Test Hyundai IONIQ – Elektrizující zážitek za milión

Auta využívající alternativní pohony stoupají v poptávce, na což musí automobilky pružně reagovat. Z výrobních linek v Jižní Koreji proto sjíždí i tři varianty modelu Ioniq. My jsme vyzkoušeli plně elektrickou verzi, která překvapila hned v několika ohledech.

Zadní náprava je pevná

Vývoj karoserie byl podřízen nízkému aerodynamickému odporu, proto se vpředu nachází poměrně nevzhledná náhrada za mřížovitou masku chladiče. Na bocích nehledejte žádné divoké prolisy, ale čisté rovné linie. Ševelení vzduchu kolem auta zakončuje jeho zvýšená záď se třetím brzdovým světlem. Jestliže chcete obdivovat podvozkové komponenty Ioniqa, máte smůlu, podvozek je kompletně zakrytý, opět kvůli aerodynamice. Větší dojezd zajistí také pneumatiky Michelin s nízkým valivým odporem, obuté na 16“ litých discích. Čočkové potkávací světlomety využívají technologii LED, zatímco dálkové pouze halogeny. Přední mlhovky byste tu také hledali marně.

Prostornost především

Maximální rychlost je 165 km/h

Interiér je tradičně zaměřen na komfort, prostornost a bohatou základní výbavu. Bohužel jsme byli zklamaní z laciného zpracování plastových dveřních výplní a tvrdých loketních opěrek. Ergonomie palubní desky s přehledným rozmístěním tlačítek podpoří jízdní pohodlí, ovšem netradiční změnu nacházíme na středovém tunelu. Ovládací panel s koženou dlaňovou opěrkou je vybaven přepínači s piktogramy udávající směr pohybu auta i regulátory výhřevu a klimatizování sedadel, které ovšem ani na plný výkon příliš nechladilo. Pro úsporu energie můžete využívat distribuci vzduchu směřovanou jen na řidiče a nadefinovat si účinnost klimatizace v nastavení jízdních režimů. Hyundai Ioniq oplývá celou řadu elektronických asistentů, včetně aktivního udržování vozu v jízdních pruzích. Pochválit musíme přehledný navigační systém v češtině s přidanými body zájmu – nabíjecími stanicemi, takže máte přehled, kde se nachází nejbližší elektrická čerpačka. Celou filosofii elektrifikace reprezentuje také redukce okolního hluku, kdy je okolní šum téměř neslyšitelný.

Klíčem k úspěchu je neutrál

Předem upozorňujeme, že v průběhu testování jsme elektromobil používali ve všech jízdních režimech a s aktivní automatickou klimatizací. Ekonomickou jízdou reálně ujedete kolem 200 km na jedno nabití. Jestliže budete Ioniqu šlapat na krk, dojezd se sníží asi na polovinu. Jízda po dálnici není největším žroutem energie, pokud pojedete optimální rychlostí do 100 km/h.

Multifunkční volant s ovládáním multimédií

Kotoučové brzdy auta se budou většinu času nudit, jelikož volitelná čtyřstupňová rekuperace auto spolehlivě zpomaluje. To však není vždy to správné řešení, lovci nejdelších ujetých vzdáleností z kopce vyřazují do neutrálu. Především Ioniqovu aerodynamickou konstrukci a hmotnost kolem 1500 kg využijete pro dlouhé „plachtění“ s minimální spotřebou elektriky. Za pravdu vám dá i počítadlo zbývajících kilometrů, jejichž počet stoupne. Nabíjení ze sítě zabere 13-14 hodin, z běžné dobíjecí stanice 4-6 hodin a na rychlonabíječce strávíte 20-30 minut.

Vysoká vstupní investice

Ze zásuvky dobijete za 13-14 hodin

Plni očekávání jsme se po pár dnech ekonomické jízdy rozhodli otestovat jeho akceleraci. S volbou jízdního režimu SPORT se změnil vzhled na elektronické přístrojové desce, sešlápli jsme plyn na podlahu a očekávali podobný zážitek jako v BMW i3, které z místa doslova vystřelí. Tady se nic takového nekonalo, jistěže 295 Nm od 0 pocítíte a na semaforech spráskáte většinu běžných osobáků, ale výkon 88 kW (120k) na sportovní radovánky zkrátka nestačí. Hyundai Ioniq nabídne komfort, prostor a hodně výbavy už v základním provedení. Jeho uplatnění v městském provozu či na trasách do 100 km nebude mít v porovnání s klasickými fosilními palivy ekonomickou konkurenci. Dobíjecí stanice rostou jako houby po dešti a přítomnost konkurence nutí provozovatele nabíječek udržovat nízkou cenovou hladinu za odebranou energii. Globální problém všech elektromobilů je ale vysoká vstupní investice, především akumulátory tvoří třetinu celkové ceny. Firemní zákazníci si mohou dnes uplatnit finanční dotaci na koupi elektromobilu, což jej i s odpočtem DPH činí finančně dostupnějším.

 

Základní technické údaje:

Hyundai IONIQ Electric, EV ULTIMATE

Motor: synchronní motor s permanentním magnetem

Typ baterie elektropohonu: Lithium polymerová (LiPol)

Výkon: 88 kW (120 k)

Točivý moment: 295 Nm

Rychlost: 165 km/h

Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,9 / 10,2 (režim Sport / Normal)

Maximální dojezd (km): 280 km

Provozní hmotnost: 1495-1550 kg

Nosnost: 385-330 kg

Rozměry: 4470 x 1820 x 1450 mm

Rozvor: 2700 mm

Světlá výška: 140 mm

Objem zavazadlového prostoru: 350/1410 l

Základní cena: 999 900 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 47 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik