Polyfazer – elektromobilita po česku

Jestli vám název Polyfazer zatím nic neříká, buďte v klidu, jde o zcela nový projekt, který právě vstupuje v život. Zajímat bude především majitele elektromobilů. Ostatně z hlav majitelů elektromobilů celý podnikatelský záměr také vyšel.

Při provozu elektromobilu je největším úskalím dobíjení elektrické energie. Ať už jde o rychlost dobíjení, tak i jeho dostupnost. S tím se potýkají elektromotoristé dnes a denně a kdo to s využíváním elektromobilu myslí vážně, je to pro něj klíčová otázka. Stejné otázky řeší i trojice spolumajitelů společnosti Casablanca INT s.r.o., kterým právě bezemisní mobilita učarovala a dá se bez nadsázky říci, že se stala nedílnou součástí jejich životů. V garáži na pražském Pankráci tak parkují dva vozy Testa Model S a vedle nich malý Peugeot Ion, který bude ovšem napřesrok nahrazen novinkou Tesla Model X… Ač třeba konkrétně na Pankráci máte vícero možností k dobití prázdných akumulátorů elektromobilu, dost často se nastane situace, že majitel přijede k obsazenému dobíjecímu místu. Na rozdíl od benzinové pumpy to tady ale není otázka několika minut, než ten před vámi odjede… Opustíte-li velkoměsto, je situace v ČR ještě složitější a součástí života každého majitele elektromobilu je i plánování tras a dojezdových časů se započtením doby nutné pro dobití baterií.

Polyfazer

Síť nabíjecích stanic ve tvaru trojúhelníku

To vše dohromady dalo trojici manažerů téma k zamyšlení. Výsledek toho zamyšlení je založení společnosti QMX s.r.o. a podnikatelský záměr pro „elektrifikaci“ českého území veřejnou dobíjecí sítí. Vždyť jen v roce 2014 bylo u nás registrováno více než 400 elektromobilů a pro letošní rok se odhaduje dosažení tisícovky kusů. A všechna musí pravidelně dobíjet.
Teď nechme hovořit podnikatelský záměr QMX s.r.o.: „Předmětem podnikání je budováním bezobslužné komerční sítě dobíjecích stanic pro elektromobily se 100% pokrytím dálniční sítě ČR, vývojem softwarového řešení pro online prodej elektrické energie v této síti a zajištění jejího dalšího rozvoje a provozu včetně technické údržby. Vzhledem k tomu, že mateřská Casablanca INT se mimo další zabývá i tvorbou software pro chytré telefony, nepřekvapí zastřešení celého systému aplikací pro mobil, přes kterou bude zákazník provádět online platbu za „natankování“.
A jak by měla síť Polyfazer vypadal v reálu? „Hustota sítě je volena strategicky s ohledem na požadovanou dobu dobíjení a vzdálenost, kterou je elektromobil schopen urazit. Za ideální vzdálenost se považuje takový počet km, pro který je možné načerpat potřebné množství energie během maximálně 60 minut, nebo jaký je aktuálně maximální dojezd běžných elektromobilů na trhu. Při výkonu nabíječek 22 kW se například jedná o jejich vzájemnou vzdálenost cca 100 km (vypočítáno dle průměrné spotřeby 200 Wh/km – Tesla Model S).“ K tomu spolumajitel společnosti pan Jakub Jedlička dodává: „V podstatě by mělo jít o síť tvořenou rovnostrannými trojúhelníky, kde každá strana představuje propočítaný dojezd elektromobilu. Takto je pokryté celé území ČR a zejména dálniční síť. Samozřejmě to je dané tím, že sami vlastníme elektromobily a chtěli jsme mít u nás hustější dobíjecí síť…“

Polyfazer GC Slapy

Právě na dálniční síť se Polyfazer zaměří v první etapě výstavby. Ta bude testovací jak pro samotnou společnost QMX s.r.o., tak i pro její partnery, u kterých budou dobíjecí místa dislokována. Filozofií výstavby je totiž to, že dobíjet auto je potřeba v místě, kde není problém strávit třeba tu zmíněnou hodinu času, než se elektromobil dobije. To může být čerpací stanice, motorest, obchodní centrum apod. Aktuálně probíhají intenzivní jednání s partnery a rozjíždí se výstavba. To vše je plánováno na dobu cca 12 měsíců. Následná druhá etapa bude pokračovat v rozvoji sítě i mimo lokality v bezprostřední blízkosti dálniční sítě.

Dobíjecí stanice

Dobíjecí sloupky pro ryze český Polyfazer dodává český výrobce MICOS s.r.o. z Prostějova. Jde o typ DS1 a DS4, které jsou určeny k paralelnímu dobíjení dvou elektrovozidel. Dobíjet je možné proudy 16 až 32 A, zásuvky se instalují tří, pěti nebo sedmipólové.

Casablanca INT s.r.o. & QMX s.r.o.

Společnost Casablanca INT s.r.o. je ryze česká telekomunikační firma působící na trhu více jak 19 let. Nabízí komplexní ICT služby od internetového připojení až po cloud computing. V posledních letech se orientuje na rozvoj cloudových sw služeb (SaaS) a vývoje software pro chytré telefony. Společnost QMX s.r.o. je dceřinou společností výše uvedené společnosti Casablanca INT s.r.o. Pod původním názvem působila jako její servisní organizace zajišťující výstavbu a provoz páteřní infrastruktury a metropolitní sítě v oblasti Praha – město a Střední Čechy.

Elektromobilita v ČR

Elektromobilita je současným světovým moderním trendem a vlastníků elektromobilů každoročně přibývá. V roce 2014 jich bylo v Čechách registrováno více jak 400 a odhadováno je, že do konce roku 2015 bude registrováno až 1000 elektromobilů. Výhled na rok 2020 hovoří dokonce až o 200 000 registrovaných vozech. S příchodem vozů značek TESLA Motors, BMW, Nissan a VW se cestování elektromobilem dostává i daleko za hranice velkých měst…