Elektromobil za 400 tisíc? Němci už mají prototyp

Už příští rok chce začít západoněmecká společnost z Cách vyrábět městský elektromobil e.Go Life. Ten by se s plánovanou cenovkou pod 16 tisíc eur (lehce přes 400 tisíc korun) měl stát jedním z nejlevnějších elektrických aut na světě. První prototyp firma ukázala při testovacích jízdách na okruhu nedaleko Frankfurtu.

Azuro, pětatřicetistupňové vedro, ani vánek. Když mi Daniel Bargende otevírá dvířka miniauta e.Go Life a zve na krátkou projížďku, otírám pot a chvatem nasedám. Od té doby, co Německo hostí summit G20, je tu pořádně horká půda. „Máme ale jeden problém, tohle auto nemá klimatizaci…,“ omlouvá se brýlatý mladík a stačí ještě pokrčit rameny. Zhluboka oddechnu a do cášské sauny přeci jen sedám. Vždyť je to teprve prototyp.

e.Go má padesátku za 5,7 vteřiny

Zvládne 170 kilometrů

Tomu odpovídá i strohá palubní deska s neforemnou konzolí z 3D tiskárny a multimediálním systémem převzatým od Suzuki. Klikat se na displej dá, ale zatím bez účinku. Manuální ovládání klimatizace a topení tu už také je a Daniel přisvědčuje, že v sériové výrobě bude všechno fungovat tak, jak má. Dvířka zaklapnou s plechovým dorazem a vachrlatá plastová výplň se rozklepe, div nevypadne. Slušná kakofonie. Daniel znovu krčí rameny. Vyrážíme.

Čtyřmístný prcek se stylovými kruhovými lampami se na krátký pětiminutový okruh rozjíždí na poměry elektromobilů dost hlasitě, zatím na to má kvůli chybějícímu odhlučnění vzadu uložených elektromotorů právo. Autíčko má 48voltovou technologii od Boshe a vyvine sílu až 22 kW (30 koní). Maximálka leží lehce nad stovkou, na městské padesátce je e.Go za 5,7 vteřiny. Menší šestičlánková li-ion baterie má kapacitu 14,4 kWh a ujedete s ní 130 kilometrů. Větší osmičlánková nabídne dojezd údajně až 170 kilometrů na jedno nabití.

Interiér je prostý

Velké plány

Z poskakování je cítit, jak je vůz lehký. Bez baterek váží 650 kilogramů, s nimi podle údajů výrobce něco přes 800. Daniel Bargende mi od volantu s logem spojujícím písmena E a G říká, že společnost má s e.Go poměrně velké plány. Výrobu chce v Cáchách rozjet už příští rok v létě a do konce roku vyrobit tisícovku buclatých mrňousů. A v roce 2019 má sjíždět z linky ročně deset tisíc aut. Už teď prý přijímají předobjednávky.

Smělé, odvážné, ale s plánovanou velmi příznivou cenovkou 15 900 eur tomu vlastně dost dobře rozumím. V přepočtu to je asi 413 tisíc korun, tedy o téměř 230 tisíc méně než Volkswagen e-Up!. To když nepočítám vozy Zhi Dou od čínského koncernu vlastnícího Volvo, jež začínají na 449 tisících korunách. Jenže jsou dvoumístné, slabší a méně toho ujedou. Takže možná se z party kolem Daniela už příští rok stanou úspěšní boháči. Přál bych mu to, třeba by pak přestal krčit rameny.

 

Základní technické údaje:

e.Go Life EV

Motor: 48V pohon od Boshe

Kapacita baterií: 14,4 kWh/19,2 kWh

Výkon: 22 kW (30 k)

Točivý moment: 110 Nm

Maximální rychlost: 104 km/h

Zrychlení 0–50 km/h: 5,7 s

Spotřeba: 9,9 kWh/100 km (NEDC)

Hmotnost bez baterií: 650 kg

Rozměry: 3348 x 1700 x 1567 mm

Předpokládaná základní cena: 15 900 eur (v přepočtu asi 413 tisíc korun)

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky napsal 15 článků.Zobrazit všechny články autora: matej-skalicky