Autosalon Ženeva 2017: Konec dieselů v nedohlednu

Kauza Dieselgate s falšováním emisí naftových vozů koncernu Volkswagen odstartovala debaty, kdy skončí v autech klasické spalovací motory. A jaké pohony by je mohly plnohodnotně nahradit. 87. ročník světového autosalonu v Ženevě s jasnou převahou aut s benzínovými a naftovými motory naznačuje, že to bude ještě dlouhá cesta.  

Volkswagen e-Golf Touch – foto Jan Říha

V hale 1 má Volkswagen výstavní plochu poloviny fotbalového hřiště. Najdete na ní desítky modelů, obejít je všechny a prohlédnout si je vám zabere dobrou půlhodinu. Během ní ale narazíte na jediný elektrický vůz – VW e-Golf! I tím se potvrzuje skutečnost, že Volkswagen dál počítá se svými spalovacími motory. „Jasno máme v tom, že určitě do roku 2025 neskončí. Podíl elektromobilů se zvýší, ale zatím se bavíme o tom, že budou tvořit 20 až 25 procent naší nabídky,“ odhaduje Daniel Harant z českého zastoupení Volkswagenu.

Na rychlý konec spalovacích motorů nesází ani motoristický publicista Vladimír Rybecký: „Pokud někdo tvrdí, že diesely úplně zmizí, není to pravda. Užitkové vozy, nákladní auta, lodě, lokomotivy budou jezdit na naftu. V současné době se vede boj proti naftovým motorům v osobních autech. I tak si ale myslím, že ještě dlouho budou naprosto dominantním pohonem osobních aut spalovací motory.“

Budoucnost elektromobilů je spojená s vodíkem

Renault Zoe – foto Jan Říha

Což se týká hlavně benzínových. Diesely by částečně mohly nahradit hybridní auta. Současné elektromobily do zástrčky jsou podle vývojářů automobilek jen předstupněm e-mobility budoucnosti, kterou se stane využití vodíku. „Ideální použití elektromotoru je v případě, kdy si auto vyrábí elektřinu samo. Tedy výroba pomocí palivového článku pomocí vodíku,“ zdůrazňuje Martin Peleška z českého zastoupení Toyoty. K tomu ale bude potřeba vybudovat dostatečnou síť vodíkových čerpacích stanic. A to bude trvat. Takže nejméně deset let budou hlavním pohonem osobních aut spalovací motory na benzín i naftu.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 38 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha