Test Peugeotu Partner Full Electric – Elektropartner

Pro messengery, pošťáky i jiné dodávkové služby může být alternativou některý z plně elektrických vozů. Doprava po velkém městě jim je vepsána do genů a elektromobil tam dává smysl. My jsme vyzkoušeli Peugeot Partner Furgon Full Electric.

Jak se říká, člověk má vyzkoušet všechno, a tak jsme vyrazili vzhůru za dobrodružstvím. Ale ještě před tím několik technických údajů. Přední kola pohání elektromotor Mitsubishi (stejný jako např. v Peugeotu iOn, kde dosahuje výkonu 16 kW) o výkonu 47 kW, respektive dostupném výkonu 35 kW od 4000 do 9200 otáček za minutu. Je napájený elektrickou energií 300 V z lithium-iontových akumulátorů složených z 80 článků s celkovou kapacitou 22,5 kW. Ty jsou uloženy ve dvou blocích v podlaze před a za zadní nápravou. Proto se musela rezerva přemístit do ložného prostoru. Ovšem důležitější je točivý moment 200 Nm dostupný od 0 do 1500/min.

Peugeot Partner Full Electric – foto Jindra Lasík

Jakmile sešlápnete pedál akcelerátoru, okamžitě vůz zrychluje. Rychlé rozjezdy jsme uvítali hlavně ve městě. Elektromotor je spojen s reduktorem bez řazení převodových stupňů, přičemž zpátečka využívá zpětný chod elektromotoru. Pokud sundáte nohu z pedálu nebo začnete brzdit, tak systém začne rekuperovat energii a dobíjí akumulátory. Dojezd se tím prodlužuje podle výrobce o deset procent, v praxi o pár kilometrů. S elektrickým Peugeotem prakticky nemusíte brzdit, jen ve výjimečných případech.

Kdekoliv jsme zastavili, tak každého zajímal dojezd a spotřeba. Peugeot udává dojezd 170 kilometrů, ale praxe nám potvrdila reálných 130 km, možná 140 km. To ale nesmíte zapnout žádné elektrické spotřebiče. Při zapnutí topení se dojezd okamžitě zkrátil o 10 km, při „ofuku“ předního okna o 30 km. Dojezd se snižuje také při jízdě do kopce, z Holešovic nahoru na Prosek se snížil zhruba na pěti kilometrech o 20 km. Ani dálnice mu nesvědčí. Sami jsme se přesvědčili, že na 3,3 kilometrovém rovném úseku dálnice a při rychlosti 100 km/h ukazoval palubní počítač o 15 km méně.

Na první nabití (ca 80 %) jsme najezdili asi padesát kilometrů po Praze a pak vyrazili přes Mělník do Lobče u Mšena. Ujeli jsme celkem 102 kilometrů a do plného vybití nám zbývalo ještě 24 kilometrů.

Natankovat přes noc

Vůz je vybaven pětimetrovým kabelem s koncovkou Mennekes, a tak jsme mohli dobít akumulátory přes noc, tedy takřka 14 hodin na sto procent. V tu chvíli ukazoval dojezd 140 kilometrů. Při ceně ca 2 Kč za 1 kWh přišlo dobití na 50 Kč, při dražším proudu (ca 4,50 Kč/kW) na 120 Kč. S tímto kabelem, který je určen pro 8 A můžete nabíjet také u dobíjecích stanic, ale dvě tři hodinky nic nevyřeší, dobijete jen pár procent. Plné dobití si vyžádá minimálně 8 hodin, ale záleží, jak jsou vybité akumulátory. Za rychlodobíjecí zásuvku CHAdeMO byste museli připlatit 15 900 Kč.

Peugeot Partner Full Electric – foto Jindra Lasík

Průměrná spotřeba elektrické energie se pohybovala mezi 15, 8 až 16,2 kWh na sto kilometrů, tedy ca 0,16 kW h na jeden kilometr.

Peugeot Partner Electric byl v třímístném provedení furgon L1 s délkou 4380 mm a objemem ložného prostoru ca 3300 l, pro zájemce je k dispozici ještě prodloužená verze L2 dlouhá 4628 mm. Interiér je stejný jako v klasické dodávce, jen řadicí páku nahrazuje otočný ovladač jízdního režimu. A místo ukazatele paliva má řidič k dispozici ukazatel stavu nabití akumulátorů. Kromě něho je nejdůležitějším pomocníkem palubní počítač, na kterém jsme neustále sledovali dojezd. Každou jízdu si musíte předem dobře naplánovat, abyste věděli, kde můžete vozidlo dobít a nezůstali stát někde na silnici bez kilowatthodin.

Výhodu má ten, kdo může dobíjet doma a ujede maximálně do stovky kilometrů v městském provozu. Ale musí najezdit hodně tisíc kilometrů, aby se mu elektrický Partner v ceně 694 100 Kč bez DPH zaplatil. Jinak je pro něj zajímavější verze se zážehovým motorem 1.6 VTi nebo vznětovým 1.6 HDi, za kterou v nejjednodušší výbavě zaplatí 257 900 Kč, resp. 269 900 Kč (bez DPH).

Technické údaje Peugeot Partner Full Electric:
Pohon synchronní elektromotor s permanentními magnety
Max. výkon 67 k (49 kW)/4000 ot./min.
Max. točivý moment 200 Nm/0-1500 ot./min.
Převodovka reduktor
Nápravy vpředu/vzadu McPherson/kliková s torzní příčkou
Brzdy vpředu/vzadu ventilované kotouče/bubnové
Délka x šířka x výška 4383x1810x1801 mm
Rozvor 2728 mm
Pohotovostní hmotnost  1715 kg
Užitečná hmotnost 510 kg
Zavazadlový prostor 3300 l
Maximální rychlost 110 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 21,9 s
Kombinovaná spotřeba 16,2 kWh/100 km
Cena od 694 100 Kč bez DPH

Jindřich Lasík

Celý profesní život se věnuje motorismu, první články společně s vlastními fotografiemi publikoval v sedmdesátých letech v časopisu Motoristická současnost. Velkou novinářskou školu získal v odborném měsíčníku Automobil pod vedením Ing. Milana Jozífa. Byl prvním šéfredaktorem časopisu Auto Tip, dva roky vydával časopis Autosport, patnáct let až do současnosti působí v časopisu OffROAD, dnes SUV magazín.

jindrich-lasik napsal 9 článků.Zobrazit všechny články autora: jindrich-lasik