Místo Hummerů armádní Pick-up na vodík

Američané chtějí nahradit hlučné dieselové Hummery novými ekologickými Pick-upy, které zastanou také funkci tichého generátoru elektřiny. Vysoce hořlavý vodík může být v bojovém konfliktu nebezpečný, ovšem i na to výrobce myslel. I nedostatek infrastruktury čerpacích stanic má společnost General Motors vyřešený, takže to vypadá, že americká armáda brzy obmění vozový park.

M/T pneumatiky pomáhají překonat terén

Testování v plném proudu

V Coloradském Fort Carsonu (USA) teď testují vojenské auto na vodíkový pohon. Chevrolet Colorado ZH2 kombinuje ekologický pohon a náročné potřeby vojska pro nasazení ve válečných zónách. Vývoj vozidla je výsledkem spolupráce mezi General Motors, americkým Tank Automotive Research a inženýrským centrem TARDEC. Model ZH2 je vlastně jen zkráceným terénním pickupem ZR2 s elektromotorem o výkonu 177 koní. Na přání armády byl Pick-up konstruktéry vybaven 37“ palcovými M/T pneumatikami BFGoodrich. Vývojáři si pochvalují alternativní pohon a zdůrazňují jeho výhody, čítající tichý pohon, tichý generátor elektřiny, páru vypouštěnou z výfuku přeměnitelnou na vodu a možnost extrakce vodíku z armádního paliva JP8.

Tichý a výkonný

Jako palivo slouží vodíkové články

Vybraní američtí novináři měli možnost ZH2 dokonce řídit. Jejich testovací jízda byla sice krátká, ale vedla po drsné cestě využívané při výcviku vojáků. Nikoho na místě nepřekvapilo, že odpružení a pneumatiky zvládaly brody s balvany bez problémů. Všechny však ohromil tichý chod ve vysokých nadmořských výškách, kde musí kompresor pracovat o něco rychleji, aby stačil přivádět palivo do pohonného systému. Oproti současně používanému dieselovému Hummeru je Chevrolet tichý a přitom výkonný. Častokrát Hummery využívá armáda jako hlučné generátory elektrické energie. Na korbě ZH2 je umístěn bezhlučný generátor, který podle inženýrů z TARDECu dokáže napájet nejmodernější komunikační zařízení.

Nevýhody válčení

Generátor elektřiny

I vodíkový pohon má samozřejmě své nevýhody. Zásadní nebezpečí hrozí  u ZH2 při průstřelu nádrže, protože vodík je vysoce hořlavý. Tento problém GM řeší instalací silného pancéřování nádrže a systému odvzdušnění palivové soustavy při narušení její celistvosti. Auto limituje také teoretický dojezd, v náročných podmínkách vystačí palivo na zhruba 140 kilometrů, ovšem v praxi mělo Colorado dvojnásobný akční rádius. Důležitým problémem je horší dostupnost paliva a s tím spojené rozšiřování vojenských základen. Ani ve Spojených státech totiž neexistuje dostatečná infrastruktura vodíkových stanic, nejbližší „čerpačka“ (Národní středisko pro obnovitelné zdroje energie) se nachází hodinu jízdy od Coloradského Ford Carson.

Colorado zvládá brody a kameny

Smlouva na spadnutí

Řešení situace vidí americké vojsko v extrakci vodíku ze standardně používaného paliva JP8. Sice je k této rafinaci potřeba energie, ale vyprodukovaný vodík se dá využít také jako palivo pro generátory, které zásobují elektřinou celé základny a polní nemocnice. GM chce do roku 2025  představit zařízení na výrobu vodíkových palivových článků. Vypadá to, že lukrativní smlouva s americkým ministerstvem obrany je na spadnutí.

Foto: Andrew Ganz

 

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 47 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik