Elektromobil za 30 haléřů na km ve službách městské policie

Není to tak dávno, co policejní složky napříč republikou dostaly od BMW Group ČR zapůjčeny elektromobily modelové řady i3 a jeden kus i8. Neslavná nehoda hybridního sporťáku vrhá stín pochybností. Nicméně elektrická auta mají obecně u policie smysl a praktické využití. Tak jako plně elektrické kompaktní i3 u hradecké městské policie.

Znak městské policie Hradec Králové na kapotě

Nenápadný vjezd poblíž centra Hradce Králové ukrývá stanici městské policie, kde má své vyhrazené parkovací místo jediný policejní elektromobil v okolí. Vzhledem ke konstrukci střechy z uhlíkových vláken jej hradečtí nevybavili výstražným majákem. V praxi ani není potřeba. Ačkoli výkon 125 kW (170 k) s maximálním točivým momentem 250 Nm dostupným od nuly by k zadržení kdejakého ujíždějícího auta hravě dostačoval, má městský „bavorák“ jiné využití. Přepravuje policisty přednášející na školách nebo s ním velitel objíždí jednotlivá stanoviště. V neposlední řadě slouží elektromobil také ke služebním cestám.

Ekonom jásá

Zadní dveře jsou hodně malé

Palivové náklady se u běžně využívaných vozů Škoda Yeti s motory 1.2 a 1.4 TSI pohybují mezi 3 – 3,30 korunami na jeden kilometr, zatímco i3 jezdí průměrně za 30 haléřů za kilometr. Policisté mohou využívat také nabíjecí stanice společnosti ČEZ, která poskytuje neomezené dobíjení za 500,- měsíčně. Ačkoli má město smluvní ceny na pohonné hmoty, elektřině nelze finančně konkurovat, nemluvě o třetinových nákladech na servis.  Jenže problém tkví ve vysoké pořizovací ceně elektromobilů a jejich ekonomické návratnosti. Zatímco Nissan Leaf dorovná nákupní cenu za 3,5 roku, BMW i3 by muselo ušetřit ještě 300 000,- navíc. Podle slov ředitele hradecké městské policie pana Ing. Miroslava Hlouška, který by uvítal minimálně polovinu vozového parku na elektřinu, takový nákup v současné době není možný, „Auta jsou hodně drahá a já se nevejdu do ceny, pomohlo by, kdyby na to byly větší dotace“.

Vůle by byla, ale cena brání

Teoreticky by pak mohly v Hradci sloužit elektrické dodávky e-NV200, jejíž půlroční testování proběhlo dříve. „Měla sice dojezd 120 km, ale chlapům se do toho dobře nastupovalo i s vybavením a všechno se tam vešlo“, vzpomíná technik. Aktuálně zapůjčená i3 bude k dispozici strážníkům ještě tři měsíce, potom ji musí bez poškození vrátit. „Spoluúčast při havárii máme 30 000 Kč, takže ten kdo ho řídí, by měl mít takzvanou pojistku na blbost,“ připomíná ředitel hradecké městské policie.

Auto nemá žádné dodatečné policejní vybavení

Někteří policisté si stěžují na méně místa a špatné nastupování i vystupování ze zadních sedadel. Také příď palubní desky a části výplně dveří jsou vyrobeny z nevzhledného recyklátu, což u auta za cenu přes 1 milión korun působí kontroverzně. Dojezdová vzdálenost na jedno nabití se vyšplhá v městském cyklu ke 200 km, což bohatě pokryje kilometrový nájezd za jednu směnu. „Kdybychom si tady pak nechali vybudovat rychlonabíječku, auta by se během přestávky dobila pro další hlídku,“ dodává s nadšením technik. V Hradci Králové se tedy elektroaut u městské policie jen tak nedočkáme, i když vůle ze strany vedení by tady byla.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 47 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik