TÉMA: Kam kráčíš elektropohone?

Současný vývoj technologií jde dopředu mílovými kroky. Co bylo před lety považováno za bláznovství, patří dnes do běžného života. Elektropohon otevírá inženýrům nové možnosti, se kterými každý výrobce naložil po svém. Jak ovlivnila elektrifikace auta napříč segmenty?

Vzpomínáte si na ty, kteří před pár lety brázdili silnice elektrickým autem? Většina lidí jim tehdy nechávala zahrát písničku Jiřího Schelingera „Jsem prý blázen jen“. No a dnes mohou první elektromobilisté vozit na kufru s hrdostí samolepku „Jezdil jsem s elektromobilem ještě před tím, než to bylo cool“.

Samotná elektrifikace zasáhla automobilovou výrobu napříč všemi segmenty. Populární dieselové motory dnes dostávají na pomoc a redukci emisí malý elektromotor. Taková technologie se nazývá mild-hybrid a najdete ji například v Kia Sportage a někteří výrobci dokonce na klasické nafťáky prakticky zanevřeli.

Reprezentativním příkladem je japonská Toyota. Ta učí své zákazníky kupovat modely s hybridním pohonem už několik let. Její luxusní divize Lexus kráčí ve stejných šlépějích. Automobilka neuznává plug-in hybridy (kromě modelu Prius PHV). Podle zástupců Toyoty nemá být auto závislé na externích zdrojích energie.

A co supersporty a cenově dostupné elektromobily? V našem únorovém tištěném SUV Magazínu najdete velkou úvahu plnou zajímavých informací.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 126 posts and counting. See all posts by Jan Majurník