Elektrický Nissan LEAF AT-EV pojede Mongol Rally dlouhou 16 000 km

Projekt Plug In Adventures, který podporuje jízdu elektromobily, připravil speciálně upravenou verzi Nissanu LEAF, která se stane prvním plnohodnotným elektromobilem v soutěži Mongol Rally. Soutěž je dlouhá 16 tisíc kilometrů (10 tisíc mil) a v létě 2017 odstartuje ze Spojeného království s cílem v Mongolsku.

Speciál se jmenuje LEAF AT-EV (All Terrain Electric Vehicle) a jeho základem je standardní model Nissan LEAF 30kWh Acenta, který na jedno nabití dokáže ujet až 250 kilometrů. Kvůli lepšímu výkonu na nezpevněných cestách je auto obuto do kol kol Speedline SL2 Marmora s úzkými pneumatikami Maxsport RB3. Pro jízdu v náročném terénu nesmí chybět ocelové pláty navařené na spodní stranu trojúhelníkových ramen, speciální zástěrky a hliníkový 6 milimetrů tlustý spodní kryt motorové části.

Terénní elektrický Nissan LEAF AT EV 10

Na upravený střešní nosič konstruktéři pověsili světelnou rampou Lazer Triple-R 16 se světlomety LED, které budou v nejodlehlejších etapách soutěže sloužit jako přídavná nízkonapěťová přední světla s intenzitou 16 400 lumenů. Přestavbu má na svědomí britská společnost RML Group, jednička v technických úpravách, díky kterým auta dosahují vysokého výkonu.

„Soutěž Mongol Rally je zatím naším nejnáročnějším počinem, kterého se s elektromobilem účastníme. Účast už ale plánujeme hodně let. Čím budeme východněji, tím méně nabíječek pro elektromobily bude na trase k dispozici. Taky navigace v terénu bude stále složitější,“ uvědomuje si Chris Ramsey, zakladatel projektu Plug In Adventures.

„Přesto bylo naše rozhodnutí pro Nissan LEAF jednoznačné. Auto velmi dobře znám. V celé Evropě má k dispozici nejširší síť rychlonabíjecích stanic. Vůz vybavíme 240V zástrčkou Commando, takže i v těch nejodlehlejších oblastech, kde nejsou rychlonabíjecí stanice, budeme moci dobíjet akumulátor a stále pokračovat v jízdě. Tato cesta je ale o zážitku z cestování, ne o jízdě na čas do cíle závodu. Už se nemůžu dočkat, až vyrazím na trasu a po cestě budu moci lidem, ať už jsou odkudkoli, vysvětlovat výhody elektromobilů,“ těší se Chris Ramsey.

Účast v rally pomůže zmapovat dobíjecí sítě v odlehlých oblastech

Na cestě plánuje Chris dělat pravidelné zastávky, během kterých chce mezi místními obyvateli propagovat výhody provozu plně elektrického vozidla. Bude taky využívat platformu What3Words, která pomáhá zmapovat dosud nezmapované dobíjecí sítě. Řidiči, kteří tudy se svými elektromobily pojedou později, se tak budou moci spolehnout na přesně vyznačenou polohu dobíjecích míst.

Soutěž Mongol Rally se nejede na čas a účastníci soutěže si své vozy upravují s cílem dosáhnout co největšího pohodlí při cestě na dlouhou vzdálenost. U vozu LEAF AT-EV se úpravy interiéru týkaly především snížení hmotnosti a zvětšení objemu úložných prostor. Prostor řidiče a spolujezdce zůstal, kromě přidaných gumových podlahových rohoží, beze změny. Za oběť účasti v soutěži padla zadní řada sedadel i s bezpečnostními pásy. Tím se podařilo snížit hmotnost o 32 kilogramů. Do prostoru zavazadelníku přibyl hasicí přístroj a zdravotnická sada Medi Kit.

Zajímavosti k projektu Plug In Adventures

Projekt založil Chris Ramsey v roce 2011 kvůli své vášni pro dobrodružství a pro elektromobily. Cílem projektu, do kterého patří například i skupina skotských fanoušků elektromobilů, je oslovit veřejnost netradičním a jedinečným způsobem, který vyzdvihne vše, co s elektromobily souvisí.

Terénní elektrický Nissan LEAF AT EV 8

V září roku 2015 během pouhých dvou dnů projeli lidé z projektu Plug In Adventures 2660 kilometrů dlouhou trasu z vesnice John O‘Groats až na mys Land’s End a zpět. Vozem, který tuto trasu absolvoval, byl 24kWh Nissan LEAF, který po cestě využíval pouze veřejně dostupná a bezplatná nabíjecí místa.

V dubnu roku 2016 úspěšně dokončili také podnik North Coast 500, a to v modelu LEAF 30kWh. Náročnému 805 km dlouhému silničnímu okruhu okolo Skotské vysočiny se přezdívá „Skotská Route 66.“

Všechna tato dobrodružství posloužila Chrisovi jako příprava na Mongol Rally, která je co do významu a náročnosti vrcholem jeho úsilí spojeného s elektromobily.

Co je Mongol Rally

Mongol Rally je 16 000 km dlouhá charitativní jízda evropskými i asijskými horami, pouštěmi i stepí. Koná se každé léto a první ročník se jel v roce 2004. Událost pořádá skupina The Adventurists (http://www.theadventurists.com). Podle pravidel musí účastníci trasu absolvovat v malém voze s motorem o objemu pod jeden litr.

Posádky charitativní jízdy se nemohou spolehnout na žádné asistenční týmy, účastníci musí veškeré potíže zvládnout vlastními silami. Mongol Rally 2017 startuje v neděli 16. července.

 

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 38 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha