Elektromobil Kia Soul EV nově zvládne na dobití až 250 km

Automobilka Kia zapracovala na prodloužení dojezdové vzdálenosti modelu Soul EV. Nový výkonnější akumulátorový modul v modelovém provedení 2018 zvýšil dojezd z 212 na 250 kilometrů v kombinovaném cyklu podle metodiky NEDC.

S novým modelovým rokem 2018 Kia Soul EV představuje mírné změny masky chladiče kvůli zlepšení celkové aerodynamiky. Otvor přívodu vzduchu ve spodní části předního nárazníku se o něco zmenšil kvůli snížení aerodynamického odporu – zejména při rychlejší jízdě mimo město.

Nový vůz obouvá pneumatiky Michelin s nízkým valivým odporem, které taky přispívají k delšímu dojezdu tohoto modelu. Brzdy jsou osazeny silnějšími vratnými pružinami, které po uvolnění brzdového pedálu rychleji přitahují nazpět brzdové destičky, a tak snižují případné drhnutí. Nové pružiny nemají žádný vliv na účinnost systému rekuperačního brzdění, které dokáže při jízdě na volnoběh nebo při brzdění přeměnit až 12 % kinetické energie auta a dodat ji zpět do akumulátoru.

Nová výkonnější soustava baterií

Modernizovaná Kia Soul EV používá vylepšený akumulátorový modul typu Li-Ion o vyšší hustotě energie a s vyšší kapacitou. Počet samostatných akumulátorových článků narostl ze 192 na 200 a zároveň technici zapracovali na optimalizaci směsi elektrolytů. Napětí celého modulu tak vzrostlo ze 360 na 375 voltů při současném zvýšení energetické kapacity o 11 % (z 27 na 30 kWh).

Elektronická jednotka řízení energie (EPCU) akumulátorového modulu kromě toho používá upravený nízkonapěťový DC/DC měnič kvůli hospodárnější konverzi energie z akumulátorových článků. Konstruktéři Kia dokázali vměstnat modernizovaný akumulátorový modul pod zadní lavici tak, aby výrazněji nezasahoval do prostoru kabiny.

Odhalená Kia Soul EV

„Soul EV je první celosvětově prodávaný elektromobil značky Kia, který má stále vyšší oblibu u evropských zákazníků hledajících ekologický vůz s nápadným designem. Prodeje tohoto modelu během prvního letošního čtvrtletí vykázaly meziroční nárůst o 28 procent. Díky změnám modelového provedení 2018 bude tento vůz z pohledu zákazníka ještě atraktivnější, zejména zásluhou delšího jízdního dosahu mezi dobíjeními,“ říká Artur Martins, viceprezident pro marketing a produktové plánování ze společnosti Kia Motors Europe.

Infotainment vám najde dobíjecí stanici

Důležitou praktickou výbavou modelu Soul EV je systém palubního infotainmentu a navigace se zobrazováním dobíjecích míst v okolí a podrobné informace o zbývajícím dojezdu a stavu nabití akumulátoru.

Dotykový displej systému infotainmentu standardně podporuje technologie Android Auto™ i Apple CarPlay™, a tak na cestách umožňuje bezproblémovou integraci chytrých telefonů s přístupem k aplikacím a funkcím Google nebo Apple. Tento systém zvládá hlasové ovládání a dovoluje uživatelům streamovat oblíbené skladby nebo audio knihy, bezpečně a snadno telefonovat nebo přistupovat k funkcím navigace prostřednictvím map Google nebo Apple.

Kia Soul EV se na evropských trzích začne prodávat během druhého čtvrtletí roku 2017. Svou cenu už má i na tom českém: 869 980 korun. Kia dává na vůz včetně akumulátoru sedmiletou záruku s omezením na 150 tisíc kilometrů.

Kia ještě letos představí inovované ekologické pohonné jednotky typu „plug-in hybrid“ pro modely Niro a Optima Sportswagon. Cílem automobilky je do roku 2020 snížit průměrnou flotilovou spotřebu paliva o 25 procent oproti úrovni roku 2014.

KIA SOUL EV 2018 – TECHNICKÁ SPECIFIKACE (EU):

Karoserie a podvozek

Pětidveřové pětimístné kompaktní SUV, samonosná celokovová (ocelová) karoserie. Elektromotor o výkonu 81,4 kW, napájený Li-Ion akumulátorovým modulem o kapacitě 30 kWh; pohon předních kol prostřednictvím jednostupňového redukčního převodu.

Elektromotor

Typ                              Synchronní střídavý motor s permanentním magnetem

Napětí                          375 V

Max. výkon                  81,4 kW (111 k) při 2730 až 8000 ot/min

Max. točivý moment      285 Nm při 0 až 2730 ot/min

Vysokonapěťový akumulátorový modul

Typ                                         lithium-polymerový

Napětí                                     375 V

Kapacita                                   30 kWh

Výkon                                      90 kW

Kapacita                                  80 Ah

Palubní dobíjení                       6,6 kW

Hustota energie (články)           200 Wh / kg

Podvozek a odpružení

Vpředu                Plně nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče. Příčný zkrutný stabilizátor

Vzadu                 Kliková náprava s příčnou torzní tyčí (CTBA), samostatné vinuté pružiny a plynové tlumiče

Řízení

Typ                                                      Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem na sloupku

volantu

Zpřevodování/počet otáček volantu       15,7:1 / 2,85 mezi kraj. polohami

Poloměr otáčení                                   5,3 m

Brzdy

Vpředu             300 mm kotoučové s odvětráváním

Vzadu              284 mm kotoučové bez odvětrávání

Kola a pneumatiky

Standardně       16″ litá kola, pneumatiky 205/60 R16

Rezerva           Sada na opravu pneumatiky

Rozměry (mm)

Exteriér

Celková délka              4140                Celková šířka bez zrcátek         1800

Celková výška             1593                Rozvor náprav                          2570

Velikost zavazadlového prostoru (litry, VDA)

Za        1. řadou sedadel           891

Za        2. řadou sedadel           281

Hmotnost (kg)

Pohotovostní hmotnost             1505 – 1563

Provozní hmotnost                   1580 – 1638 (vč. řidiče)

Celková hmotnost                    1960

Jízdní výkony a dojezd

Maximální rychlost (km/h)         145

Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)    11,3

Max. dojezdová vzdálenost       250 km

Spotřeba energie                      143 Wh / km

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 48 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha