Autonomní Volvo zvyšuje úrodu třtiny v Brazílii

Společnost Volvo Trucks vyvinula nový autonomní nákladní vůz pro brazilské pěstitele cukrové třtiny. Auto, které sváží čerstvě sklizené třtiny, jezdí po poli s vysokou přesností, aby poškodilo co nejméně mladých rostlin.

Autonomní Volvo jede rychlostí pomalé chůze

Na rozsáhlých polích patřících společnosti Usina Santa Terezinha se v loňském vegetačním období testoval zajímavý prototyp Volvo Trucks. Vývoj tohoto nákladního auta měl ukázat, jak může automatické řízení zabránit poškození půdy a plodin, a tím zvýšit zisky. Potenciál větší úrody je významný – až deset tun na jeden hektar ročně.

 

 

„Díky řešení automobilky Volvo Trucks můžeme zvýšit produktivitu nejen v rámci jedné sklizně, ale i v celém životním cyklu cukrové třtiny, který trvá pět až šest let,“ vysvětluje finanční ředitel a ředitel nákupu firmy Santa Terezinha Paolo Meneguetti.

Finanční ředitel firmy Santa Terezinha Paolo Meneguetti

Teď cukrovou třtinu na polích sklízejí kombajny a ručně řízená nákladní vozidla, které pomalu jedou vedle sebe. Když je nákladní auto plně naloženo a odjede vyložit náklad, přijede ke kombajnu další a celý postup se opakuje. Nejtěžším úkolem řidiče nákladního vozidla je následovat rychlost kombajnu a zároveň se plně koncentrovat na jízdu v jeho stopě, aby nedošlo k přejetí okolo rostoucích rostlin, které se budou sklízet následující rok.

Auto jede samo s přesností 25 milimterů

Společnost Volvo Trucks tento problém vyřešila systémem podpory řízení, který jízdu automatizuje. Tento systém zajišťuje, že nákladní vozidlo stále udržuje správnou stopu, ať jede ke kombajnu, vedle něj nebo od kombajnu odjíždí, a rostliny se při přejíždění nepoškozují. Díky přijímačům GPS se vozidlo pohybuje po třtinovém poli pomocí zeměpisných souřadnic. Dva gyroskopy zajišťují vysokou přesnost řízení nejen předních kol, ale celého vozidla. Nákladní vozidlo se tak z určené trasy podélně neodchýlí o více než 25 milimetrů! Při nakládání může řidič regulovat rychlost pomocí zabudovaného tempomatu nebo může vše převzít do vlastních rukou.

Gyroskop na střeše autonmního Volva

V létě se výzkumný projekt překlopí do vývojové fáze produktu a Volvo začne testovat větší množství aut v terénu. Testují se ale i jiné způsoby přepravy materiálu.

V dole Kristineberg na severu Švédska momentálně zkouší Volvo autonomní nákladní auta určená pro těžební provoz. Ve fázi testování je také autonomní nákladní vozidlo pro sběr odpadu ve švédském Göteborgu.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 48 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha