Bollinger B1 – účelový elektrotraktor

Užitkové hranaté auto bez aerodynamického cítění se světlou výškou 40 cm a zadním odnímatelným hardtopem konečně spatřilo oficiálně světlo světa. Pracovní zaměření potvrzuje i exteriérový audiosystém a vnější zásuvka k napájení nářadí. Navíc je tenhle pick-up čistě elektrický.

B1 naživo

Odkaz na legendy

Sériového auta se dočkáme snad v roce 2019

Základem k úspěšnému zdolání terénu jsou pneumatiky s hrubým vzorkem a pohon 4×4 s redukcí. Na všechna čtyři kola je po sešlápnutí pedálu plynu okamžitě přenášen točivý moment z dvojice pohonných elektromotorů, umístěných na jednotlivých nápravách. Navíc auto dostalo hydropneumatický nastavitelný podvozek a konektor pro rychlodobíjení CHAdeMO.

V podstatě jde o účelový elektrotraktor stvořený pro jízdu mimo silnice. Zepředu B1 připomíná Land Rover Defender a boční profil v nás evokuje vzpomínky na Ford Bronco. Baterie jsou uloženy v podlaze, takže pod kapotou máte k dispozici další úložný prostor. Základní rám byl vyroben z hliníku, stejné jako karosářské části. Na rám kabiny použili konstruktéři vysoce pevnostní ocel.

Variabilní pick-up

Čtyřmístný Bolinger se může pyšnit velkou variabilitou. Díky promyšlené konstrukci můžete v autě převést například dlouhé dřevěné trámy nebo vyskládat hranatý nákladový prostor po střechu potřebným materiálem. Zadní sedadla se dají úplně vyjmout i vyklopit do stran. Zadní sklo a rám lze přemontovat za přední sedadla, čímž proměníte B1 v dvoumístný pick-up, který by vám záviděl i Bořek stavitel. Zahájení malosériové výroby je naplánováno na rok 2019. Už ale víme, že auto bude mít základní 60 kWh kapacitu akumulátorů a příplatkovou 100 kWh baterii. Výrobcem udávaný dojezd v pracovním zatížení má být zhruba 192 km (základní baterie) nebo 320 km (příplatková baterie). Kola budou jen 17 palcová.

Udělej si sám

Pohonné ústrojí má celkový výkon 270 kW (360 k) a vyprodukuje 640 Nm točivého momentu. B1 váží 1769 kilogramů a zrychlení z 0 – 100 km/h zvládne za 4,6 vteřin. Deklarované užitečné zatížení má limit na hranici 2766 kg. Hydropneumatické odpružení nabízí maximální světlou výšku 40 cm, přičemž vás systém pustí nejníž na 35,5 cm. Jednoduchý interiér působí dojme „udělej si sám“. Ostatně výrobce předpokládá aktivitu zákazníku při úpravě palubní desky pro různé nářadí a pomůcky.

Boční okna jsou posuvná, stejného typu jako ve Volkswagenu Vanagon. Kontrastem vůči jednoduchosti auta jsou poměrně luxusní elektricky ovládatelná sedadla. Firma Bollinger považuje tmavě-šedé lakování za hlavní vizitku firmy. Ta teď musí účinně oslovit zákazníky, kteří chtějí účelový elektromobil do náročných podmínek.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik napsal 23 článků.Zobrazit všechny články autora: jan-majurnik