V Berlíně jezdí elektrický autobus s robotickým řízením

Jmenuje se Olli a umí řídit sám. Vejde se do něj osm cestujících a jezdí rychlostí asi 9 kilometrů v hodině. To všechno zatím v testovacím provozu, ale za pár let může být všechno jinak.

Olli připomínající zakulaceným designem kabinu lanovky má ještě problémy s rozpoznáváním překážek. Někdy je vidí tam, kde nejsou. A když tam jsou, nedokáže je zatím snadno objet. To vše se odehrává na uzavřené testovací trase na jihu německé metropole. „Za čtyři roky bychom chtěli být tak daleko, že Olli sám zvládne dojet přímo z továrny k zákazníkovi, který si ho objedná,“ plánuje Damien Declercq ze společnosti Local Motors, která robotický autobus vyvíjí.

 

Olliho zatím jistí obsluha

Olli má v pracovním popisu desetiminutové jízdy, které ve všedních dnech absolvuje během pracovní doby každou půlhodinu a to opakovaně. Jeho řidičské schopnosti zatím jistí obsluha, která v dá v případě potřeby autobusu manuálně povel, aby pokračoval v jízdě, nebo ho joystickem naviguje při objíždění překážky. Do konce roku by to ale měl Olli podle Declercqa umět sám. Pomoci tomu mají nové čtyři lidary, které doplní stávající čtyři. Těmi při využití laserových paprsků určuje svou polohu. Pak už bude možné testovat autobus v běžném provozu.

 

 

Samořiditelný autobus Olli se už podíval i do světa. Tři jezdí ve Spojených státech a v Dánsku. A další kusy jsou ve výrobě. Pořizovací cena je zatím velmi vysoká, v přepočtu skoro sedm a půl milionu korun. S počtem prodaných kusů a rozšířením výroby by se ale měla snižovat.