Novinka v ČR – Dodávkový elektromobil vyvinutý německou poštou

Do České republiky přijíždí pošťácký dodávkový elektromobil StreetScooter WORK. Stal se hvězdou veletrhu 6. mezinárodního veletrhu výroby, rozvodu a efektivního využití energie For Energo.

StreetScooter WORK byl skutečně vyvinutý přímo německou poštou hlavně pro potřeby doručování zásilek. Možná i proto by zpracování auta v soutěži o nejlepší design žádnou cenu nevyhrálo, na druhou stranu jsou použité materiály robustní a připravené pro každodenní práci „bez rukaviček“. Životnost elektromobilu je naplánována na minimálně 16 let, při provozu 6 dní v týdnu, 10 hodin denně. Za pozornost stojí i ergonomie auta. Panty dveří, madla, kliky, sedačky i nákladové hrany podléhají základnímu zadání – maximální funkčnosti. V interiéru najdete jednoduché ovládací páčky a přístrojovou obrazovku místo klasických budíků. Středovému panelu dominuje tablet Parrot, který v sobě ukrývá navigační systém, multimediální přehrávač, handsfree i webový prohlížeč. Na přání je možné zastavět do vozu i klimatizaci.

Pošťácký elektromobil zvládne po dobití víc než stovku kilometrů

Pohled do interiéru napoví v jeho účelnosti

K dispozici jsou celkem tři verze StreetScooter WORK a dvě délky rozvorů. Příplatkově se dá zvolit větší baterie, která je stejně jako slabší umístěna v podlaze. V praxi s elektromobilem němečtí pošťáci najedou 80–120 kilometrů. Nabíjení je možné výhradně z elektrické sítě, prozatím není podporovaná varianta rychlodobíjení. Základ elektromobilu tvoří žebřinový rám, zadní náprava je tuhá, přední nezávisle zavěšená. Palubní systémy a osvětlení živí standardní autobaterie. Mimochodem WORK využívají i technické služby měst. Z výrobní produkce asi 20 000 kusů ročně jde polovina německé poště a druhá část ostatním zákazníkům. Cena tohoto pracovního auta se vešla těsně pod milion korun. (37 000 Eur)

Kromě pošťáckého elektromobilu se na veletrhu For Energo ukázaly například TESLA S Roadster nebo Nissan e-NV200 se sklolaminátovou nadstavbou čili Voltia Maxi. Za jejím zrodem stojí slovenská společnost Voltia. Upravené e-NV200 na Slovensku používá kurýrní společnost DPD. Zaujaly nás taky elektrický motocykl, plně elektrický Ford Focus, FIAT 500 EV i pojízdné elektrické UFO, jehož pohon byl vyvíjen nedaleko Hradce Králové.

Nová chytrá nabíječka Nikola

Co se příslušenství k elektromobilům týká, líbila se nám novinka společnosti QMX, která provozuje komplexní systém dobíjecích stanic a jejich softwarového řízení značky Polyfazer. Řeč je o ryze české rychlodobíjecí stanici pro elektromobily, nesoucí název NIKOLA, odkazující na Nikolu Teslu, velkého  propagátora střídavého proudu. Stanice podporuje konektory CHADEMO, COMBO i Mennekes.

Otočný kloub nahoře byl technologickým oříškem

Softwarové řešení nabízí možnost platby za dobití jak na fakturu, tak platit za nabíjecí čas i kilowatty kartou nebo SMS zprávou. Vše usnadní aplikace dostupná pro chytrá zařízení s iOS nebo Android, kde najdete i mapu všech využitelných stanic. Jestliže cestujete s elektromobilem do Německa a používáte místními oblíbený Hubject, budou si nabíječky Polyfazer rozumět i s ním.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 23 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik