: 5,0

Pohotovostní hmotnost: 1385 – 1437 kg

Rozměry: 4648 x 1799 x 1416 mm

Rozvor: 2698 mm

Objem zavazadlového prostoru: 519 l

Objem palivové nádrže: 46 l

Základní cena: 569 900 Kč

Pětidveřový hatchback Civic je montován v závodě Honda of the UK Manufacturing v britském Swindonu a čtyřdveřový sedan Civic pro evropské trhy se vyrábí v Turecku.

 

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 123 posts and counting. See all posts by Jan Majurník