Elektrická budoucnost BMW

Německý výrobce oproti svým tuzemským konkurentům nedává příliš najevo, co chystá. Zatím to vypadá, že plánovaná i5 nakonec nebude a BMW zařadí elektropohon jako součást výbavy u svých hlavních modelů. Ani malosériový luxusní sedan iNext necílí na vrchol elektromobility. Jenže, co když BMW předběhlo dobu a přináší budoucnost už nyní?

BMW i5 renderovaný nákres – Foto: Indianautosblog

Nejasné plány

Plány do budoucna velkého hráče v oblasti elektromobility nejsou příliš jasné. Zatímco konkurenční značky představují své koncepty, které se nápadně podobají nově přicházejícím sériovým elektromobilům, BMW odhalilo pouze luxusní sedan iNext s produkčním plánem malosériové výroby na rok 2021. Mezitím technologicky vyspělé a inovativní BMW i3 vstupuje do svého pátého modelového roku a letos očekávaný liftback BMW i5 možná nikdy nespatří světlo světa. Němečtí Inženýři se tak zřejmě soustředí na vloni ohlášenou elektrickou a Plug-in hybridní X3, která má dorazit v roce 2020. Nová generace nejprodávanějšího kompaktního sedanu řady 3 se má také dočkat plně elektrické verze.

Co se děje u BMW?

V květnu svět obletěla informace o údajném zrušení projektu na výrobu BMW i5. Porovnáme-li jejich přístup s konkurencí, odhadujeme, co k tomu výrobce mohlo vést.

  • Příliš vysoké náklady spojené s vývojem karbonových výztuh karoserie a hliníkových prvků chassis, úchytů hnacího ústrojí a speciální nárazu odolná konstrukce mohou být pro masově prodávaný elektromobil cenově nežádoucí.
  • Klesající cena a efektivita baterií se zvyšuje takovým tempem, že běžné modely vyráběné z oceli a hliníku nabídnou po osazení elektromotorem dostatečný dojezd a splní požadavky trhu.
  • Elektromobily by měly vypadat jako konvenční auta, v podstatě nerozlišitelná od ostatních.
BMW iNext koncept

Klady i zápory

Zatímco ostatní výrobci mají pro své elektromobily speciální modelové řady, bavorská společnost chce dělat pravý opak. Vypadá to, že BMW bude volitelně nabízet ve svých vlajkových lodích v segmentu elektropohon a rozšíří také hybridní pohon. To má svoje klady i zápory.

BMW 330E

+ Není potřeba vyvíjet nové platformy ani přestavovat výrobní linky.

+ Standardizuje se elektrická energie jako běžné palivo

+ Dojezdy přes 200 km jsou prodejně atraktivnější

+ BMW jde stejnou cestou jako Toyota, hybridní pohon téměř u každého modelu

Sériová produkce bude spíše omezená a nabízet se bude pouze na vybraných trzích

Elektrický pohon bude další položkou v dlouhém seznamu BMW výbav, což může potlačit jeho přednosti, zvláště pak u méně aktivních prodejců, kteří ho nebudou příliš prosazovat

Nosiče a podpěry spalovacího motoru nemusí být tak efektivní jako ty, které jsou speciálně navržené pro elektrické pohonné ústrojí.

Na otázku, zdali BMW opět prokazuje technologický a trendy náskok nebo se drží jen zkrátka, však může odpovědět pouze čas.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 47 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik