Učni ze Škoda auto postavili atraktivní elektrobuginu

Každý rok navrhují a staví učni Středního odborného učiliště strojírenského Škoda auto svůj učňovský vůz. Letos se rozhodli pro elektricky poháněnou buginu, která dostala jméno Škoda Element. Písmeno E odkazuje na elektřinu, samotné jméno zase na skutečnost, že elektropohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility.

Škoda Element je dvoumístná

22 učňů ve věku 17 a 18 let si rozhodnutí, jaký vůz má vzniknout, nechali pořádně projít hlavou. „Elektromobilita není jen přechodný trend – je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ vysvětluje Daniel Launa, jeden z učňů, volbu letošního týmu. Škoda Element vychází z modelu Citigo. Dvoumístná plážová bugina nemá střechu ani boční dveře. Pod kapotou pracuje elektromotor o výkonu 60 kW (82 koní). Zcela nové uspořádání má díky kreativním nápadům učňů také interiér.

Na autě se pracovalo 1500 hodin

Projekt letošního učňovského auta začal na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 pracovali učni nejen na papíře a v počítači, ale hlavně v dílně se svářečkou a s nůžkami na plech. Střecha musela pryč, boky vozu jsou kompletně přepracovány, zavazadlový prostor byl uzavřen víkem. Nejsložitější byla výroba individuálních dílů karoserie. Tým se čtyřmi dívkami se projektu věnoval více než 1500 hodin, práce na voze byla součástí jejich výuky.

Práce na detailech Škody Element

Stavbou Škody Element naplnili učni mimořádnou misi. Novou elektrickou buginu symbolicky věnovali svému kolegovi Petru Stanislavovi, který v roce 2015 patřil k týmu a podílel se na stavbě Pickupu. V červenci minulého roku měl nehodu na motorce a od té doby je odkázán na invalidní vozík. I přesto chce své nástavbové studium dokončit.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha napsal 48 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-riha