Elektromobil StudentCar SCX – Půjde do výroby?

Elektromobily mohou vzniknout nejen ve velkých nebo menších automobilkách, ale také třeba na školách. Důkazem je dvoumístný sportovní automobil s přímým nezávislým pohonem všech kol, který vyvinuli studenti a odborníci Vysoké škole báňské – Technické univerzity Ostrava na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství, za finanční podpory Technologické agentury ČR (TAČR).

StudentCar SCX – foto RZAE

Elektronický diferenciál, rychlá výměna pohonných baterií, optimální rozložení hmotnosti a dojezd na jedno nabití až 180 kilometrů. To jsou některé z předností unikátního prototypu sportovního elektromobilu StudentCar SCX. Jen pro zajímavost za poslední čtyři roky podpořila TAČR 36 projektů, na kterých se podílela VŠB-TU. Podpora aktivit univerzity na těchto výzkumných a inovačních projektech s možností aplikace jejich výsledků v praxi přesáhla 123 milionů korun.

StudentCar SCX využívá koncepci čtyř synchronních elektromotorů řízenými čtyřmi frekvenčními měniči. Elektromotory přímo pohánějí jednotlivá kola, a tudíž není třeba převodovka. Toto řešení je unikátní, jak v porovnání s českou, tak světovou konkurencí. Výkon motorů (4 x BLDC kapalinou chlazený) je 220 kW a maximální točivý moment 640 Nm. Vůz o hmotnosti 1438 kilogramů zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,9 s, na 150 km/h za 9,2 sekundy. Zdrojem energie je soubor akumulátorů firmy EVC, který tvoří tři sta kusů článků LiFe P04 s kapacitou 17 kWh a napětím 320 V.

Zatáčky přes 1 G

StudentCar SCX – foto RZAE

Díky koncepci Torquevectoring využívá vozidlo funkce aktivních elektronických diferenciálů, dodávající perfektní jízdní vlastnosti. Zatáčky SCX projíždí bez problémů ve vysokých rychlostech, s bočním přetížením více než 1 G. Nosný příhradový rám je ocelový, karoserie kompozitová. Přední a zadní kola jsou zavěšena nezávisle, vpředu na lichoběžníkové nápravě, vzadu víceprvkové. Na prototypu najdete jen málo dílů, které nebyly vyvinuty a vyrobeny přímo pro elektromobil. Jedná se o součásti, které i renomované automobilky nakupují od subdodavatelů. Například hliníková kola, sedačky, tlumiče, brzdy, rádio, atd.

A pozor. Probíhají aktivity směřující k výrobě limitované série! Cenu vozu, která se velmi odvíjí od celé řady výrobně technologických aspektů, zatím nelze stanovit. V současné době se hledá vhodný investor. Zájemci si automobil budou moci prohlédnout na letošním podzimním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Jindřich Lasík

Celý profesní život se věnuje motorismu, první články společně s vlastními fotografiemi publikoval v sedmdesátých letech v časopisu Motoristická současnost. Velkou novinářskou školu získal v odborném měsíčníku Automobil pod vedením Ing. Milana Jozífa. Byl prvním šéfredaktorem časopisu Auto Tip, dva roky vydával časopis Autosport, patnáct let až do současnosti působí v časopisu OffROAD, dnes SUV magazín.

jindrich-lasik napsal 9 článků.Zobrazit všechny články autora: jindrich-lasik