Volkswagen na cestě k ekologickým pohonům

Volkswagen po kauze Dieselgate pracuje ještě usilovněji na budoucnosti svých aut. Mezi aktuální novinky na cestě k ekologickým autům patří nejen elektrifikace, ale i funkce setrvačné jízdy pro spalovací motory.


VW e-Golf 1

V oblasti elektrifikace sahá spektrum od nového mikrohybridního systému s nízkými náklady až po zdokonalený elektrický pohon, napájený z akumulátorů. Volkswagen letos představil  funkci setrvačné jízdy FMA („Freilauf Motor Aus“) pro spalovací motory, která úplně vypíná motor při jízdě setrvačností. „Nosným pilířem naší strategie v oblasti pohonu jsou částečně a zcela elektrifikovaná poháněcí ústrojí,“ vysvětluje Friedrich Eichler, vedoucí vývoje agregátů značky Volkswagen. „Speciálně u Golfu pokrývá nyní naše technické spektrum všechny požadavky zákazníků. Nový mikrohybridní systém ‚Freilauf Motor Aus‘, krátce FMA, tvoří cenově výhodný stupeň elektrifikace na základě 12V elektrické sítě.“

Setrvačný systém uspoří desetiny litru paliva

Systém FMA spolupracuje v novém modelu Golf TSI BlueMotion, který bude uveden na trh v létě 2017, s převodovkou DSG typu DQ200. Při jízdě rychlostí až 130 km/h nabízí FMA řidiči charakteristiku, podobnou hybridnímu pohonu. Při uvolnění pedálu plynu může Golf pokračovat v jízdě setrvačností se zcela vypnutým motorem. Systém snižuje spotřebu paliva v praktickém provozu až o 0,4 l/100 km, v porovnání s dosavadní funkcí setrvačné jízdy s motorem běžícím na volnoběh klesne spotřeba paliva o 0,2 l/100 km.

Nový systém FMA značky Volkswagen doplňuje elektrickou síť s napětím 12 V o kompaktní lithium-iontový akumulátor, který napájí elektrické spotřebiče při jízdě setrvačností. Elektronický polovodičový spínač „Q-Diode“ reguluje tok proudu mezi lithium-iontovým a olověným akumulátorem. Na konci fáze setrvačné jízdy je motor modelu Golf TSI BlueMotion, mimořádně úsporný čtyřválec 1.5 TSI Evo1, spuštěn různými způsoby v závislosti na rychlosti jízdy a jízdní situaci: spouštěčem, spojkami převodovky DSG nebo kombinací spouštěče a spojky.

U elektrického Golfu prodloužen dojezd

Vysokopaměťové akumulátory nového VW e-Golf

Střed nabídky elektrifikovaných pohonů tvoří hybridní systém s možností externího nabíjení v modelu Golf GTE, na vrcholu portfolia pak stojí čistě elektrický pohon, napájený akumulátory, který Volkswagen nabízí v novém modelu e-Golf. V tomto evolučním stupni poskytuje elektromotor nového modelu e-Golf nejvyšší výkon 100 kW a točivý moment 290 N.m, což je o 15 kW, resp. 20 N.m více než dosud. Sprint z 0 na 100 km/h trvá pouhých 9,6 sekundy, nejvyšší rychlost byla zvýšena o 10 km/h na 150 km/h. Kromě toho vzrostla kapacita sady lithium-iontových akumulátorů z 24,2 na 35,8 kWh, a to díky vylepšenému chemickému složení a konstrukci akumulátorových článků. Z toho vyplývá značné prodloužení dojezdu – v kombinovaném režimu EU z dosavadních 190 km až na 300 km.

Revolucí v elektrifikaci VW bude nová platforma

VW I.D.CROZZ viděli poprvé návštěvníci autosalonu v Šanghaji

Volkswagen podnikne další velký krok v oblasti elektrifikace modulární platformou MEB pro vozidla s elektrifikovaným pohonem. „MEB kombinuje jízdu s nulovými lokálními emisemi se suverénní mobilitou při cestování na dlouhé vzdálenosti,“ říká šéf vývoje agregátů Friedrich Eichler. „Tvoří základ pro naši novou generaci elektromobilů, kterou budeme velkosériově vyrábět na celém světě. Jejich pohon s inteligentním řízením zajistí vysokou hospodárnost a zároveň cestujícím zprostředkuje nové zážitky z mimořádně komfortního cestování automobilem, a to včetně autonomní jízdy.“

První model, který bude používat tuto zcela nově vyvinutou platformu pro elektrický pohon a síťové propojení, bude uveden na trh v roce 2020. Výhledem na potenciál nové platformy jsou technické studie BUDD-e, I.D. a I.D. BUZZ, které už značka Volkswagen představila.

 

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 38 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha